Israel Hayom

הממשלה יכולה וצריכה לעצור את ההשתוללות

- סוניה גורודיסקי

האזרחים נפגעים פעמיים - גם בשל העלייה בהוצאות על התחבורה של משקי הבית וגם בשל העלייה הדרסטית במחירי המוצרים

מחיר ליטר בנזין מתקרב בצעדי ענק לשיא כל הזמנים שנרשם בשנת 2012 ועמד על 8.25 שקלים לליטר, ואם הממשלה לא תעשה דבר כדי למנוע זאת, לא מן הנמנע כי כבר בחודש יולי נשלם על ליטר בנזין יותר מ 8 שקלים.

עיקר העלייה מוסבר, כמובן, על ידי זינוק במחירי הנפט. מחיר החבית הגיע אתמול לרמה של 120 דולר לליטר, ולפי הערכות בשוק - לא ייעצר כאן. זאת, על רקע השפעות המלחמה והסנקציות שמ דינות המערב מקדמות מול רוסיה, יחד עם העלייה בביקוש העולמי לנפט בחודשי הקיץ - שכן יש יותר טיסות. כלומר, השיא במחירי הנפט וגם במחיר הדלק ככל הנראה עדיין לפנינו.

ניתן לשלוט על המיסוי

נכון שאין ביכולת ממשלת ישראל לשלוט במצב הנפט העולמי, אך יש לה יכולת השפעה לא מבוטלת בכל הנוגע למיסוי על הדלק. בשל העלייה במחיר הנפט, החלק של המיסוי אמנם ירד בחודשים האחרונים, אך עדיין נותר גבוה ותופס כ 50% מהמחיר לליטר.

ממשלת ישראל הנוכחית יכולה להתגאות בהישגים חסרי תקדים בכלכלה הישראלית ברמת המקרו )העלייה בצמיחה, צמצום הגירעון, ירידה באבטלה ועוד(, אבל כאשר מסתכלים ברמת המיקרו המצב שונה לחלוטין - יוקר המחיה מאמיר בצעדי ענק. מחיר הדלק משפיע דרמטית על יוקר המחיה הגבוה ממילא בישראל, וכאשר מחיר הדלק עולה בכזאת חדות, האזרחים נפגעים פעמיים - גם בשל העלייה בהוצאות על התחבורה של משקי הבית וגם בשל העלייה במחירי המוצרים, משום שהעסקים מגלגלים את העלייה בהוצאות לצרכנים.

כמו שהממשלה ידעה להוביל את ישראל להישגים חסרי תקדים בזירת המקרו, )ויש שיגידו לשמר את ההישגים של הממשלה הקוד מת - אבל לא על כך הדיון( כך חשוב שתדע למנף את המצב הטוב הזה כדי לספוג את עליית מחיר האנרגיה.

ההפחתה הקודמת במחיר הדלק בחצי שקל, שעליה החליט שר האוצר לפני חודשיים, עלתה למדינה כ 800 מיליון שקלים למשך רבעון. זה לא משהו שהממשלה לא יכולה לעמוד בו שוב, בייחוד לאור העובדה שהגירעון השנתי ירד לרמה כמעט אפסית ויש למדינה עודף תקציבי מתחילת השנה. במילים אחרות, יש לה המשאבים והיכולת להוזיל שוב את הדלק.

ואגב, לא מדובר במצב חסר תקדים – בשנת ,2012 כאשר מחירי הדלק חצו את הרמה של 8 שקלים לליטר, נתניהו הורה על שלוש הוזלות ברצף שהסתכמו בסך הכל ל 65 אגורות הוזלה לליטר.

 ?? ?? יש למדינה עודף תקציבי מתחילת השנה צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
יש למדינה עודף תקציבי מתחילת השנה צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel