Israel Hayom

אוקיינוס של מילים

- אלעד הוכמן אלעד הוכמן הוא מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה

הציפיות האדירות שתלו פעילי הסביבה בממשלת השינוי נמוגו אל מול שורת החלטות מסורסות, בצ מתים החשובים ביותר למאבק הסביבתי בישראל.

הפער בין ההבטחות של מי שהיו שותפינו למא בק לאורך שנים - לפיד, זנדברג, אלהרר ומיכאלי, בזמן שהותם באופוזיציה, לבין הביצוע במהלך השנה האחרונה, מרתיח. את ההזדמנות להוביל לחקיקה אק לימית היסטורית בממשלה המתפקדת על חודו של קול, הם פספסו.

בזמן ש 270 מדעני הפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים של האו"ם (IPCC) מתקשים למצוא עוד מי לים שיביעו בדו"חותיהם את גודל המחדל של מנהיגי העולם בטיפול במשבר האקלים, בישראל העסקים כרגיל. הכישלון החל בתוכנית ש"הושגה" לפינוי המפעלים הפטרוכימיי­ם במפרץ חיפה, הקרב החב רתי כלכלי החשוב ביותר שנוהל על בריאותם של מאות אלפי תושבים.

בממשלה הקודמת נקברה תוכנית "מפרץ החדש נות", תחת ביקורת חריפה של השרה זנדברג, על פס פוסה של אחת התוכניות המקצועיות שהוכנו בישראל לטיפול בקרקעות המזהמות במפרץ חיפה ולסגירת התעשייה הפטרוכימית עד שנת .2025 במקומה קיב לו תושבי המפרץ מהשרה זנדברג תוכנית עקרה ללא לו"ז מחייב, לסגירת בזן ולהפסקת הזיקוק. יתרה מכך, במקום סגירת התעשייה החליטו על בניית תשתיות חדשות לאחסון דלקים בתקציבי עתק. היפוך דומה עברה שרת התחבורה מרב מיכאלי, שברגע האחרון ובניגוד גמור להצהרותיה בעבר, נכנעה לראש עיריית תל אביב ודחתה את פינוי התחנה המרכזית. את הכ ניעה והפליק פלאק לאחור שביצעה התקשתה להס ביר, ועטפה הכל בספין תקשורתי על הסכם היסטורי לפינוי התחנה ב .2026 בהמשך התברר כי אין אפילו טיוטה מחייבת להסכם.

ומה בנוגע לרפורמה בקידוחי הגז? שרת האנרגיה קא רין אלהרר חזרה בה מקביעתה הנחרצת על עצירה מו חלטת של החיפושים אחר מאגרי גז חדשים למשך שנה לפחות, והצהירה בלי להתבלבל על פתיחת הליך תח רות רביעי לזיכיונות של חיפושי גז טבעי בים התיכון.

גם ההישג הגדול ביותר לכאורה - חקיקת חוק שי תווה את מדיניות משרדי הממשלה בטיפול במשבר האקלים, התברר עד מהרה כחוק שסורס מכל תוכן על ידי אגף התקציבים. נסו לדמיין מה היו אומרים זנד ברג, מיכאלי, לפיד ואלהרר בשבתם באופוזיציה, על חוק שבו היעדים ניתנים לשינוי כל אימת שלא יעמדו בהם, שאינו מחייב את משרדי הממשלה להכין תוכ נית הפחתת פליטות, ושיעדיו הפכו לעלובים בהשוואה ליעדים הבינלאומיי­ם, בניגוד להבטחות מפורשות של ראש הממשלה בפני מנהיגי העולם. מכנה משותף עגום עובר בין כלל המדיניות הסביבתית הנוכחית - ההח לטה לא להחליט, היעדר עמידה על עקרונות ויישור קו עם דרישות משרד האוצר והלחצים הקואליציונ­יים.

רגע לפני ועידת האקלים של האו"ם בשארם א שייח', עתיד הממשלה מעורפל. נראה כי זנדברג, מיכאלי ואלהרר כבר לא תהיינה בממשלה הבאה. את חותמן על הסביבה הן חייבות להטביע עכשיו. ההזדמנות הבלתי חוזרת לתיקון עוברת בתקציב ובחוק ההסדרים הקרוב. אסור להן להפסיד במבחן המנהיגות ולמעול בעקרונו תיהן ובאמון הבוחרים. מדובר בחיים שלנו ושל ילדינו.

גם ההישג הגדול ביותר - חקיקת חוק שיתווה את מדיניות משרדי הממשלה בטיפול במשבר האקלים, התברר כחוק שסורס מכל תוכן על ידי אגף התקציבים

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel