Israel Hayom

אתגרי הקואליציה: דין פלילי ביו"ש ולפייס את ביטון

החוק המסדיר את סמכויות ביהמ"ש על ישראלים ביהודה ושומרון צפוי לעלות היום להצבעה ● לא ברור אם רע"מ תתמוך בו וההשלכות דרמטיות ● בקואליציה מצפים מהאופוזיצי­ה לתמיכה "כמו בחוק האזרחות"

- אמיר אטינגר

סערה חדשה בכנסת? היום צפויה לעלות להצבעה הארכת התוקף של החוק להחלת הדין הפלילי ביהודה ושומרון למשך חמש שנים, אך לא ברור אם רע"מ תתמוך בו. במידה והחוק לא יעבור, ההשלכות יהיו דרמטיות. בין השאר, ישראלים לא יוכלו להישפט בבתי משפט בישראל על עבירות שביצעו ביו"ש, כאשר רשות המיסים, המרכז לגביית קנסות ורשויות ההוצאה לפועל יאבדו את סמכויותיהן לפעול ביו"ש.

מדובר בחוק ,1967־מ שמאושר בדרך קבע בהוראת שעה למשך חמש שנים, ובסוף חודש יוני יפוג תוקפו הנוכחי. החוק מחיל למעשה את החוק הישראלי באופן פרסונלי על ישראלים ביו"ש, וכן מסדיר את הסמכויות לאכוף את הדין הפלילי, לרבות צווים ועונשים שניתנו בישראל על ישראלים ביו"ש.

מטרת החוק היא הסדרת הסמכויות של בתי המשפט בישראל ביחס לעבירות שבוצעו על ידי ישראלים ביו"ש.

השרים כבר אישרו את הארכת התקנות בממשלה, וכעת החוק צפוי לעלות להצבעה במליאת הכנסת. בקואליציה רוצים להעלות את החוק לאישור כבר מחר, אך עדיין לא ברור אם רע"מ יסכימו לתמוך בהחלת החוק הישראלי מעבר לקו הירוק, שם לטענתם יש כיבוש צבאי של ישראל.

על רקע הקושי של רע"מ, בקואליציה מצפים מהאופוזיצי­ה לתמוך בחוק החשוב ליחסים המשפטיים ביו"ש, אך כרגע בליכוד אומרים כי הם מתנגדים לכל חקיקה של הקואליציה. בקואליציה אומרים: "זה יהיה כמו שהיה בחוק באזרחות. האופוזיציה יתנגדו בהתחלה משיקולים פוליטיים, אך לבסוף נגיע לפשרה והחוק יעבור עד סוף יוני".

משטרה ללא סמכות

כאמור, במידה והחוק לא יעבור ההשלכות יהיו קריטיות: ישראלים לא יוכלו להישפט בבתי המשפט בישראל על עבירות פליליות שבוצעו ביו"ש; המשטרה לא תהיה מוסמכת לחקור ולעצור ביו"ש על מעשים שבוצעו בישראל; הזכות להימנות על חברי לשכות עורכי הדין תישלל מישראלים הגרים ביו"ש; רשות המסים, המרכז לגביית קנסות, רשויות ההוצאה לפועל יאבדו את סמכויותיהם לפעול ביו"ש.

נלחמים על הקולות

אתגר נוסף שעומד לפתחה של הקואליציה - המשבר עם ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן). נזכיר כי ביטון מסרב להצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעת אי־אמון, על רקע המחלוקת בעניין רפורמת התחבורה הציבורית עם השרה מרב מיכאלי ורפורמת החקלאות עם השרים אביגדור ליברמן ועודד פורר.

מזכיר הממשלה, שלום שלמה, עוסק בימים אלה בניסיון לפתור את המשבר, אך בקואליציה אומרים כי החרם של ח"כ מיכאל ביטון צפוי להקשות עליהם יותר, זאת לאחר שבשבוע שעבר הקואליציה הצליחה להתגבר עליו בעזרת סיכומים שנקבעו עם האופוזיציה.

נוסף על כל אלה, בקואליציה מסמנים את ההחלטה להכריז חופש הצבעה על החוק של ח"כ אלי כהן (הליכוד) לאסור הנפת דגל פלשתין באוניברסטי­אות, כהחלטה שעלולה לערער את המחויבות של חלק מחברי רע"מ להצביע יחד עם הקואליציה בכל החוקים במשך השבוע.

 ?? ?? יכיר ביו"ש? ח"כ עבאס
יכיר ביו"ש? ח"כ עבאס
 ?? ?? מחלוקת עם מיכאלי. ח"כ ביטון
מחלוקת עם מיכאלי. ח"כ ביטון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel