Israel Hayom

לראשונה זה שנתיים: סבא"א בגינוי נגד איראן - "לאפשר פיקוח מייד"

קודם להודעת הגינוי: בצעד מתריס כיבו בטהרן שתי מצלמות מעקב במתקן גרעין ● הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית: "סבא"א כפוית טובה" ● חמינאי: "הציונים - מגיפה לאסלאם"

- דמיאן פצ'טר ארז לין ונטע בר

לראשונה זה שנתיים: מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שבה חברות 35 מדינות, גינתה אתמול את איראן עקב היעדר השקיפות ואי־שיתוף הפעולה שלה מול הארגון הבינלאומי.

גורמים רשמיים אישרו כי נוסח הגינוי, שבמרכזו מסקנות ברורות נגד המשטר האיראני, התקבל ברוב של 30 מדינות, לאחר שרוסיה וסין התנגדו ושלוש מדינות נמנעו. הטיוטה הראשית חוברה בידי גרמניה, בריטניה וצרפת (מדינות ה־3E) ובתמיכת ארה"ב.

תפקידה של מועצת הנגידים של סבא"א הוא לייעץ לעצרת הכללית של הארגון ולפקח על פעילות הסוכנות, לקבל חברים חדשים ולקבוע את זהותו של יושב הראש. הגוף הבינלאומי מתכנס חמש פעמים בשנה, ובראשו עומד כיום שין צ'אי־היון, נציג קוריאה.

מוקדם יותר אתמול פרסמה הנציגות האמריקנית לארגונים הבינלאומיי­ם בווינה הצהרה, שלפיה "על מועצת הנגידים מוטלת האחריות לנקוט צעדים הולמים כדי לתמוך במנכ"ל (רפאל מריאנו גרוסי), במזכירות ובמשטר הפיקוח כדי שאיראן תיתן דין וחשבון בכל הנוגע למחויבויות­יה. טהרן חייבת לשתף פעולה עם סבא"א ולאפשר לה לקיים את מנדט הפיקוח והבקרה ללא כל דיחוי נוסף".

"התנהגות לא הגיונית"

בשעה שמועצת הנגידים של סבא"א דנה בגינוי, מימשה אתמול טהרן את איומיה לפעול נגד הסוכנות והודיעה על הסרת שתי מצלמות מעקב המתעדות את המתרחש באחד מאתרי הגרעין שלה.

"סבא"א היתה בעיקר כפוית טובה עד כה, כלפי שיתוף הפעולה הנרחב של איראן - דבר שטהרן ראתה בו כחובתה. החל מהיום הרשויות המתאימות הורו שמצלמות המעקב המקוונות, למעקב אחר העשרה, ייסגרו מיידית", נכתב בהודעה ששודרה בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של המשטר, וההערכה היא כי הצעד יביא להחרפת היחסים בין הרפובליקה האסלאמית לבין האו"ם.

בהרוז קמאלבנדי, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, ציין כי "איראן לא יכולה לשתף פעולה עם

סבא"א, אם האו"ם ימשיך להדגים התנהגות לא הגיונית. אני מקווה שהסוכנות תתעשת ותגיב באופן המאפשר שיתוף פעולה איתנו".

בתוך כך, שעות ספורות לפני ההצבעה הגורלית על נוסח הגינוי נגד המשטר האיראני, ועל רקע העימות בין הרפובליקה האסלאמית לבין המערב סביב הפיקוח של סבא"א והמבוי הסתום בשיחות הגרעין, פרסם אתמול המנהיג העליון עלי חמינאי מסר בעל נוסח אנטישמי חריף במיוחד.

"הציונות היא מגיפה ברורה לעולם האסלאם", אמר, "הציונים תמיד היו מגיפה, עוד לפני הקמת המשטר הציוני המרמה. כבר אז בעלי הון ציונים היו מגיפה לעולם. עכשיו הם מגיפה במיוחד עבור עולם האסלאם".

 ?? ?? "מקווים שהסוכנות תתעשת". מתקן העשרה בבושהר צילום: אי.אף.פי
"מקווים שהסוכנות תתעשת". מתקן העשרה בבושהר צילום: אי.אף.פי
 ?? ?? דורשים שקיפות ושיתוף פעולה. מטה סבא"א צילום: רויטרס
דורשים שקיפות ושיתוף פעולה. מטה סבא"א צילום: רויטרס
 ?? ?? "המשטר המרמה". חמינאי
"המשטר המרמה". חמינאי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel