Israel Hayom

הנייר סובל הכל: חגיגת בזבוזים על תלושים מודפסים

משרד החינוך הוציא 2.5 מיליון שקלים רק על הדפסה ושליחה של תלושים לעובדים ● המשרד להגנת הסביבה לא ממש מגן על הסביבה ומדפיס 80% מהתלושים ● לבקשת "ישראל היום" - נחשפים התשלומים הרבים של משרדי הממשלה והגופים הציבוריים והביטחוניי­ם על תלושי השכר

- נועם )דבול( דביר

מדינת ישראל נחשבת לאומת סטרט אפ, אלא שבדיקה מגלה כי פעולה פשוטה שיכולה לחסוך למדינה מיליונים ולהפחית נזקים סביבתיים כמו שימוש בנייר ומשאבים, כמו שליחת תלושי שכר באופן דיגיטלי, נעשית בעצימות נמוכה.

אף שניתן כיום לשלוח את התלוש לכתובת דואר אלקטרוני, או באמצעות אתר אינטרנט מאובטח מטעם המעסיק שאליו העובד ייכנס עם סיסמה אישית, משרדי הממשלה, ובראש וברא שונה המשרד להגנת הסביבה, לא מצליחים או לא מתאמצים להעביר את מרבית העובדים לת לושים דיגיטליים.

המשרד להגנת הסביבה מדפיסים 80% מהתלושים

רק 20% מהעובדים מקבלים את התלוש באופן דיגיטלי. קשה לחשוב על משרד ממשלתי שצריך להיות בעל מודעות סביבתית גבוהה יותר מאשר המשרד להגנת הסביבה, האנשים שתפקידם לצמצם פסולת ושימוש בנייר ול חסוך באנרגיה. אלא שבדיקת "ישראל היום" מגלה כי רק 20% מעובדי המשרד מקבלים את תלוש השכר באופן דיגיטלי 127) עובדים בלבד(, ואילו היתר, כ 500 עובדים, מקבלים תלוש שכר מודפס, כשלחלקם הוא אף נשלח בדואר. נוסף על כך, אם עובד לא אוסף את התלוש שלו - התלוש נשלח אליו בדואר )למשל, בעת חופשת לידה, חו פשת מחלה וכו'(. העלות, רק על שליחת תלושי שכר, היתה בשנת 2021 כ 3,000 שקלים, ואילו כלל הוצאות הדואר )באמצעות דואר ישראל( הסתכמו בשנת 2021 בסכום של 85 אלף שק לים. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד מעודד את עובדיו לעבור לתלוש ירוק, ולא להש תמש בתלושים פיזיים. גם בעת כניסה למערכת מרכבה של עובדי המדינה יש רתי מה ממשלתית של העובדים למעבר לתלושים ירוקים. המשרד ימשיך לפעול להעלאת שיעור מקבלי התלושים באופן דיגיטלי".

משרד החינוך מדפיסים 100% מהתלושים

כל העובדים מקבלים תלוש מודפס, העלות: 2.5 מיליון שקלים בשנה. לצד עובדי מטה מו עסקים במשרד גם כ 120 אלף עו בדי הוראה )גננות, מחנכות, מורים ועוד(. נכון להיום, עובדי ההוראה מק בלים הן תלוש מודפס והן תלוש דיגיטלי. העלויות של שליחת תלושי השכר לעובדי ההוראה הן כ 210 אלף שקלים )בחודש(, כלומר, יותר מ 2.5 מיליון שקלים בשנה. מדובר בסכום אסטרונומי שיכול להיות מושקע בפעילויות חינו כיות או בתגבור שיעורים לתלמידים המתקשים בחומר הלימודי. כ 300 אלף שקלים הוצאו בשנת 2021 על בולים לשליחת מכתבים ממטה משרד החינוך שבירוש לים. כמו כן, גם המחוזות של משרד החינוך שולחים מדי שנה דואר במאות אלפי שקלים, מחוז ירוש לים הוציא בשנת 2021 סכום של 163 אלף שקל על שליחת דואר, ומחוז צפון כ 51 אלף שקלים. ממשרד החינוך נמסר: "לאור חשיבות הנושא, במה לך החודשים הקרובים המשרד נערך לאפשר לעו בדי ההוראה קבלת תלוש דיגיטלי בלבד".

דואר ישראל מדפיסים 100% מהתלושים

כל העובדים (5,500) מקבלים תלוש מודפס בדואר. בחברת דואר ישראל הועסקו כ 5,500 עובדים במה לך שנת .2021 נראה שבגוף שאמון על מכירת מעטפות ובולים לא רואים צורך לצמצם בנייר המודפס, שכן כל העובדים מקבלים את תלושי השכר מודפסים. בדואר ישראל מציינים כי במקביל, לכל עובד ישנה אפשרות לצפות בתלוש באמצעים דיגיטליים. אגב, חברת דואר ישראל מנפיקה תלושי שכר בא מצעות חברה חיצונית ומסרבת למסור את הע לות הכספית, בטענה כי ישנו צד שלישי שעלול להיפגע ממסירת מידע.

משטרת ישראל מדפיסים 86% מהתלושים

רק כ 14% ממקבלי התלושים עברו לתלוש ירוק, מסרבים למסור מידע על העלויות. במשטרת יש ראל ציינו כי "משטרת ישראל מנפיקה תלושי שכר לשוטרים וגמלאים המקבלים שכר או קצבה". כיום משרתים במשטרת ישראל כ 33 אלף שוטרים, לצי דם יש עוד 15 אלף גמלאים של הארגון. כמעט 50 אלף תלושי שכר מונפקים מדי חודש, אלא שעל פי תגובת המשטרה כיום "נשלחים" רק כ 7,000 "תלושים ירוקים" באמצעים אלקטרוניים. במשטרה ציינו כי "משטרת ישראל מעודדת מעבר לתלוש ירוק לצפייה דיגיטלית באמצעות אפלי קציה ייעודית, והיא פונה לכלל השוטרים בנושא מעת לעת".

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel