Israel Hayom

אחדות נגד מי?

- קובי אריאלי

לא תאמינו מי שבה וחזרה: ממשלת האחדות! בחסות קמפיין אנונימי בשם 80/80 חזר המונח הזה לשיח, אחרי שכבר חודשים ארוכים איש לא הזכיר אותו.

קמפיין זה, שנראה כאילו הוא יוזמה של כולם למען כולם, הוא בעצם קמפיין לחיזוקה של הממשלה הנוכחית, שלדברי הוגיו היא "בשורה חברתית גדולה" כי 80" אחוז מהעם מסכימים על 80 אחוז מהסוגיות", עניין שלעצמו הוא גם לא נכון וגם לא רלוונטי לכלום - גם לו יהי כן, מה שנמצא על השולחן הוא 20 האחוזים הנותרים. אז אנא, לא לבלבל את המוח.

מה שיש בעיקר במסמך הזה הוא בשורת האחדות שהממשלה הזו נו שאת בחובה. "אחדות" הוא ביטוי שתפס את מרכז הכובד בראשית ימיה של הממשלה הזו, ובעיקר בימי הקמתה. האסטרטגיה ההסברתית גרסה אז כי כדי שהישראלים יצליחו לבלוע מהלך פוליטי שכלל עריקה של שלוש מפלגות מגוש לגוש, כאשר אחת מהן גם מפירה בבירור את כל התחייבויות­יה לבוחר - צריך למכור להם מציאות שהם כבר מכירים.

"ממשלת אחדות" זה מונח שישראלים מכירים. הם זוכרים אותו היטב מימי פרס ושמיר ועוד קודם, ולכן, כשמשתמשים בביטוי הזה, המוח מבין מייד שיש כאן תוצאת פשרה לגיטימית: יש בחירות שמסתיימות בניצחון הימין, יש )היו, בעיקר( בחירות שמסתיימות בניצחון השמאל, ויש בחירות שמסתיימות בפשרה ואז מוקמת ממשלת אחדות.

אבל הישראלים לא קנו בשום צורה ואופן את השקר הזה, מפני שכדי שתוקם ממשלת אחדות דרושה הסכמת שני הצדדים. עריקה של גור מים אחדים מצד אחד לצד האחר אינה אחדות, אלא בדיוק ההפך. היא מעמיקה את הפילוג ומעמיקה את התהום.

אז מהר מאוד התחלף השיח ל"ממשלת הריפוי", ואז ל"ממשלה שעו בדת", כשבעצם צריך לקרוא לממשלה הזאת בשמה המדויק: ממשלת הניצחון. נהגה מהלך גדול, חוקי לחלוטין אבל לחלוטין לא לגיטימי, כי הוא התבסס על שקר, קרע לגזרים את העם הזה והכאיב למיליוני אנשים - והוא הצליח.

הצד הזה ניצח והקים ממשלה שגם אם תיפול בקרוב, היא הוקמה. ואם אתם רוצים לתמוך בה - תמכו בה, רק אל תקראו לה ממשלת אחדות. וכשהוגי קמפיין מכנים אותה ממשלת אחדות, הם משקרים. ביודעין. והנתון המשמח ביותר בכל האירוע הוא שלמרות המאמצים והגיבוי התקשורתי, ואף שבפועל חברים בקואליציה הזו יותר מעשרה חברים שעד אתמול נחשבו ימניים ואחד מהם אפילו נושא את השם בגין - אין כמעט זליגה של קול אחד מהימין לצד הקואליציה. כי אולי 80 אחוז מסכימים על 80 אחוז, אבל 100 אחוז מהימין יודעים בדיוק מה הם רוצים ומה טוב להם, ואנא, אל תעבדו עליהם. זה לא יפה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel