Israel Hayom

"צעד משמעותי, אך לא מספיק"

סערה בעקבות הפרסום ב"ישראל היום" על הכוונה לשלב נשים ב 669 ● ארגון "תורת לחימה": "כפייה משפטית"

- לילך שובל

זמן קצר לאחר חשיפת "יש ראל היום" על כוונת הצבא לאפשר לנשים להתגייס ליחידת החילוץ וההצלה ,669 ועל הכוונה לפתוח מחלקת ניוד או איסוף באחת מחטיבות הח"יר בצה"ל עבור נשים - הודיע דובר צה"ל כי חיל האוויר אכן יפתח את שעריו בפני נשים למיון לתפקידי לוחמה ב .669

על פי הודעת הצבא, הרמטכ"ל אימץ בכך את המלצת מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר. עוד נמסר כי "ההחלטה התקבלה במסגרת דיונים שנערכו בעבודת צוות מקצועי רב זרועי לבחינת שירות נשים בתפקידי לחימה נוספים".

אלא שחרף הודעת הצבא, במשך תקופה ארוכה התנגד חיל האוויר לשילוב נשים ביחידה 669 בשל העובדה שהלוחמים ביחידה נדר שים ליכולות פיזיות גבוהות במיוחד וליכולת לפעול במתארים מורכבים. ניתן להניח שביחידה עצמה התנגדו גם בשל החשש מפגיעה בתדמיתה.

ראש להק אוויר בחיל האוויר, תת אלוף איתמר רייכל, אמר במהלך סוף השבוע: "אנחנו מאוד רוצים שזה יצ ליח - אבל יש לנו שני סייגים מר כזיים: אחד, שזה לא יפגע בבריאות הנשים, והשני - שלא נפגע בכשי רות המבצעית. אני חושב שזה אפש רי. הדרישה הפיזיולוגי­ת ב 669 היא מאוד גבוהה, וקשורה בצורך להציל חיי אדם. הדרישה עדיין עומדת. לא ייכנסו לא נשים ולא גברים שאינם עומדים בקצב". לדבריו, הכוונה היא שגם אם תהיה אישה אחת שתעמוד בקריטריוני­ם, היא תשתלב ביחי דה. "כבר בשבועות הקרובים נשב על שולחן השרטוטים יחד עם גופי אכ"א, קחצ"ר, קרפ"ר, כנף 7 ו ,669 ונעשה את זה בצורה יסודית".

ההחלטה הצה"לית לקיים פיילוט בגיוס הנשים ליחידה 669 תהיה חלק מתשובת צה"ל לעתירות שהוגשו לבג"ץ בנושא שילוב נשים בצבא. עם הגשת העתירות ביקש צה"ל מבג"ץ לדחות את החלטתו בנושא, ולאפשר לצבא לבחון את הנו שא לעומק. הרמטכ"ל החליט להקים ועדה בראשות מפקד זרוע היבשה לשעבר, אלוף יואל סטריק, שבחנה את הנושא על כל משמעויותיו.

במשך חו דשים ארוכים

חברי הוועדה רמזו כי לא תהיה בהמ לצתם משום בשורה של ממש בנוגע לשירות נשים בצבא, אך הרמטכ"ל היה נחוש לפתוח תפקידים נוס פים לנשים. כאמור, כפי שפרסמנו ב"ישראל היום", השבוע ככל הנראה יודיע צה"ל על כוונתו לפתוח באחת מחטיבות החי"ר מחלקה שבה תוכלנה נשים להשתלב בתפקידי ניוד או איסוף. ההע רכה היא שהמחלקה תיפתח בח טיבת הנח"ל או בחטיבת גבעתי. כן נשקלת האפשרות לפתוח יחידה נוספת לשירות נשים.

"החלטה לא מקצועית"

עם זאת, החלטת הצבא ספגה ביקורת משני כיוונים. מצד אחד, היה מי שטען כי שילוב הנשים יפגע בצבא, ומצד שני, טענו אר גוני נשים כי אמנם מדובר בשינוי מבורך, אך אינו מספיק. כך, למשל, ארגון תורת לחימה מסר: "החלטת צה"ל לא באה מתוך חשיבה מקצועית, אלא מתוך כפייה משפטית של גור מים אזרחיים.שוב הוכח כי ארגוני פמיניזם קיצוני מנהלים את צה"ל באמצעות בג"ץ. טשטוש מגדרי וע רבוב מינים פוגע במבצעיות, ברוח הלחימה, ולא פחות מכך, באפשרות לשרת כהלכה".

יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז )הציונות הדתית(, מסר: האג'נדה הרגרסיבית מבית מדרשם של אר גוני הקרן החדשה לישראל ויוהל"ם ממשיכה להכתיב את סדר היום".

מנגד, יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, מסרה: "חדשה נהדרת, אבל יחידות לוחמה רבות עדיין סגורות בפני בנות".

עוה"ד ינור ברטנטל ועמי חי ויינברגר מסרו בשם העותרות בבג"ץ הסיירות: "זה יום היסטורי. לצד זאת, בכוונתן להמשיך בע תירה עד שייפתחו כל היחידות המיוחדות בצה"ל לנשים".

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? יחידות רבות עדיין סגורות. לוחמות בצה"ל צילום: אורן כהן
יחידות רבות עדיין סגורות. לוחמות בצה"ל צילום: אורן כהן
 ?? ?? "הדרך עוד ארוכה". הרמטכ"ל צילום: יוסי זליגר
"הדרך עוד ארוכה". הרמטכ"ל צילום: יוסי זליגר
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel