Israel Hayom

מגעים בין ישראל לתוניסיה - אלג'יריה מנסה לסכל

הנשיא קייס סעיד מבקש להתקרב לירושלים, אבל מתמודד עם התנגדות מצד האופוזיציה במדינתו ● גורם מדיני ל"ישראל היום": "מרחיבים את מעגל הקשרים"

- תמיר מורג

לא רק סעודיה: תוניסיה ויש ראל מקיימות מגעים דיפלו מטיים בנוגע להתקרבות אפשרית ביניהן, אולם המהלך נתקל בקשיים מכיוון האופוזיציה במדינה הצפון אפריקאית והן מכיוון שכנתה אלג'יריה, שמנסה לסכל אותו, כך נודע ל"ישראל היום".

גורם מדיני אמר ל"ישראל היום" כי "הרחבת מעגל המדינות באזור שאנו מקיימים קשרים איתן היא יעד עקבי שלנו, אך זה נכון שאלג'יריה עדיין מפגינה יחס עוין".

על פי דיווח בעיתון הערבי הבינ לאומי "ראי אל יום", נשיא תוניסיה קייס סעיד מבקש להתקרב ליש ראל, אולם "אלג'יריה מהווה מח סום לנפילת תוניסיה לנורמליזצי­ה". עוד נכתב כי לשלטונות בתוניסיה אינטרסים מול אלג'יריה בתחומי האנרגיה, הסחר והקרנות הפיננסיות - והם מבינים שיאבדו את כל אלה אם יתקרבו לישראל.

בנוסף דווח כי אלג'יריה חוסמת את ישראל מלקבל מעמד של מש קיפה באיחוד האפריקני, ופתחה בק מפיין לסילוקה מהפורום.

תוניסיה מתונה ומתקדמת

בין ישראל לתוניסיה התקיימו בעבר קשרים דיפלומטיים חלקיים. בעקבות הסכמי אוסלו פתחו שתי המדינות משרדי אינטרסים בתוניס ובתל אביב ב ,1996 אולם אלה נסג רו לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת .2000

הנשיא הנוכחי, סעיד, הקל על בי קורי ישראלים במדינה, אך נתקל באופוזיציה מבית לרצונו להתקרב לישראל. בקיץ ,2021 על רקע משבר כלכלי וטענות שהאופוזיצי­ה חותרת תחת השלטון, הקפיא סעיד את פעי לות הפרלמנט ופיזר את הממשלה, ובמארס פיזר את הפרלמנט.

לדברי ד"ר מרים גז אביגל, יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות תוני סיה בישראל, גם כיום, לאחר ההק פאה החלקית של היחסים בין המדי נות, ישראלים נכנסים לתוניסיה עם דרכון ישראלי, אם כי באופן מוגבל".

עוד אמרה: "בל"ג בעומר נערכת בתו ניסיה הילולת 'אל גריבה' וגם לפני כחודש ביקרו כ 500 ישראלים במקום".

 ?? ?? נשיא אלג'יריה, אל מג'יד תבון
נשיא אלג'יריה, אל מג'יד תבון
 ?? ?? נשיא תוניסיה, קייס סעיד
נשיא תוניסיה, קייס סעיד
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel