Israel Hayom

מגעים בעירבון מוגבל

אורבך מתקשה לפרק את המחויבות לראשי ימינה ● שקד לא רוצה בחירות ● סער זוכה לביקורות מבכירים בקואליציה ● כל המוקשים בדרך להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית

- אמיר אטינגר

עוד חוזר הניגון: לפני שנה בדיוק ניר אורבך הת כנס עם מקורביו, מיכאל סימן טוב וליאור ליפשיץ, כדי להחליט אם הוא מצביע בעד הקמת ממשלת בנט לפיד בתמיכת רע"מ. גם אז כמו היום הלחץ על אורבך מסביבתו היה להצביע נגד, וגם כיום אותם מקורבים ממליצים לו לפרוש מהקואליציה.

מה שמנע ממנו לעשות זאת אז זו המחויבות לשקד ול בנט, וזה מה שמעכב אותו מלעשות את הצעד גם בימים אלה. אולם בממשלה מעריכים כי לא יהיה ניתן להחזיק את אורבך עד לאחר יום שלישי, אם מאזן גנאים לא יתפטר מהכנסת עד אז.

בקואליציה נערכים לשני תרחישים לטווח הבינוני והר חוק. בטווח הבינוני - להביא לפיטוריו של מאזן גנאים כבר בסוף השבוע "ויפה שעה אחת קודם", כך אומרים בקואליציה. לשיטתם, אם גנאים יתפטר, אורבך לא יפרוש. אתמול פר סמנו כי על רקע המגעים של אורבך עם הליכוד, הוא אמר בשיחות סגורות: "אם היו ארבעה מנסור עבאס ברע"מ, הממשלה היתה מחזיקה". מנגד, אם אורבך יחליט לפרוש, הנחת המוצא היא כי אף שהוא רוצה לנסות לכפות בפרישתו הקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית יחד עם ימינה ותקווה חדשה, הדבר הזה לא יתאפשר.

שקד נועדה עם אורבך ביום רביעי בלילה, בניסיון למנוע ממנו לעשות צעדים חפוזים ולתאם מהלכים. בטווח הארוך, בקואליציה אומרים כי זועבי לא תתפטר מהכנסת. לדבריהם, אם גנאים יתפטר בקרוב כפי שרוצה מנסור עבאס, ואורבך יישאר - הקואליציה תצליח לשרוד עד סוף כנס הקיץ, והם יעשו קמפיין ציבורי נגד האופוזיציה כדי שיאשרו את תקנות יו"ש. אם אורבך יפרוש - הולכים לבחירות.

החשש המרכזי: חוסר אמון בנתניהו

החשש המרכזי של כלל השחקנים להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית הוא חוסר האמון בנתניהו. אורבך, שקד וסער, שמכחיש מגעים עם הליכוד - כל אחד חושש כי אם תוקם ממשלה בכנסת הנוכחית, אין להם ערבויות לכך שנתניהו לא יפרק אותה מהר מאוד לאחר שתוקם וילך לבחירות מכיסא ראש ממשלת המעבר. אחד הדברים שעלו במגעים עם הליכוד עם אותם חלקים בקואליציה, הוא קביעת מנגנון שאם נתניהו מפרק את הממשלה הימנית שתוקם עם ימינה ותקווה חדשה בכנסת הנוכחית - הוא לא יהיה ראש ממשלת המעבר - בליכוד מסרבים. אורבך גם יצפה לקבל ערבויות פומביות מסמוטריץ' ומהחרדים, עם הבטחה כי יעשו הכל למען הקמת ממשלת ימין בכ נסת, ולא יפרקו אותה.

מה רוצה איילת שקד?

אחת השאלות המרכזיות במערכת הפוליטית היא מה התוכנית של איילת שקד. באופוזיציה מאשימים את שקד בכך שהיא האחרונה שמונעת מאורבך לפרוש מהקואליציה ועובדת בשביל לשמר את הממשלה. שקד מבינה שה ממשלה לא תחזיק עוד זמן רב, אך היא לא רוצה בחי רות, ולא מוכנה לעבוד תחת לחץ ו"אקדח על הרקה" של הליכוד. בסביבתה אומרים כי היא ואורבך מתואמים. אם מבינים שהממשלה מתפרקת סופית, שקד תפעל להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית עם תקווה חדשה. כדי שזה יקרה, לשיטתה צריך קודם לוודא שנתניהו מוכן לתת את תנאי המינימום שדורשים בתקווה חדשה. כמו כן, בליכוד יש לא מעט כאלה שמתנגדים לשריין את שקד, בעיקר בכירי המפלגה. בכירי הליכוד יעשו הכל כדי לתקוע לה סכין בגב ברגע שתגיע לליכוד. כאמור, אם הקואליציה תתפרק סופית, שקד תעדיף לשמור על עצמאות יחד עם אורבך ולנסות להגיע לסיכום מוקדם להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית יחד עם תקווה חדשה.

מה בין הרצוג לסער

בכנסת ה ,20 היו חרושת שמועות ודיווחים על כך שיו"ר האופוזיציה דאז יצחק הרצוג מנהל מגעים עם נתניהו לכניסה לממשלה. לבסוף חרושת השמועות פגעה קשות בהרצוג והוא לא נכנס לממשלה, בעוד ליברמן נכנס. במפלגות השמאל טוענים כי זה המצב שבו סער נמצא. "הוא איבד שליטה בגלל הדיווחים על מגעים עם הליכוד, שככל הנראה נעשו לא על דעתו. הוא פועל לא טוב, ללא קור רוח", אומרים שרים בכירים בממשלה. בקואליציה מותחים ביקורת על סער, שהעלה את תקנות יו"ש לגבהים במקום לשדר שמדובר בעניין פרוצדורלי בלבד, וכך הקשה על רע"מ וזועבי לתמוך.

 ?? ?? לקראת פירוק? מליאת הכנסת, ארכיון צילום: אורן בן חקון
לקראת פירוק? מליאת הכנסת, ארכיון צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel