Israel Hayom

הצעת חוק: קביעת עונש מינימום למיידי אבנים ובקת"בים

ההצעה שמקדמת ח"כ קטי שטרית מהליכוד, תעלה ביום ראשון וגם עלולה להביך את הקואליציה ● השרה שקד קידמה חוק דומה בעבר ● יו"ר "אם תרצו": "מי שציוני חייב לתמוך בחוק"

- חנן גרינווד

ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות בוועדת השרים לח קיקה הצעת חוק של ח"כ קטי שט רית )ליכוד(, בדרישה להטיל עונש מינימום של ארבע שנים על מחבלים שיידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר רכבים, כדי לפגוע בנוסע או במי שנמצא בקרבת כלי תחבורה. כיום העונש המקסימלי לא עולה על שנתיים.

מדובר במבחן נוסף לקואליציה, אך זהו אתגר מיוחד עבור שרת הפנים איילת שקד, שקידמה חוק דומה בשנת ,2015 שעבר. שנה לאחר אישורו הפ חית בית המשפט העליון את עונשם של מיידי האבנים מכיוון שמדובר בק טינים. בכך הוא ביטל את החוק בפועל.

הצעת החוק עולה על רקע גל הטרור והזינוק באירועי יידוי אבנים. מדובר בתופעה שהתרחבה לחלקים

נרחבים בארץ. מנתונים שאספה בשנה האחרונה מחלקת המחקר של תנועת "אם תרצו" לבקשת "ישראל היום" באמצעות ארגון "הצלה ללא גבולות יו"ש", עולה כי רק בחודש מאי האח רון אירעו 227 זריקות אבנים ביו"ש, לצד 59 זריקות בקת"בים. בחודשים מארס ואפריל שקדמו לו אירעו 1,064 מקרים שונים של זריקות אבנים, יודו 209 בקת"בים והובערו 297 צמיגים.

על פי נתוני צה"ל, בשנת 2021 כולה התרחשו 5,500 אירועים מהסוג הזה בסה"כ, לעומת 4,000 בשנה שק דמה לה. כמו כן, על פי דו''ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיזם ח"כ אופיר כץ, מתוך 7,143 תיקים שנפ תחו במשטרה על יידוי אבנים בשנים ,2021-2015 ב 2,191 נמצא חשוד, בעוד בשני שלישים מהמקרים לא אותרו חשודים כלל. התוצאה: 95 אחו זים מהתיקים נסגרו ללא כתבי אישום.

חמור מזה, ממחקר של הארגונים "לביא" ו"אם תרצו" עולה כי יותר מ 95 אחוזים מהתיקים שכבר נפת חו נגד חשודים בגין השלכת בקבוקי תבערה בשנים 2020-2019 והבשילו לכדי כתב אישום בבית הדין הצבאי - נסגרו לבסוף בעסקת טיעון מקילה, כך שהמחבלים המורשעים קיבלו בין שנה לשנתיים מאסר בלבד.

ח"כ שטרית אמרה ל"ישראל היום": "הגיע הזמן שנבין שאבן הורגת. החמ רת הענישה למיידי אבנים הינה כלי חשוב במאבק נגד הטרור והאלימות. במשך שנים מחבלים התחמקו מעני שה, ורק עונש הולם יוכל לשמש גורם מרתיע וצודק".

יו"ר "אם תרצו" מתן פלג: "שיט פון העונשים המצחיקים על פרעות תשפ"א מוכיח עד כמה החוק הכרחי ונחוץ. כל מי שמגדיר את עצמו ציוני מוכרח לתמוך בחוק הזה".

 ?? ?? קטי שטרית. "אבן הורגת"
קטי שטרית. "אבן הורגת"
 ?? ?? מיידי אבנים. יוצאים בעסקת טיעון
מיידי אבנים. יוצאים בעסקת טיעון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel