Israel Hayom

על הכרת הטוב ומפלת הקואליציה

- נחמה דואק

הכרת הטוב, הוא מושג מרכזי ועיקרי ביהדות. הכרת טובה על מעשים בין אדם לבין חברו וגם בין האדם לבוראו. יש גם קשר ביהדות בין הכרת הטוב לבין האמונה באל.

אברהם אבינו שכנע להאמין באל כאשר אמר לאורחיו, שחנו תחת צל עץ האשל שנטע, שהטוב הזה הוא מעשי ידי שמיים. משה רבנו מתח ביקורת קשה על אלו שאינם מכירים בטוב שמרעיף עליהם בוראם: "הלה' תגמלו זאת, עם נבל ולא חכם, הלוא הוא אביך קונך, הוא עשך ויכו ננך" )דברים ל"ב, .('ו

המתקפות נגד אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, וההפסד של הקואליציה בהעברת התקנות להחלת החוק הישראלי ביו"ש, קשורים למושג הכרת הטוב.

באחרונה נחשפנו למתקפה חסרת רסן נגד האלוף פוקס בשל הכוונה לפנות את הישיבה בחומש. דינה להתפנות, כי כך קובע החוק. אך יש מי שזה לא מעניין אותו, ובר שתות החברתיות פורסמו דברי מתנחלים נגדו: "נכשלת, קבל אחריות"; "חזק על יהודים בחומש, חלש בחווארה". הפרסומים כללו את תמונתו במדים, בבחינת סימון מטרה. לתקוף אותו אישית. מועצת יש"ע גינתה, לצד גינוי פו מבי של הרמטכ"ל ושל השב"כ.

הם יודעים שבלי פעילות חזקה ואיתנה של חיילי צה"ל, בפיקודו של האלוף פוקס, אין יכולת לנהל חיים תקינים ביהודה ושומרון. בלעדיו ובלי חייליו, לא תהיה שמי רה סביב היישובים היהודיים בשטחים; לא יהיו חיילים בצמתים; לא יהיה מי שימנע את הפיגוע הבא ויגיע אל תוככי הכפר הערבי, וישלוף באישון לילה את מי שה תכוון או כבר ביצע פיגוע. במקרה של מכפישי האלוף פוקס, הכרת הטוב פשטה את הרגל.

זה מתקשר למפלה של הקואליציה, בניסיונה להארכת החוק שמסדיר את החלת הדין הפלילי על יהודה ושומרון.

שר המשפטים גדעון סער זועם על התנהלות חלקים בקואליציה, אבל בעיקר על האופוזיציה, שמקדשת את הפלת הממשלה על חשבון חיי אדם בשטחים.

אם הארכת התקנה לא תוארך עד 1 ביולי, בין היתר, לא ניתן יהיה להחזיק עצירים מנהליים בבתי סוהר בת חומי הקו הירוק; לא ניתן יהיה להביא לדין מי שיבצע פשע או עבירה בתחומי יו"ש; המתיישבים לא יוכלו לקבל שירותי קופת חולים או להוציא רישיון נהיגה; וככל הנראה, יהודים שגרים שם לא יוכלו להצביע לכ נסת, כי יהיו חייבים למחוק אותם ממרשם האוכלוסין. בקיצור, כאוס מוחלט.

מאז מלחמת 6 הימים ב 1967 מוארכות התקנות מדי חמש שנים. עניין שבשגרה. לא עניין של קואליציה ואופוזיציה.

אלא שהפעם האופוזיציה, שוב, לא נתקפת בכאב בטן. קדושת הפלת הממשלה גוברת על קדושת החיים, שב וודאות יינזקו. אם איכשהו ניתן להבין, מבלי להצדיק, את עמדת חברי הכנסת הערבים, שמשוכנעים שהתקנות הללו הן עוד צעד לקראת סיפוח, הרי שלא ברורה עמדת ח"כים מתנחלים מהאופוזיצי­ה, ובהם גם סמוטריץ', בן גביר, סטרוק ועוד.

הם יודעים את החשיבות של החלת התקנות, ובכל זאת הצביעו נגד, ובעצם נגד ביטחונם האישי. מאחר שהקואליציה מתעקשת לשוב ולהעלות את החוק להצ בעה, נקווה שעד אז הם יפתחו כאב בטן. שלטובתם, אם לא לטובת כולנו, ולא כדי לשמר את הממשלה, יזכרו את מושג הכרת הטוב ויצביעו בעד.

ומה יהיה גורל הקואליציה? איך אמר ח"כ ניר אורבך לחברי רע"מ בתום הצבעת ההפסד - הניסוי איתכם נכשל.

ולכן, כמו בתוכניות הריאליטי "הישרדות" או "האח הגדול", שבהן המשתתפים כורתים בריתות משונות רק כדי להישאר במשחק, כך יקרה בקואליציה.

בימינה, בתקווה חדשה וגם ברע״מ, שלפי הסקרים לא עוברים את אחוז החסימה או שמקבלים פחות מנד טים ממה שיש להם היום, יהיו מי שיראו את הכנסת רק בערוץ הכנסת. לכן לא נופתע שיהיה מי שמוכן לכרות בריתות - גם עם מי שעד לפני שבוע היה אויבו המושבע.

כמו בתוכניות "הישרדות" או "האח הגדול", שבהן המשתתפים כורתים בריתות משונות רק כדי להישאר במשחק, כך יקרה בקואליציה

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel