Israel Hayom

"בעלי הקבוצות חסרי אונים"

לפני פיזור: השר חילי טרופר העביר בקריאה ראשונה את החוק לאיסור האלימות בספורט ● בראיון ל"ישראל היום" הוא מודה: "עם היציבות הפוליטית אף אחד לא יודע אם נצליח להעביר את החוק במלואו" ● ומוסיף: "אם שוטר סרח, צריך לטפל בו"

- ליאב נחמני

החוק לאיסור האלימות ספורט עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנ סת, בשעה שחוקים אחרים נפלו. החוק צפוי להביא לקנסות מנהליים בסך עד 5,000 שקלים לאוהדים מתפרעים ויאפ שר למשטרה להרחיק אוהדים אלימים מהמגרשים לתקופות ממושכות.

בראיון ל"ישראל היום" אמר שר הס פורט חילי טרופר: "החוק נועד לעזור בטיפול באלימות בספורט. הוא לא יפ תור את כל בעיות האלימות, שלצערי קיימת בכל מקום בחברה הישראלית, כולל בתי ספר, בתי חולים וקניונים. מצד שני, לראשונה יש חוק שיש בו כלים אפקטיביים באמת, ולא הצהרות ריקות. אלו כלים שיוכלו לצמצם את האלימות בצורה דרמטית אם נשתמש נכון בחוק הזה".

תמיד נפלנו ביישום החוק. איך נש תמש בו נכון?

"בתגובות מהירות וכירורגיות. חלק מהבעיה הוא שהכל מסורבל וארוך. המ סלול היה משטרה, משפט - ומגיע אוהד בפני שופט, שעסוק במקרים קשים של רצח או גניבות, ואז העבירה נראית קטנה והוא משחרר בקלות. או שהולכים לע נישה קולקטיבית, שזה פשוט אבל לא אפקטיבי. החוק מנסה להגיד: תגובה מיידית בעזרת קנסות מנהליים, הרח קה בזמן אמת, ולא הענשת כל הקהל. פגשתי העונה לא מעט הורים שאמרו לי שהם נשארים בבית, אז שהאוהדים האלימים יישארו בבית".

בעלי הקבוצות בוודאי בעד.

"רוב ראשי הקבוצות שדיברתי איתם

תומכים במהלך. הם גם היו שותפים לה תייעצויות לגביו. צריך להגיד שרוב בעלי הקבוצות חסרי אונים סביב הדבר. בסוף אין להם הרבה כלים. מצד שני, אני מצפה גם מהם ומהשחקנים לעמוד יחד מול אוהדים אלימים. אני מצפה שאף אחד לא יישב על הגדר, יש מסר אחד שצריך לצאת מכולם".

מצד שני, בית הדין של ההתאח דות מעניש בצורה קולקטיבית, אז האוהדים ייקנסו והמועדון ייענש?

"היום בורחים לעונשים קולקטיביים כי יש תחושה שאין מספיק כלים כדי להתמודד עם האלימות. יש משהו לא הוגן בזה. עונשים כוללניים צריכים להיות רק כאשר הקבוצה לא עושה כל מה שהיא יכולה כדי למנוע אלימות. אם היא עושה הכל, אין בכך טעם. ברגע שזה יתחיל לעבוד, ישיתו עונשים שצולמו וזה ייתר את העונשים הקולקטיביי­ם".

מתי החוק הזה יגיע לשטח? הוא עבר רק בקריאה ראשונה.

"היה לנו חשוב שזה יעבור בקריאה ראשונה, גם אם הממשלה הזו לא תח זיק. אם חוק לא עובר בקריאה ראשו נה במליאה, בממשלה הבאה יהיה צריך לחוקק אותו מחדש וזה תהליך של חו דשים ארוכים. אני מקווה מאוד שנספיק להעביר בקריאה שנייה ושלישית, אבל עם היציבות הפוליטית אף אחד לא יודע להגיד אם נצליח או לא".

כמה היה חשוב ליו"ר המנהלת, ארז כלפון, שהחוק הזה יעבור?

"כולם נתנו יד כדי שהוא יעבור. גם השר לביטחון הפנים עמר בר לב ושר המשפטים גדעון סער שילבו ידיים כדי שהחוק יחוקק".

ראינו השנה מקרי אלימות של שו טרים כלפי אוהדים בלתי מעורבים. מה חשבת כשראית את התמונות?

"גם לי התהפכה הבטן לראות חלק מהתמונות. אלימות זו אלימות וצריך לטפל בה, גם אם מדובר בשוטר. מי שנ פגע שיפנה למח"ש, מכיוון שבלי תלונה רשמית קשה לטפל בזה. אם שוטר סרח, צריך לטפל בו, אבל זה בשוליים. רוב השוטרים עובדים קשה מאוד כדי שני כנס לאצטדיון בשלום, ואני מכיר יותר מקרים של שוטרים שפעלו כדי למנוע מאוהדים אלימות כלפי אחרים. האלי מות מתחילה בקבוצה קטנה של אוהדים אלימים, שהחוק הזה אמור לטפל בהם".

 ?? ?? מופע אבוקות בדרבי התל אביבי האחרון. "היום בורחים לעונשים קולקטיביים" צילומים: אורן אהרוני, גדעון מרקוביץ'
מופע אבוקות בדרבי התל אביבי האחרון. "היום בורחים לעונשים קולקטיביים" צילומים: אורן אהרוני, גדעון מרקוביץ'
 ?? ?? טרופר. "לא הצהרות ריקות"
טרופר. "לא הצהרות ריקות"
 ?? ?? "רוב השוטרים עובדים קשה מאוד"
"רוב השוטרים עובדים קשה מאוד"
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel