Israel Hayom

פרחים בקנה אולפניסטיו­ת בצריח

- אודי לבל

איני יודע מיהן העותרות שביקשו מבג"ץ להש תלב ביחידות העילית של צה"ל, אך ברור לי מהיכן תבואנה המתגייסות שתיכנסנה לתפקידים אלו אם העתירה תתקבל: ברובן, מן הציונות הדתית. מן האולפנות היוקרתיות והמובילות, לאחר שנת שירות ב"מכינת צהלי" או במדרשות אחיות מלא מעט התנחלויות.

כך קרה, שלאחר התנגדות סוערת וסוחפת לשילוב נשים בחיל השריון - תוך הצגת המגמה "המסוכנת", ככזו שתכניס לחיל את מי שתתגייסנה אליו כדי להחדיר לצבא היבשה אג'נדה אנטי לאומית שתשטוף את מוחות החיילים ב"פמיניזם קיצוני", מה שיוביל את המט"קים להחנות את טנקי המרכבה ולהעדיף להאזין לפודקאסטים של "נשים עושות שלום" - בסופו של דבר, מי שהפכה לקצינת השריון הראשונה של צה"ל היא דווקא ראשית פרקש, מהיישוב עלי, שלמדה באולפנת צביה רבבה שבשומרון.

כשצה"ל פתח בהיקפים משמעותיים את מקצועות הלחימה לנשים, הרימו רבנים רבים את נס המרד ופ תחו בקמפיין בעוצמה שטרם נראתה בחוצות ישראל תחת השם "אוהבים את צה"ל - עוצרים את השירות המשותף". חקרתי את הקמפיין לעומק עם עמיתתי ד"ר דנה מסד. מהר למדנו כי הגופים החרד"ליים שמימנו אותו - ואלו היו רק הם - לא חששו לשלום צה"ל. הם חרדו לשלום מעמד הגברים, ובעיקר הרב נים בקהילותיהם. הנתונים שנמצאו היו חד משמעיים: למקצועות שנפתחו לנשים עמדו לנהור בעיקר נערות מהקהילה הדתית לאומית. עד אותה עת צה"ל - צבא ממלכתי במדינה דמוקרטית - שיתף פעולה עם קהילה שביקשה לשעתק בתוכה אי שוויון מגדרי, ואפשר לה לקיים מציאות שרק הגברים שבתוכה "יזדכו" על "ההון הצבאי", קרי על "ההון הישראלי" )חשיפה לרשתות חברתיות, למקצועות אטרקטיביים, לסטטוס בחברה הישראלית(. הנשים, כמו בתסריט אוטומטי, יקבלו פטור ויופנו לשירות הלאומי. כל זה עמד להסתיים מול עיניהם המשתאות של רבני הציונות הדתית, שפצחו באותו קמפיין בהשקעת מיליונים. מה לא נטען בו? החל מהפחדות על כך שגיוס נשים יהפוך את צה"ל הדורסני לרופס והוא יפסיד במערכה הבאה, ועד לטיעונים ששילובן בצבא יהפכן לטמאות והן לא תקמנה משפחה.

כעת, עם פתיחת שערי יחידת ,669 סיירת מטכ"ל, הקומנדו הימי ושלדג, שוב רבנים מאיימים. הפעם: אזהרה מהפיכת צה"ל לצבא שבטים. כאמור, לא מצב הצבא מטריד אותם אלא מעמדם בקהילתם. אם הנ תונים שבפניי מצויים גם בפניהם, הם יודעים שרא שונות להתחרות על המקצועות האטרקטיביי­ם הללו תהיינה דתיות לאומיות, שתשתחררנה מיחידות אלו ישראליות יותר. ומי ש"סופרות" רבנים פחות, הן כבר לא תישארנה "בבית", אלא תמשכנה לקריירות שה מאפיין שבהן הוא שהן תנהלנה נשים וגברים ותהיינה עצמאיות יותר. את הרבנים הן ישאירו במרחב הביתי - והן עצמן יהיו בזה הציבורי.

האיום של סמוטריץ' )ולא בפעם הראשונה(, "לוותר על מחזור גיוס", לא יתממש. אם כן, יהיה זה מחזור גיוס, שלפחות בקלפי, יוותר עליו.

עם פתיחת שערי יחידת ,669 סיירת מטכ"ל, הקומנדו הימי ושלדג - שוב מאיימים רבנים. לא מצב הצבא מטריד אותם, אלא מעמדם בקהילתם

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel