Israel Hayom

מחאת יוקר המחיה ברשות: "רוצים צדק"

סימנים להתקוממות נגד אבו מאזן ● המוחים בחברון: "זכותנו לחיות כמו בניו של יו"ר הרשות, הלחץ יתפוצץ לשלטון בפרצוף" ● חשד ברמאללה: ההפגנות מאורגנות

- דנה בן שמעון כתבתנו לענייני ערבים

כיכר אבן רושד שבמרכז חברון הפכה בימים האחרונים למוקד מחאה נגד הרשות הפלשתינית. תושבי העיר וסביבתה החליטו שאי אפשר לשתוק עוד על יוקר המחיה, ויצאו לרחובות.

בלב הכיכר המרכזית והשוקקת הוקם אוהל מחאה, שהתמלא במאות מפגינים שזעקו על המחירים המאמירים של מוצרי הצריכה. הם קראו סיסמאות נגד הרשות הפלשתינית והעומד בראשה, אבו מאזן, ויצאו נגד השחיתות הציבורית.

הכעס הציבורי מופנה גם לראש הממשלה הפלשתיני, מוחמד אשתייה, בטענה ל"ניהול כושל של התקציב ותפקוד לקוי של משרדי הממשלה", לנוכח המשבר הכלכלי המעמיק בשטחים.

לחץ שיוביל לפיצוץ

"אנו לא מבקשים משרות בכירות. רוצים לאכול ולשתות, ולא לקבץ נדבות ולגנוב בשביל אוכל. אנחנו שובתים וישנים פה. רוצים ממשלה שתעשה עימנו צדק. זכותנו לחיות כמו בניו של מחמוד עבאס. לחץ מוליד פיצוץ. אנו מקווים שהממשלה לא תלחץ על העם, כי מחר בבוקר זה יתפוצץ בפניה ויהיה מרד אזרחי", אמר אחד מפעילי המחאה, שכבר זכתה בחלק מהמקומות לשם המוכר "בידנא נעיש" )רוצים לחיות(, בדומה למחאה שפרצה ברצועת עזה לפני כמה שנים ודוכאה בכוח הזרוע.

המחאה בחברון חוצת קבוצות ומגזרים. השתתפו בה נהגי משאיות, שכעסו על העלייה במחירי הדלק, לצד סוחרים שעסקיהם נפגעו.

גם למורים היה ייצוג במחאה, על רקע השביתה שבה פתחו והסכסוך המתמשך מול הממשלה ברמאללה בדרישה להעלאת שכרם. לצד הסקטורים המקצועיים, נראו בהפגנות גם פעילים מ"חיזב א־תחריר"

ומארגון החזית העממית, המשמש אופוזיציה לשלטון מחמוד עבאס.

חרב על הצוואר

"אנו דורשים מהממשלה הפלשתינית להתערב בדחיפות כדי לעצור את יוקר המחיה ולתמוך במוצרי הצריכה הבסיסיים. צריך להיפטר מהסכמי פריז )הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו( עם הצד הישראלי, שהם חרב על צווארו של העם הפלשתיני", אמר אמג'ד אלאטרש, אחד ממארגני המחאה, שבינתיים נעצר בידי מנגנוני הביטחון הפלשתיניים, והוא לא היחיד.

ברמאללה חושדים כי לא מדובר בגל מחאה ספונטני, כי אם ביד מכ

וונת של גורמים המתנגדים לרשות הפלשתינית ומניעים את המחאה, דבר שהוא איום על שלטונו של אבו מאזן. חמאס הוא אולי החשוד המיידי, אך יש גורמי אופוזיציה אחרים שמחפשים דרכים להחליש את הרשות ומנצלים את המשבר הכלכלי כדי להפיל את אבו מאזן.

הרשות בחרה במדיניות של אפס סובלנות. מנגנוני הביטחון פתחו במבצע מעצרים של פעילי מחאה מרכזיים, לצד צעדי מנע הכוללים, בין השאר, פריסה מוגברת של כוחות בסביבת כיכר אבן רושד בחברון והצבת מחסומים, כדי לבלום את התפשטות ההפגנות לשאר שטחי יהודה ושומרון.

 ?? ?? זעם נגד ממשלת הרשות. המפגינים בחברון השבוע צילום: אי.פי.אי
זעם נגד ממשלת הרשות. המפגינים בחברון השבוע צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? דאגה מהאופוזיצי­ה. אבו מאזן
דאגה מהאופוזיצי­ה. אבו מאזן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel