Israel Hayom

מכה לאבו מאזן: חמאס הקים ממשלה עצמאית בעזה

ברצועה פועלת לאחרונה "ועדת מעקב העבודה הממשלתית" - בפועל, ממשלת צללים אזרחית של חמאס ● ברשות זועמים: זו "ממשלה בתוך ממשלה" שתחסל את חלום המדינה הפלשתינית האחת

- דנה בן שמעון

בשקט־בשקט, הרחק מאור הזרקורים, פועלת ברצועת עזה בחודשים האחרונים ממשלה שהקים חמאס. לא קוראים לה ממשלה ולחבריה לא קוראים שרים, אך מדובר בגוף שמתפקד כממשלה דה־פקטו לכל דבר ועניין.

"ועדת מעקב העבודה הממשלתית", הגוף שחמאס מפעיל ברצועה, החלה לקיים ישיבות ממשלה שבועיות בהשתתפות מה שמכנים בעזה "סגני שרים". לכל אחד מהם יש משרד וסמכויות בתחום שעליו הוא מופקד, ובתום הישיבות אף מפורסמים סיכומי דיונים המפרטים את החלטות הממשלה בתחומים השונים.

ממשלת הצללים הזאת עוסקת בנושאים אזרחיים, החל מחינוך ובריאות וכלה בתשתיות ובתחבורה. רשמית, העומד בראשה הוא עסאם דעליס, האמון על ניהול חיי היום־יום של תושבי רצועת עזה ונמצא בקשר עם קטאר ומצרים.

בפגישות שערך עם הנציג הקטארי, מוחמד אלעמאדי, דנו השניים בקידום הסיוע והמימון לרצועה. רק לפני כמה ימים יצא דעליס לקהיר כדי לדון עם המצרים על הפרויקטים לשיקום הרצועה, לצד ענייני סחר וסידורים הקשורים במעבר רפיח.

ישות מדינית נפרדת

ברמאללה כועסים על הצעד המתריס של חמאס. מבחינתם, לא מדובר בגוף אזרחי גרידא המשרת את תושבי עזה, אלא ב"ממשלה בתוך ממשלה" שמטרתה לקרוא תיגר על הממשלה הפלשתינית הרשמית ברמאללה, בראשותו של מוחמד אשתיה.

הפעלת גוף ממשלתי שעובד עצמאית, תוך התעלמות מהנהגת הרשות הפלשתינית, היא מהלך נוסף שחמאס מבצע לביסוס שלטונו ברצועה - אבל לא רק: הקמת ממשלה בעזה, לצד זו שברמאללה, מעבירה מסר שרצועה עזה מתפקדת כישות מדינית נפרדת מזו שבשטחי יו"ש. יו"ר הרש"פ אבו מאזן ואנשיו רואים איך עזה מתנתקת מהם. המשמעות מבחינתם היא שחלום המדינה הפלשתינית האחת מתרחק, ושחמאס צועד להקמת מדינה סמי־עצמאית בעזה.

המהלך הזה של חמאס מעמיק את הפילוג בין עזה לרמאללה וסותם את הגולל על ניסיונות הפיוס שעד כה נכשלו. כעת הקרע בין הצדדים מתרחב, וספק אם ניתן לאחות אותו בתנאים הקיימים.

חמאס כבר הקים בשנת 2017 גוף ממשלתי דומה, שנקרא "הוועדה המנהלת בעזה", ובין חמאס להנהגת הרש"פ ברמאללה נוצרה אז מהומה.

ניתוק זה משרת את מי שלא תומך במדינה פלשתינית אחת עם שתי הישויות - ביו"ש ובעזה. אבו מאזן שב ומדגיש בנאומיו ש"אין מדינה פלשתינית בלי עזה", אך עזה מתחילה לפעול כמעט כמדינה עצמאית.

זאת, אמנם ללא לגיטימציה והכרה בינלאומית, אך עם טריטוריה, שלטון, צבא - וכעת גם ממשלה. חמאס ינסה להשתמש בה כצינור אזרחי לקבלת סיוע כלכלי והומניטרי לעזה.

 ?? ?? קריאת תיגר. אבו מאזן
קריאת תיגר. אבו מאזן
 ?? ?? ראש ממשלת הצללים. דעליס
ראש ממשלת הצללים. דעליס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel