Israel Hayom

"אם לא ייבנו עוד תחנות כוח, נישאר ללא חשמל"

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב במסר מדאיג: "הבעיה היא תכנונית" ● יצרני החשמל מזהירים: "מפרסום המכרזים חולפות כשש שנים עד לייצור חשמל למשק"

- סוניה גורודיסקי ואסף גולן

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב הזהיר אתמול כי אם לא ייבנו תחנות כוח חדשות, ישראל עלולה להגיע למחסור בחשמל.

"אם לא נבנה תחנות אנרגיה חדשות נהיה תקועים בלי חשמל, זה מאוד קשה להתמודד. זה לא מעניין כל מיני משרדים כמו המשרד להגנת הסביבה", אמר בלינקוב בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיט­ת רייכמן בשיחה עם פרופ' עומר מואב, יו"ר כנס המכון למדיניות כלכלית.

במענה לשאלתו של פרופ' מואב, שתהה מדוע האוצר מתנגד להגדלת החוב הציבורי לצורך השקעה בתשתיות, ענה בלינקוב, "הבעיה היא לא פיסקלית אלא תכנונית. אני לא מכיר פרויקט אחד שנדחה בשל סיבות תקציביות, ולכן הצעות להקים קרנות חוץ תקציביות הן הצעות לא לעניין לדעתי, ואנחנו עושים מאמצים על מנת לשחרר את הפקקים בהמשך. יש כל מיני רפורמות בתחום היבוא ובתחום הביורוקרטי­ה".

"גידול בהיקפי הצריכה"

הדברים של בלינקוב מתקשרים עם האזהרות של יצרני החשמל הפרטיים, אשר התריעו גם הם לאחרונה מפני מחסור עתידי בחשמל, וזאת לנוכח הסחבת סביב האישורים הנדרשים להקמת תחנות כוח נוספות. במכתב ששלחו יצרני החשמל אל שרת הפנים איילת שקד ואל שרת האנרגיה קארין אלהרר, הוסבר כי מרגע פרסום המכרזים חולפות כשש שנים בממוצע עד שתחנת כוח מתחילה לייצר חשמל למשק.

"העלייה נובעת מהגידול הקבוע בהיקפי הצריכה של השוק הישראלי, וכן מהסטת דלקים ממגזר התחבורה הפרטית והציבורית מדלקים מזהמים לפעילות חשמלית. זאת כאשר משק החשמל עדיין מתנהל ומתוכנן על פי תחזית ביקוש מיושנת מאוגוסט .2017 מניתוח הנתונים שברשותנו עולה כי בקיץ האחרון שיא הביקוש עלה ,7.7%־ב והביקוש לחשמל בארבעת החודשים הראשונים של 2022 עלה ב־%21 לעומת התקופה המקבילה בשנת ,"2021 נכתב בפנייה.

עוד התריעו היצרנים כי אי־מתן אישורים להקמת תחנות כוח נוספות יוביל לפגיעה באספקת החשמל, להתייקרות התעריפים ולעלייה בזיהום האוויר בשל השימוש המוגבר בפחם לצורך ייצור החשמל.

חוסר בתכנון

"נבקש להתריע כי ההתבססות על תחזית לא עדכנית לגבי ביקושים במשק החשמל הישראלי, מחד, והתכנון בחסר של אופציות הייצור מגז טבעי, מאידך, יובילו בהכרח לפגיעה משמעותית ביתירות של משק החשמל".

 ?? ?? "צורך דחוף בעוד תחנות". תחנות כוח בחדרה צילום: יוסי זליגר
"צורך דחוף בעוד תחנות". תחנות כוח בחדרה צילום: יוסי זליגר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel