Israel Hayom

נערכים לשבוע הספר: "ספגנו עליות והקטנו את הרווחיות"

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הקפיצה את מחירי הנייר ב־%05 - אך ברשתות הספרים אופטימיים: "לא העלינו מחירים ויצאנו במבצעים שווים" ● ומבטיחים שלפחות דבר אחד טוב יצא מתקופת הקורונה: "יש עלייה בקריאה"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

עם הספר עוד כאן: יותר משנתיים לאחר פרוץ הקורונה, רשתות הספרים נערכות לשבוע הספר וחוגגות את חג הספר בירידים רבים ובמבצעים. למרות עליית מחירי הנייר בעולם, ברשתות מציינים כי לא היתה פגיעה השנה במבצעים, וכי צפויים מבצעים אטרקטיביים במיוחד.

לדברי אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, "אנחנו כבר חשים באווירה אופטימית של חגיגה הואיל ושבוע הספר היה חסר בשנים האחרונות. השנה, להבדיל מהשנתיים האחרונות שבהן שבוע הספר היה נוכחנפקד, לוקחים יותר רחוק את הירידים בקניונים ובמרכזי הערים. כמו כן, מספר הכותרים השנה גדול יותר. השנה יצאו יותר 7,000־מ כותרים, ולכן יש להיערך מבחינה לוגיסטית".

בנוגע למחירים ולמבצעים, אמר שומר כי "אנחנו מציעים בכל כמה ימים מבצע מתחלף. למשל, את כל

ספרי הארי פוטר 49.9־ב שקלים. זה יותר מ־%06 הנחה. נוסף על כך, אנחנו מציעים ספרי בישול ב־05 שקלים. צריך להבין שאלה מבצעים שמוצעים על רקע התייקרות הנייר. למרות העלייה של 50% במחירי הנייר, אנחנו לא העלינו מחירים. העלייה הזו משפיעה על המוציאים לאור, אשר מנסים להעלות מחירים, אבל כאמור אנחנו לא העלינו מחירים. המבצעים שלנו הם כמו בשנה שעברה, ובחלק מהמקרים אפילו טובים יותר.

"אנחנו גם סופגים את העלויות, וגם הקטנו את המרווח הקמעונאי. המטרה שלנו היא לא רק שהמחירים לא יעלו, אלא שהם גם יירדו. פנינו למו"לים והסברנו להם שהמחיר שמוטבע כעת על הספרים הוא גבוה מדי

ושזה מרתיע לקוחות. צריך לחשוב על דרך אחרת להוריד את המחיר הקטלוגי, כך שזה יהיה בהישג ידו של כל אחד".

איזה חלק מהווים הספרים מהרכישות אצלכם כיום?

"במשך השנה הספרים מהווים 65% מהמכירות, ובשבוע הספר אנחנו עולים .85%־ל עיקר המיקוד בשבוע הספר הוא מכירות ספרים. אנחנו רואים שהנתח גדל, ואנחנו גאים בזה. בזמן האחרון בגלל הקורונה, גם בארץ וגם בעולם, יש עלייה בקריאה. יש עייפות מהמסכים ויש התעוררות של ההורים, שהבינו שצריך לעשות משהו עם הקריאה של ילדים ונוער. כמו כן, אנחנו רואים השנה, ובכלל בשנים האחרונות, התעוררות בקנייה של ספרים בלועזית, בעיקר באנגלית".

"מבצעים לכולם"

גם לילך אטלי, סמנכ"לית המכירות של רשת סטימצקי, מספרת על היערכות אדירה לקראת שבוע הספר. לדבריה, "אנחנו עובדים על שבוע הספר כל השנה. בחודש ינואר אנחנו מתחילים לבדוק את המצב עם העיריות הגדולות שאנחנו עובדים איתן ועם עיריות חדשות, שאצלן אנחנו מעוניינים לעשות ירידים. נוסף על כך, אנחנו מקימים ירידים בקניונים. יש לנו יותר מ־05 ירידים ברחבי הארץ. מבחינת המספר זה כמעט כמו שליש הרשת שלנו".

גם אטלי מספרת כי המבצעים השנה אטרקטיביים. לדבריה, "אנחנו מציעים שני ספרי מבוגרים ב־001 שקלים ושלושה ספרי ילדים ב־021 שקלים. היתרון הגדול שלנו הוא שאפשר לשלב ספרים של הוצאות שונות, ואנחנו מציעים יותר 1,000־מ כותרים במבצע".

אטלי מספרת כי "כל התחום של ספרי הילדים והפעוטות שולט במכירות. גם אם מישהו לא קורא אדוק ואין לו הרגלי קריאה טבעיים, שבוע הספר מעודד קריאה. משרד החינוך יוצא בחודש קריאה, ויש חגיגות סביב זה".

 ?? ?? "כל התחום של ספרי הילדים שולט במכירות". שבוע הספר צילום: יהושע יוסף
"כל התחום של ספרי הילדים שולט במכירות". שבוע הספר צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel