Israel Hayom

אדום עולה: "מעריך שמחירי האבטיחים יזנקו בקרוב"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

"התקופה הזו היא תקופה קשה בתחום האבטיחים. כל חקלאי נוהג לפי מה שכדאי לו: אם כדאי לו, הוא קוטף את האבטיו חים, ואם לא, הוא משאיר אותם בשטח. חלק מהמגדלים מגדלים אותם אף בחינם. הם עושים את זה כי לא כדאי להם. הם מקבלים 70-60 אגורות לק"ג מרשתות השיווק, וזה לא מכסה להם את עלות ההובלה ולא את הוצאות הקטיף". כך אמר ל"ישראל היום" מאיר יפרח, מזכ"ל ארגון מגדלי הירקות.

לדבריו, "לחקלאי לא נשאר כלום מהסכום הזה, ולכן לא כדאי לו לאסוף מהשטח. זה לא משאיר לו שום דבר בגלל עלות ההובלה והקטיף, זה כאילו לשלוח אבטיח בחינם. כדי שהחקלאי ירוויח, הוא צריך לקבל 1.5-1.2 שקלים. הם קונים 70-60וב אגורות. חלק מוו כרים בו9.1 שקלים לק"ג וחלק במחיר גבוה יותר. הרשת היא שמרוויחה, ולא החקלאי". האם יש מחסור כעת? "אין מחסור באבטיחים כי בכל זאת מגדלי האבטיחים משווקים. עכשיו יש יבולים ויש כמויות גדולות. בסוף זה היצע וביקוש. אני מעריך שבעוד שבוע עד עשרה ימים ייגמר הגל הזה, ואז המחיר יעלה. אני לא נביא ואני לא יודע בכמה, אבל זה יהיה לפי היצע וביקוש. הסיבה היא שהו שטחים ייגמרו. חלק יקבל מכות שמש, ובחלק יפסיקו להשקות ויגיע פחות אבטיח לשוק".

יפרח אמר כביקורת כי "כשהו חקלאים מפסידים כסף, אף אחד לא נזעק. כשהאבטיח עולה 6 שקלים כולם זועקים, אבל כשהו חקלאי מפסיד זה לא נורא". הוא תקף את רפורמת היבוא ואמר: "איפה משרד החקלאות, שמאיים כל הזמן ביבוא ללא הוזלת המים וללא תמיכות ישירות? היבוא הוא לא הפתרון. צריך להוזיל את המים ולתת תמיכות בהון חוזר. משרד החקלאות אומר בוא נייבא כדי שתהיה תחרות מול ארצות זולות, שם מחיר העובו דים והמים נמוך. הם אומרים נציף את השוק, כדי שזה יתחרה בחו קלאות הטורקית. זה לא הגיוני. המזל שלנו הוא שהתוכנית הזו התפוצצה אחרי שהתובלה הימית עלתה במאות אחוזים, והחקלאי הטורקי הבין שהוא יכול להעלות את המחיר יותר גבוה".

 ?? ?? המחירים יעלו?
המחירים יעלו?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel