Israel Hayom

ניצול בוטה: 100%" מהנוער לא מקבלים את כל הזכויות בעבודה"

סקר של הסתדרות הנוער העובד והלומד מגלה את הנתונים המטרידים: אחד מכל עשרה דיווחו על שכר נמוך מהמינימום בחוק ● 50% מהעובדים כלל לא מקבלים החזרי נסיעות

- ספי קצב וסוניה גורודיסקי

סיבות לדאגה: סקר של הסתדרות הנוער העובד והלומד מגלה כי 100% מבני הנוער לא מקבלים את מלוא הזכויות המגיעות להם בעבודה עפ"י חוק.

לפי הסקר, 62% מבני הנוער עבדו או חיפשו עבודה במהלך השנה החולפת; אחד מכל עשרה דיווח על שכר שעתי הנמוך מהמינימום בחוק, 56% לא מקבלים תלוש שכר באופן קבוע ו 50% מהעובדים שיש להם הוצאות נסיעה לעבודה, לא מקבלים החזרי נסיעות באופן קבוע.

עוד מגלה הסקר כי 69% מהצעירים מעוניינים לחסוך לעתיד, 54% רוצים להשתמש בכסף עבור קניות ובילויים וכ 30% יצאו לעבוד כדי לממן טיסה לחו"ל ולימודים.

לקראת חודשי הקיץ והעלייה הצפויה בשיעורי הנערים והנערות שעתידים להצטרף לשוק העבו דה, ערכו בהסתדרות הנוער העובד והלומד סקר, אשר בוחן את נתוני ההעסקה של בני נוער בגילי 14-19 בישראל.

הסקר, שנערך ע"י מכון גיאוקרטוגר­פיה, מספק אומדן בנוגע להעסקת בני נוער בישראל - שכר, תמיכת ההורים ומודעות לזכויות המגיעות לבני נוער עובדים - ואף מברר את עמדותיהם ביחס לשוק העבו דה ואת הידיעות שלהם בנוגע לזכויות ולחוקי עבודה.

לא קיבלו תלושים

מתוצאות הסקר עולה למשל כי בקרב גילי ,15-14 שכבה פגיעה במיוחד, 88% לא קיבלו תלוש שכר באופן קבוע. מעבר לכך שזה מנוגד לחוק, העו בדה כי מעסיקים רבים לא מעבירים תלושי שכר באופן מסודר עלולה לאפשר מצבים של ניצול בע בודה ופגיעה בזכויות סוציאליות של בני הנוער.

כשני שלישים מבני הנוער דיווחו כי הם עובדים כיום או עבדו בשנה האחרונה, ושיעור בני הנוער שעובדים כיום או עבדו בשנה האחרונה גבוה יותר בקרב נערות ובגילי .19-18

אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בה

סתדרות הנוער העובד והלומד: "בני הנוער הם מהקבוצות המוחלשות ביותר בשוק העבודה, בין היתר עקב היעדר הכשרה מקצועית, פער גילאי מהמעסיק, תחלופה גבוהה ועוד. כדי להישמר מפני ניצול בעבודה ופגיעה בזכויות שלכם, העו בדים והעובדות הצעירים, אנחנו ממליצים בחום להשתמש באפליקציה הייעודית 'עבודה+', שי צרנו לשם כך.

"ניתן באמצעותה למצוא עבודה אצל מעסיקים הוגנים, לעשות רישום משמרות, לחשב את השכר שמגיע לכם, כולל הדמיה של תלוש השכר שאותו אתם אמורים לקבל בסוף החודש, מידע מהימן ומ קיף על זכויותיכם, ואפשרות להגיש בקשה לסיוע אם לא קיבלתם את מה שמגיע לכם".

"בני הנוער הם מהקבוצות המוחלשות ביותר בשוק העבודה, בין היתר עקב היעדר הכשרה"

 ?? ?? 56%" מהצעירים לא מקבלים תלושי שכר באופן קבוע" צילום:
GettyImage­s
56%" מהצעירים לא מקבלים תלושי שכר באופן קבוע" צילום: GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel