Israel Hayom

ירושלים, בירת ישראל, נערכת לקראת שנת ה 55 לאיחודה ● אלו הן דמויות המופת שקשרו את חייהן עם העיר ועל שמותיהן קרויים רחובותיה

- יורי ילון

יצחק שלו

בשכונת גבעת משואה בד רום מערב ירושלים שוכן לו אחר כבוד רחוב יצחק שלו - על שמו של המשורר והסופר שנו לד בטבריה ב ,1918 עבר עם משפחתו לירושלים כשהיה בן ,3 רכש בה את השכלתו והיה מורה במוסדות חינוך בבירה.

שלו, שהיה חבר האקדמיה ללשון העברית, אהב בכל ליבו את התנ"ך, את ארץ ישראל ואת ירושלים, ואף הק דיש לה את קובץ השירים "שירי ירושלים". בנו הוא הסו פר מאיר שלו.

יצחק שלו נפטר בירושלים ב 1992 ועל מצבתו נחקקה השורה: "עבד העיר הזאת", הלקוחה מתוך אחד משיריו על ירושלים.

אסתר ארדיטי

אסתר ארדיטי זכתה לכינוי "המלאך בלבן" בשל החלוק הלבן שאותו לבשה בתפקידה כחובשת קרבית. רחוב בשם זה נמצא בש כונת אבו תור בבירה.

ארדיטי נולדה ב 1935 בבולגריה. היא עלתה לישראל והתגייסה לצה"ל, לאחר שמשפחתה גורשה לאיטליה במ לחמת העולם השנייה. אמה נהרגה מפגיעת משאית ואחיה נפטר ממחלה כשהיה תינוק.

בארץ, שירתה כחובשת בחיל האוויר וחילצה טייס ונווט ממטוס שהתרסק בבסיס חיל האוויר בחצור ב .1954 ארדי טי היא החיילת היחידה בצה"ל שקיבלה את עיטור המופת על החילוץ ההרואי שביצעה תוך כדי סיכון חייה, כשנכנסה לתוך המטוס הבוער שניות לפני שהתפוצץ.

לאחר שירותה הצבאי עבדה ארדיטי כאחות ונהגת אמבו לנס במד"א ירושלים. במלחמת ששת הימים התנדבה לשרת כחובשת והצטרפה אל הצנחנים כחובשת קרבית עד לשחרור הכותל המערבי.

בשנת 1975 קיבלה ארדיטי אות התנדבות מיוחד מנשיא המדינה אפרים קציר. היא נפטרה ב 2003 במהלך ביקור באיטליה.

זלמה מאיר

האחות זלמה מאיר נולדה ב 1884 בגרמניה למשפחה יהודית ענייה. כשהיתה בת 5 בלבד נפט רה אמה במהלך לידה. היא עבדה כאחות בגרמניה וב 1916 הגיעה לבית החולים "שערי צדק" בירו שלים, שאותו הקים ד"ר משה וולך.

מאיר הכניסה שיטות רפואה וטיפול מתקדמות לאותם הימים ועבדה בחריצות מופלאה כ 18 שעות ביממה. היא הכשירה את צוות האחיות והמיילדות בבית החולים, לימדה את תורת הסיעוד ועבדה לצידו של ד"ר וולך.

ב 1929 היא טיפלה במסירות בפצועי הטבח בחברון ואימ צה שלוש ילדות שננטשו בבית החולים. מאיר זכתה בפרסים רבים על פעילותה ונפטרה ב ,1984 יומיים לאחר יום הולדתה ה .100 בשכונת גבעת משואה בירושלים נקרא רחוב על שמה.

שרגאי היה רא ירושלים 950) רבים על כהונת

שלמה זלמן שרגאי

שלמה זלמן שרגאי )פייבלוביץ( נולד ב 1899 בפולין למשפחה מחסידות ראדזין, וגדל על אהבת ארץ ישראל ותורת ישראל. לאחר נישואיו, עלה לארץ ישראל והיה ממייסדיה ומנהיגיה המרכזיים של תנועת "תורה ועבודה" ו"הפועל המזרחי".

שרגאי מילא תפקידים ממלכתיים וציבוריים רבים וח שובים, ובהם ציר בכל הקונגרסים הציוניים מ 1929 ועד ל ,1987 חבר הנהלת הסוכנות היהודית וראש מחלקת הע לייה. הוא היה ראש העיר הנבחר הראשון של ירושלים לאחר קום המדינה בין השנים 1950 ל 1952 וזכה לשבחים רבים על כהונתו בזכות פעילותו למען העיר.

בשנת 1982 הוענק לשרגאי תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיט­ת בר אילן. הוא נפטר ב 1995 ונקבר בבית הקברות בהר הזיתים. הרחוב שבו נמצא אתר גבעת התח מושת נקרא על שמו.

אהרן שולוב

המבקרים הרבים בגן החיות התנ"כי בירושלים עושים את דרכם אל המקום ברחוב על שמו של אהרן שולוב, שהיה מייסד ומנהל גן החיות.

אהרן שולוב נולד ב 1907 באימפריה הרוסית, בשטחה של אוקראינה של ימינו. הוא היה פעיל בתנועת הנוער "השומר הצעיר" ובארגון הנוער הציוני הסוציאליסט­י. כשהיה בן 18 נאסר והוגלה לסיביר בגלל פעילותו הציונית.

שולוב עלה לארץ ישראל ב 1926 והיה חבר בהגנה. הוא היה מהתלמידים הראשונים של האוניברסיט­ה הע ברית בירושלים. לאחר מכן, נסע לאיטליה, קיבל תואר דוקטור למדעים וחזר לאוניברסיט­ה העברית שבה היה פרופסור לזואולוגיה. במסגרת המחלקה לזואולוגיה הקים גן חיות קטן במרכז ירושלים, שעבר להר הצופים ומאוחר יותר לשכונת רוממה. שולוב ניהל את גן החיות במשך שנים רבות ואף נתן לו את צביונו התנ"כי עם שלטים ובהם ציטוטים מהתנ"ך הקשורים לבעלי החיים בגן. מאז עבר למקומו הנוכ חי סמוך לשכונת מלחה בבירה, גן החיות התנ"כי הוא אחד האתרים האהובים בארץ. שולוב, שקיבל ב 1987 את תואר יקיר ירושלים על תרומתו המשמעותית לעיר, הלך לעולמו כעבור עשור.

ש העיר הנבחר הראשון של (1952-1 והוא זכה לשבחים ו בזכות פעילותו למען העיר

 ?? ?? יום ירושלים
יום ירושלים
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel