Israel Hayom

שילם פי 10 מהחוב המקורי - ועדיין חויב באלפי שקלים

מחלבת ההוצל"פ: תיק בן 25 שנה, על חוב בסך 790 ש', תפח ל 8,000 ש' - אף שהחייב שילם ריביות בסך 7,400 ש' ● ביהמ"ש: "לנוכח הסכום שנגבה, החוב סולק"

-

תמודד נפש, ששילם במשך שנים אלפי שקלים בגין ריבית מצטברת על חוב בן 25 שנה בסך כ 790 שקלים בלבד, מצא את עצמו מול תיק הוצאה לפועל שתפח ל 8,000 שקלים. לאחר שרשמת ההוצאה לפועל דחתה את בקשתו לה תחשבות, הוא ביקש סעד מבית המשפט – וזה הורה לסגור את התיק לאלתר.

החייב, רווק בן ,53 עלה ארצה בשנת 1993 ומתגורר עם אמו בשכי רות. מדובר באדם חולה אסתמה וסוכ רת, שאובחן בעבר כלוקה בסכיזופרני­ה פרנואידית, אושפז בכפייה במוסדות לבריאות הנפש, ובשנים האחרונות אף התאשפז מרצונו במרכז לבריאות הנפש אברבנאל. כיום הוא חי מקצבת נכות ומשכר של כ 300 שקלים בחודש מע בודה במפעל שיקומי לייצור כלי חרס.

בשנת 1998 פתחה נגדו חברת "מגה קמעונאות" תיק הוצאה לפועל בגין חוב בסך 1,265 שקלים, שחולק לשני תשלומים בסך 794 שקלים, והראשון שבהם שולם. לאחר שבמשך יותר מע שור לא בוצעה בו כל פעולה, נסגר התיק מחוסר מעש - אף שלאורך הת קופה גבתה החברה ממנו תשלומים בסך 7,435 שקלים כריבית מצטברת.

אלא שבדצמבר 2011 נפתח התיק שוב, ואחותו הגישה בשמו בקשה לצו תשלומים, אך החייב לא עמד בו. משכך, הוא פנה לעזרת הסיוע המש פטי במשרד המשפטים, והסנגורית מט עמו הציעה למגה תשלום בסך 1,500 שקלים לסגירת תיק ההוצאה לפועל – אך החברה דרשה מנגד 4,000 שק לים לשם כך.

סיבת הדחייה: מסר שלילי

משלא הצליחו הצדדים להגיע לפ שרה, פנתה עורכת הדין אל רשמת ההוצאה לפועל בתל אביב וביקשה הפ חתת ריבית פיגורים וסגירת התיק, תוך תיאור נסיבות חייו של מרשה, מצבו הנפשי והבריאותי, וכן פירוט הסכו מים הגבוהים שכבר נגבו ממנו - אך הרשמת, יעל קינן, דחתה את הבקשה.

"מצבו הנפשי והרפואי אינו מהווה עילה להפחתת ריביות פיגורים וסגי רת התיק", נימקה קינן את החלטתה, והוסיפה כי אישור הבקשה עלול להע ביר מסר שלילי לציבור. "לא סביר לצ פות ממערכת ההוצאה לפועל להתחשב באופן כה לא מידתי דווקא בחייבים שמפירים את החוק באופן בוטה במשך זמן רב, ולא משלמים דבר", קבעה.

בסיוע המשפטי לא ויתרו, ועוה"ד

ויקטוריה פיזייב והילה תמרי ערערו לבית משפט השלום בתל אביב, בטענה שלמרות אלפי השקלים שכבר שולמו - כאמור, בגין חוב פעוט של 794 שקלים בלבד - תיק ההוצאה לפועל עדיין עמד על חוב בלתי סביר של 8,013 שקלים.

"הנמקה גנרית ומנותקת"

השופט טל חבקין שדן בערעור הציע למגה להיענות לבקשה ולסגור את תיק ההוצאה לפועל, אך בהיעדר תגובתה קיבל את הערעור במלואו, ואף השית על החברה את שכר טרחת עורכות הדין בסך 3,000 שקלים.

"חיוב בריבית פיגורים אינו משיג את מטרתו, כאשר הוכח בבירור שהחייב אינו יכול לפרוע את חובותיו", ציין השופט, ופסק כי "לנוכח הסכום שנגבה עד כה, המגיע כדי פי עשרה מגובה קרן החוב - יש מקום לקבוע שהחוב סולק ולסגור את התיק לאלתר".

בתוך כך, העיר השופט כי בהחלטתה של הרשמת נפלו פגמים. "גם בהנחה, לצורך הדיון בלבד, שנסיבות חייו של המערער לא היו שיקול רלוונטי להפ חתת ריביות, הרי הנמקת הרשמת מת עלמת מהן כליל, ואינה מתאימה כאן. אין מדובר בחייב שיש לו הכסף לשלם והתעלם בהפגנתיות מהחוב. הנמקת הרשמת היא כמעט גנרית ומנותקת מנסיבות העניין", קבע השופט.

 ?? ?? מרדף אינסופי אחר החוב. לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב
מרדף אינסופי אחר החוב. לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel