Israel Hayom

"יצוא גז טבעי לאירופה - הזדמנות כלכלית אדירה"

בהמשך לפרסום ב"ישראל היום" על יצוא הגז הישראלי לאירופה, מנכ"ל אחת החברות השותפות במאגר לוויתן מרגיע: "יש גז בשפע" ● "בוחנים אונייה שמנזילה גז"

- סוניה גורודיסקי

כפי שפורסם ב"ישראל היום" בשבוע שעבר, ישראל והאיחוד האירופי מנהלים משא ומתן מואץ על מכירת גז ישראלי לאירופה דרך מצרים, ולפי הערכות, הסכם המסגרת הבין מדיני ייחתם כבר במהלך הקיץ.

במסגרת הניסיון לגוון מקורות אנ רגיה, האירופאים כבר יצרו קשר עם שר האנרגיה המצרי, טארק אל מולא, ועם שרת האנרגיה הישראלית, קארין אלהרר, ואם לא יהיו תקלות מיוחדות - כבר בחורף הקרוב הגז הישראלי יגיע לאירופה.

נראה כי הדרך המהירה והסבירה ביותר ליצוא הגז לאירופה היא דרך מתקני ההנזלה שנמצאים במצרים. יש ראל כבר כיום מספקת גז דרך צינור קיים למצרים - שם, במתקני ההנזלה המצריים, הגז הופך לנוזלי ועובר במ כליות מיוחדות לאירופה. מרבית הגז ליצוא יגיע מהמאגר לוויתן, שבו שו תפות שלוש חברות - רציו אנרגיות, שברון וניו מד, לשעבר דלק קידוחים.

"יצוא גז טבעי לאירופה מהווה הזד מנות כלכלית ומדינית אדירה לישראל. עם זאת, כדי לאפשרו בהיקף משמ עותי לאורך שנים, נדרשת התגייסות של כלל הגורמים ובראשם הגורמים הממשלתיים להבטחת מעטפת רגול טורית תומכת", אומר בראיון ל"ישראל היום" יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו אנר גיות, המחזיקה ב 25% ממאגר לוויתן.

"נכפיל את הכמויות"

עם זאת, כדאי לצנן מעט את ההת להבות. הכמויות שישראל יכולה לספק לאירופה הן בגדר טיפה בים בהשוואה לסך צריכת הגז של האיחוד. בענף מעריכים כי ישראל תוכל לייצא 7-6 BCM בשנה, בעוד סך הצריכה של אירופה עומד על כ ‪BCM 520‬ גז טבעי, מתוכם כ 60%-50% מהכמות הוא גז מיובא.

ישראל יכולה בכלל לעזור לאירופה במשבר הגז שנוצר, או שאנחנו קט נים מדי?

"אם נאמר את האמת, אנחנו קטנים מדי לפתור את כל בעיות האנרגיה של האיחוד, אבל אנחנו יכולים להוות שחקן יציב ואמין בגיוון ואספקת גז בכמויות מסוימות ליבשת. דבר נוסף, אנחנו תורמים כרגע באופן מצומצם לאירופה דרך מצרים שמנזילה גז ואז מעבירה אותו לאירופה, אבל מדובר בכמויות קטנות".

באיזו דרך נוכל לייצא לאירופה?

"הפרויקט של הצנרת לאירופה מאוד מורכב הנדסית, מאוד יקר, ויכול לקחת שנים. יש אפשרות של צינור קצר יח סית בין לוויתן לטורקיה - 500 ק"מ, אבל כאן קודם כל צריכות להתקבל החלטות בין ממשלות. ובכל מקרה - כל הדברים האלה הם לא בטווח המיידי, לוקח הרבה שנים לתכנן ולבצע, ומי ליארדים של דולרים להשקיע.

"האיחוד האירופי שינה את דעתו ומגדיר את הגז הטבעי כאנרגיה ירו קה, יש לזה משמעות כספית כי ברגע שהגז הטבעי לא מוגדר כאנרגיה ירו קה - מוסדות פיננסיים נמנעים מלממן פרויקטים כאלה. אירופה הסתמכה מהר מדי על אנרגיות מתחדשות שעדיין לא הגיעו לרמת בשלות המתאימה, דבר שגרם לה להיות תלויה ביבוא הגז מרו סיה. מחיר הגז שם מגיע כיום ל 50-30 דולר ליחידת אנרגיה, ואצלנו לעומת זאת חוזי הגז הם ארוכי טווח ובמחירים מאוד נמוכים, פחות מ 5 דולר".

מה המדינה צריכה לעשות כדי לעודד השקעות בתחום הגז?

"בענף כזה של השקעות מאסיביות של מיליארדים מדובר על חוזי מכי רה ארוכי טווח, והדבר הכי חשוב הוא יציבות - לא לבוא בכל יום עם רעיון אחר, הענף לא מסוגל לספוג את זה. כל שינוי רגולטורי יגרום לחברות חדשות לא להגיע, ולחברות שכבר נמצאות בשוק הישראלי - לחשוב פעמיים לפני ההחלטה על השקעות נוספות, ויש לנו תוכניות על השקעות נוספות. היום לוויתן מפיק ‪BCM 12‬ בשנה, יותר ממחצית הולך ליצוא.

בענף מעריכים כי ישראל תוכל לייצא ‪BCM 7-6‬ בשנה, בעוד סך הצריכה של אירופה עומד על כ ‪BCM 520‬ גז טבעי, מתוכם כ 60%-50% מהכמות הם גז מיובא

"יש לנו תוכניות להכפיל את כמויות הגז המופקות, כמות הגז בל וויתן תספיק ל 50 שנה. ההכפלה של כמות הגז המופקת דורשת השקעות של מיליארדים: מדובר בקידוחי הפקה, השקעה בצנרת נוספת למצרים או לח לופין להביא מתקן הנזלה צף".

האם אפשרי שלישראל יהיה מתקן הנזלה משלה?

"אחת האלטרנטיבו­ת שאנחנו בוחנים ברצינות היא אונייה שמנזילה גז. מתקן הנזלה צף מצריך השקעה של מיליארדי דולרים שיכולה גם לתרום להכנסה של מיליארדי דולרים לחברות, וכמובן לשותף הבכיר שלנו שהיא המדינה, וגם הציבור ייהנה מזה. אבל כל אותן ההש קעות יכולות להגיע רק אם יש יציבות רגולטורית ולא שכל רגע מישהו ישנה את דעתו - כן לייצא, לא לייצא, - כן נפתח שטחים חדשים לחיפושים, לא נפתח. שינויים כאלה מונעים השקעות. פשוט מאוד. כל החברות שפועלות בענף פועלות למען יצירת רווחים, לא למען מטרה אחרת, וברגע שיש חוסר יציבות כל שרשרת הפעולות נעצרת.

"כמו שיש במצרים מפעלי הנזלה שלוקחים גז טבעי והופכים אותו לנו זלי כדי שיהיה אפשר להוביל במכליות מיוחדות דרך הים לאירופה - אז קיימת טכנולוגיה בברזיל ובמקומות אחרים של מפעל כזה שהוא על גבי אונייה, ואז אין הליכי רישוי של להקים מפעל כזה על היבשה, אין הפגנות של תוש בים ועוד. האונייה יכולה להיות כמה עשרות קילומטרים בעומק ולא להפ ריע לאף אחד".

לא תלויים באף אחד

מה היתרונות של מתקן הנזלה צף עבור ישראל?

"אחד היתרונות הוא שאם תהיה כזאת אונייה מנזילה אזי ישראל לא תהיה תלויה לא במצרים ולא בטורקיה, כלומר ישראל תהיה עצמאית לחלוטין מבחינת יצוא, לא תהיה תלויה בשינויי כיוון פוליטיים מדיניים. אבל פרויקט כזה יכול לקחת כמה שנים ליישום, ובהשקעה של מיליארדי דולרים".

יהיה מחסור בגז בקיץ?

"יש בישראל גז ל 50 שנה, יש גז בשפע, לא יהיה מחסור בגז לא בקיץ ולא בתקופה אחרת. אנחנו יודעים להיערך מבעוד מועד. חד משמעית לא יהיה מחסור בגז".

הקטנתם את כמויות היצוא?

"לא שינינו כמויות ליצוא - נהפוך הוא, בתקופות ביניים כמו עכשיו אנ חנו מגבירים את היצוא למצרים, כדי שבקיץ אם יהיה צורך נקודתי להק טין את היצוא - זה לא יפגע בחוזים שלנו מולם".

 ?? ?? לנדאו )בתמונה הקטנה( ומאגר לוויתן. "יש בישראל גז ל 50 שנה" צילומים: מארק ישראל סלם ויהושע יוסף
לנדאו )בתמונה הקטנה( ומאגר לוויתן. "יש בישראל גז ל 50 שנה" צילומים: מארק ישראל סלם ויהושע יוסף
 ?? ?? "ישראל היום", 22.05.2022
"ישראל היום", 22.05.2022

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel