Israel Hayom

יו"ש לא, אמריקה כן: הליכוד יתמוך בפטור מוויזות

גורם בליכוד מעריך: נתמוך בחקיקה הנדרשת לקידום הפטור, החוק חשוב לישראלים רבים

- תמיר מורג

ראשי הסיעות החליטו באופן עקרוני להתנגד לכל חקיקה שמקדמת הממשלה? לא בטוח שלכל: גורם בסיעת הליכוד העריך בשיחה עם "יש ראל היום" כי המפלגה תתמוך בחקיקה שאמורה לאפשר פטור מוויזות לישראלים שרוצים להיכנס לארה"ב.

רקע קצר: ממשל ביידן הודיע אשתקד על נכונות עקרונית לה כניס את ישראל לרשימת המ דינות שאזרחיהן פטורים מוויזה, אולם מדובר בתהליך מורכב. בין השאר, הוא מצריך חקיקה בכנסת שתאפשר לארה"ב גישה מוגב לת למאגרי המידע בנוגע לאז רחים ישראלים, בתמורה לגישה דומה שתקבל ישראל למאגרים האמריקניים. על פי הסיכום בין הצדדים, תוכל השגרירות האמ ריקנית להגיש אלף שאילתות בשנה בנוגע לרישום הפלילי של ישראלים שיבקשו להיכנס לארה"ב. הסדר כזה אינו יכול להתבצע באמצעות שינוי התק נות הממשלתיות, ומחייב חקיקה ראשית בכנסת.

לאחרונה נפוצו דיווחים, של פיהם האמריקנים משהים את המהלך, אולם ל"ישראל היום" נודע כי נציגי השגרירות בי רושלים ממשיכים לקדם אותו והיעד נותר בעינו: פטור מוויזות לישראלים במהלך השנה הבאה. התנגדות של הליכוד לחקיקה היתה מסכלת את היוזמה, וכעת נראה שסיכוייה השתפרו, אף על פי שעדיין מדובר במהלך עם אתגרים מורכבים למדי מבחינה פרוצדורלית.

ההחלטה המסתמנת של הליכוד לתמוך בחוק היא בבחינת שבירה חריגה של הווטו הגורף על יוז מות החקיקה של הממשלה, שנו תר על כנו אפילו בחוק תקנות יו"ש שעלה אתמול להצבעה במ ליאה. לדברי הגורם בסיעת הלי כוד, ההחרגה נובעת מההבנה שה חוק חשוב מאוד לישראלים רבים, ושהתנגדות לו עלולה לפגום בי חסיה של ישראל עם ארה"ב.

הממשל הודיע על נכונות עקרונית להכניס את ישראל לרשימת המדינות שאזרחיהן פטורים מוויזה, אך מדובר בתהליך מורכב, שכרוך גם בחקיקה

במהלך המאבק סביב חוק "ממדים ללימודים", שנועד לת קצב מלגות לחיילים משוחררים, הפעילו הסיעות החרדיות בכנסת לחץ על הליכוד להתנגד להצעה. עם זאת, בנושא הוויזות התמונה ככל הנראה שונה, מאחר שחר דים רבים נוהגים לבקר בריכו זים היהודיים בארה"ב - בעיקר בברוקלין, בניו ג'רזי ובעיירה החרדית קריית יואל שבמדינת ניו יורק.

זה שנים ארוכות מנסה ישראל להיכנס לתוכנית הפטור מוויזות של הממשל האמריקני, אך למ רות היחסים הקרובים בין המדי נות המהלך לא יצא לפועל מכמה סיבות. בין השאר, החוק האמ ריקני קובע כי מספר הסירובים מקרב מגישי הבקשות ממדינה מסוימת אמור להיות נמוך מש לושה אחוזים - רף שישראל לא הצליחה לעמוד בו.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? "שנים של ניסיון להיכנס לתוכנית הפטור"
צילום: אי.אף.פי "שנים של ניסיון להיכנס לתוכנית הפטור"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel