Israel Hayom

החשש מפני בג"ץ האיץ את שילוב הלוחמות

- יואב לימור

צה"ל לא פירט מהן הסיבות שהובילו את הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי להכריע כי נשים לוחמות ישולבו ביחידת החילוץ בהיטס של חיל האוויר. נדמה שאימת בג"ץ, שאמור לדון ביום שלישי בעתירתן של ארבע צעירות לאפשר לנשים להגיע ליחידות המיוחדות, היא שעמדה בבסיס ההחלטה, אשר נחשפה שלשום ב"ישראל היום".

טוב היה עושה הרמטכ"ל אם היה מסביר את ההחלטה. שילוב נשים הוא ערך חשוב במיוחד, אבל מאחר שמדובר בעניין שבמחלוקת )גם בצה"ל( - אין כמו אור השמש כדי לשקף התל בטויות ולרכך התנגדויות. זה נכון לציבור הרחב, וזה נכון בבית פנימה. כאשר גדי איזנקוט, קו דמו של כוכבי, נכנס לתפקידו כרמטכ"ל, הוא הקים ועדה רב זרועית שביקשה לבחון ולקדם את עניין שילובן של נשים בתפקידי לחימה.

עבודת הוועדה הובילה להרחבת שילובן של נשים בתפקידי לחימה בחיל הים, כולל הגדלת מספר החובלות בקורס החובלים. היא פתחה את הדלת לשילובן של נשים כמפעילות צמ"ה בחיל ההנדסה, כלוחמות שמפעילות אמל"ח מתקדם בחיל התותחנים וכמתעדות קרביות.

הוועדה גם בחנה כבר אז אפשרות לשלב לוחמות ביחידה 669 ונסוגה מכך, מתוך הבנה שאין שוני בין לחימה ביחידה הזאת לבין יחי דות קרביות אחרות. עם זאת, בעקבות עבודת הוועדה נפתחה הדרך לשילובן של נשים כפ רמדיקיות ב ,669 וכן הורחב שילובן של נשים רופאות ביחידה.

אבל הוועדה ההיא עלתה לכותרות בגלל עניין אחר: שילוב נשים בשריון. מאחר שהיה ברור

שילוב הנשים הוא ערך חשוב במיוחד, אך משום שזהו נושא במחלוקת, אין כמו אור השמש כדי לשקף התלבטויות

כי מדובר בעניין נפיץ במיוחד, הוגדר מראש שנשים ישרתו בטנקים על טהרת הנשים בלבד, וכי הן ישתלבו רק בפעילות של הגנת הגבולות ולא בפעילות התקפית בשטח האויב.

הפיילוט ההוא הסתיים בהצלחה בשלהי כהונתו של איזנקוט, והוא הותיר את הסיכומים למחליפו, כוכבי, שלאחר התלבטויות החליט על פיילוט נוסף. מאז כבר חלפו כמה שנים, חלק מהנשים שהשתלבו בפיילוט התקדמו לתפקידי מפקדות טנקים, אבל צה"ל טרם הכריע רשמית בנושא, ואפשר שההחלטה תגולגל לפתחו של הרמטכ"ל הבא.

במקום זאת, הזדרז צה"ל להכריע בע ניין ,669 מבלי לקיים אפילו פיילוט. זה הותיר לא מעט קצינים מבולבלים; הם סברו כי סדר הדברים הנכון היה לסכם קודם כל את עניין הטנקיסטיות, ורק אז להתקדם ול דון בפתיחה אפשרית של יחידות נוספות. אבל הפחד מבג"ץ הכריע, וההחלטה נפלה.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel