Israel Hayom

הלמ"ס: "ל 60% מהאנשים שחידשו חוזה שכירות - כלל לא העלו מחיר"

למרות חוויית השוכרים במרכז והזעם על בעלי הדירות, מדד שכר דירה מגלה כי השכירות עלתה באחוזים בודדים בשנה האחרונה ● איך מסבירים את הפער ומה תחזיות המומחים? כל התשובות

-

בזמן שמחירי הדירות נסקו בשנה האחרונה ביותר מ ,16% דמי השכירות הסתפקו בעלייה נמוכה באופן משמעותי, שנאמדת על ידי הל שכה המרכזית לסטטיסטיקה בשיעור של 1.5% בלבד.

מספרים אלה אינם עולים בקנה אחד עם חוויית השוכרים, בעיקר במ רכז הארץ, שרבים מהם מלינים בימים אלה על העלאת דמי השכירות בעשרות אחוזים. מדד שכר הדירה מהווה חלק ממדד המחירים לצרכן, ומכיוון שמדובר בהוצאה ניכרת של כשליש ממשקי בית, קיימת השפעה רבה של גובה השכירות על מדד המחירים לצרכן.

פנינו אל הלשכה המרכזית לס טטיסטיקה כדי להבין את מקור הפער בין הנתונים שבאתרים כמו יד2, של פיהם דמי השכירות עלו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים בערים הגדולות, לבין הנתונים של מדד שכר הדירה המתפרסם על ידי הלשכה.

דורון סייג, מנהל מדדי דיור בלמ''ס, הסביר לנו כי "חשוב להבין שמדובר במחירים מבוקשים שבעלי הדירות היו מעוניינים לגבות, ולא במחירים בפועל,

וכדי שהם יהפכו לכאלה צריך שיהיה מי שמעוניין לשלם אותם".

סייג מוסיף כי הסיבה השנייה לפע רים בין המדד של הלמ"ס לבין הכותרות בעיתונים נעוצה בעובדה שדמי השכי רות עולים בזמן חידוש החוזה, ושיעור ה"מחדשים" הוא נמוך יחסית. "השוק נשלט ברובו על ידי חוזים סגורים, ובהם אי אפשר להעלות מחיר. רוב האנשים לא עוברים דירה אחת לשנה, ולכן רוב השוכרים הם מחדשי חוזה ולא שוכרים חדשים ושם והעליות בהם הן הרבה יותר צנועות - בעל דירה שיש לו שוכר שהוא מרוצה ממנו ומשלם בזמן, לא יעלה לו את השכירות ב .20% כלומר, ההעלאות הן הרבה יותר קטנות. מהנתונים שבידנו, ל 60% מהאנשים שחידשו חוזה שכי רות כלל לא העלו מחיר. אלה הנתונים האמיתיים".

עם זאת, סייג לא פוסל שבתקופה האחרונה היתה עלייה חדה יותר בשכר הדירה המבוקש: "בעלי הדירות רואים כי מחירי הדירות עלו ב 16% ורוצים לקבל שכירות גבוהה יותר כדי לא לשחוק את התשואות שלהם בשוק השכירות. הם מודעים לכך שעלויות הריבית שהם יש למו על משכנתאות בעתיד יהיו כנראה על חשבונם".

יותר משכר דירה ממוצע

חשוב לציין שהפער בין דמי השכי רות לבין מחירי הדירות מאפיין את שוק הנדל"ן הישראלי לאורך שנים. כך, בזמן שמחירי הדירות זינקו בעשור האחרון ב ,77% דמי השכירות טיפסו ב .24% האם פער זה עומד להצטמצם בקרוב? בשנה האחרונה ההחזר החודשי הממוצע עבור משכנתאות חדשות קפץ בכ ,14% או ב 540 שקלים, והגיע לכ 4,400 שק לים בשל עלייה בגובה המשכנתא וע לייה בריבית. כתוצאה מכך, לראשונה מאז שנת ,2011 החזר משכנתא ממוצע עלה על שכר דירה ממוצע, כפי שמת פרסם על ידי הלמ"ס. מכיוון שמשכירי דירות רבים משלמים משכנתא, מדובר באחד הסממנים לכך שהמחירים בשוק השכירות צפויים עוד לעלות.

לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, "זה אמור להגדיל ביקוש לשכירות. בלית ברירה האנשים שוכרים אם הם לא יכולים לקנות, וההחזר על המשכנתא מתחיל להיות גבוה יותר מהשכירות.

"מעבר לכך, אנחנו נמצאים במגמת עלייה של שכר העבודה במגזר העסקי, וגם זהו פרמטר שמשפיע על דמי הש כירות. שילוב הנסיבות שנוצר תומך בעלייה של דמי השכירות. התחזית שלי היא עלייה של 4% בשנה הקרובה".

"להלשין על בעלי הדירות"

בינתיים, בשטח ממשיכים להרגיש את הזעם של שוכרי הדירות על העלא תם של דמי השכירות בשיעורים גבוהים, בעיקר בתל אביב. בפוסט שנכתב באחת הקבוצות הפופולריות של תל אביבים בפייסבוק, עודד אחד החברים בקבוצה להלשין על בעלי הדירות.

בפוסט נכתב: "חברים וחברות, העלו לכם את שכר הדירה? תפסיקו להיות פראיירים. הגיע הזמן שכל אחד ידווח לרשות המסים על משכירי הדירות. שכר דירה של יותר מ 5,196 שקלים חייב במס. רוב מוחלט של משכירי הדירות לא משלם מס". בסוף הפוסט נכתב כי "ניתן לדווח באנונימיות לקו הצדק. תעשו טובה לעם ישראל, לא ייתכן שנטל המס נופל על החלשים".

סוניה גורודיסקי והיאלי יעקבי הנדלסמן

 ?? ??
 ?? ?? "רוב האנשים לא עוברים דירה אחת כל שנה"
"רוב האנשים לא עוברים דירה אחת כל שנה"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel