Israel Hayom

"יש תחושת פחד כשהולכים ברחובות"

סגנית ראש עיריית ת"א, מיטל להבי, מודה שהעיר שרויה בכאוס, ואין לדעת מהיכן תבוא הסכנה - מהשליחים, מהקורקינטי­ם )רשימה אומחפירותה­רכבתהקלה חלקית( בראיון היא מדברת גם על מחירי יכולהלקנות הדיור)"היוםלאהיית­י פה דירה"( ועל היחס בין המדינה לרשויות שלתלאביב )"אלתיקח

- עדי רובינשטיין צילום: יהושע יוסף

כהמשימה בר שמונה שנים שמיטל להבי מגיעה מדי יום לעבודתה בעיריית תל אביב, ורואה סביבה את

המורכבת שעליה הופקדה - התחבורה העירונית. כי בתל אביב היציאה אל הכבישים, שבילי הרכיבה והמדרכות משולה להימור: כל מי שרוכב, נוהג או צועד בה יודע שהוא שם נפשו בכפו - במקרה הרע יידרס על ידי שליח על קטנוע/אופניים חשמליים או ייפול לבור של הרכבת הקלה, ובמקרה הטוב־יחסית סתם יעמוד שעות בפקקים אדירים שלא מובילים לשום מקום.

אבל הפקק התל־אביבי הבלתי נגמר הוא רק אחת מהבעיות שהולכות ומצטברות על שולחן העירייה, ואל כולן עוד נגיע בהמשך. להבי ,)62( שהחלה את דרכה כחברת אופוזיציה והבינה שמדובר בתפקיד חסר משמעות, הפכה לפני כשמונה שנים לסגניתו של ראש העיר רון חולדאי, בצעד שעורר הרמת גבה הן בקרב תומכיה ממפלגת הבית מרצ והן בקרב מבקריה. הצקצוקים על המהלך שעשתה נראים עכשיו כמו לא יותר מרעשי רקע, לעומת כובד המשימה של להבי כאחראית לאחד התיקים המסובכים בתל אביב: תיק התחבורה.

להבי שומעת יום־יום את הטענות על מצב התחבורה בכרך הגדול ולא מפחדת להתעמת. יש שיגידו שאימצה את הגישה המתנשאת אשר מאפיינת את ה"ראיס" מקומה ,12 ויש שיגידו שהיא גם יכולה ללכת עד הסוף, קרי לעזוב את הקומה ה־11 שבה היא נמצאת לטובת אותה קומה אחת שמעליה. כך או כך, בתקופה האחרונה קיבלה על עצמה גם את תיק הגאווה, והבוקר יגיעו כמובן האירועים שתחת אחריותה בתחום זה לשיאם - עם המצעד שבו ייקחו חלק יותר ממאה אלף איש.

"זו הפעם הראשונה שאני מחזיקה תיק שהוא בעיניי מאוד רגשי, מאוד מחבר ללב ולנשמה. העובדה שכל אחד יכול להיות פה מי שהוא רוצה להיות, היא מדהימה. אני עוברת חוויה רגשית מאוד עמוקה במגע עם האנשים

"יש לנו פרויקט דיור בר השגה בשדרות בן ציון, למורות בשוק העלייה, לערבים, בגני שפירא. עם ה Airbnb נתמודד במסגרת הארנונה, כשכל מי שמשכיר יותר משלושה חודשים ישלם מס של עסק לכל דבר"

ובהבנה את אומץ הלב שלהם בבחירת הדרך והזהות העצמית שלהם. זה משהו שעוד יותר מחזק בי את האמירה שבתל אביב אתה יכול להיות מי שאתה רוצה".

לצערנו זה הולך ומצטמצם רק לתל אביב, כמו הרבה דברים אחרים.

"בהרבה נושאים אני אומרת שמתל אביב תצא תורה. תל אביב הביאה בשורות לכל המדינה במגוון נושאים - מחינוך לגיל הרך, דרך תחבורה ועוד. כשאתה שומע את שרת התחבורה מצטטת את מה שאנחנו עשינו פה בעיר או שרים אחרים בממשלה, אתה מבין עד כמה אנחנו פורצי דרך ומובילים".

מה דעתך על כל התחזיות האפוקליפטי­ות שהופכות את תל אביב לעיר לעשירים בלבד, כזאת שלא תהיה יותר הלב הפועם של התרבות הישראלית?

"הדבר הראשון שאני רואה בתל אביב זה שהיא עיר לכל אחד. עזוב עיר לעשירים. קודם כל עיר לכל אחד. אני הגעתי לפה בגיל 17 והדרך שבה התקדמתי בה, יחסית למקום שממנו באתי, התאפשרה בזכות זה שהעיר הזאת פתוחה ונותנת אפשרויות. אתה מתחיל כמלצר, ממשיך בלימודים, מוצא עבודות בצורה מאוד יצירתית. יש תל־אביבי שלא עבד מתישהו במלצרות? הנבואה שתל אביב תהפוך לעיר שהצעירים עוזבים אותה לא תתגשם, כי בסוף עוד ועוד דברים מצטמצמים רק לתל אביב והאפשרויות שיש פה לא קיימות בשום עיר אחרת".

אבל אי אפשר שלא לדבר על מחירי הנדל"ן בעיר.

"היום לא הייתי מצליחה לקנות את הדירה שקניתי לפני 20 שנה ויותר - כשעוד אפשר היה לקנות פה דירות. אז חלק מההסבר זה שתל אביב היא עיר לחופו של ים, וזה משהו שמושך תושבי חוץ. הסבר נוסף הוא שזו עיר שקורצת להייטקיסטי­ם. כל עוד הכלכלה המסורתית היתה של הבנקים ושל הביטוח, אנשים היו קונים עם יותר שפיות, רוכשים יחידות דיור או משלמים בצורה יותר סבירה שכר דירה, כי הגישה שלהם יותר חסכונית לחיים. הגיעו אנשים מההיי־טק ומרשים לעצמם.

"מצד שני הם גם שמים טיפים הרבה יותר גבוהים ממה שהיה נהוג פה, ופתאום סטודנט שהוא ברמן או מלצר יכול להתפרנס כפי שהוא לא יכול בשום מקום מחוץ לתל אביב". נרדמתם בעמידה בשוק הדיור בר השגה ובדירות

ה ,Airbnb והסוסים ברחו מהאורווה. "אכן לא התעוררנו בזמן ועדיין הצלחנו לתקן ולהקדים את זמננו. עשינו דיור בר־השגה לאחיות באיכילוב, למטפלות בשדרות בן ציון, למורות בשוק העלייה, לערבים. עכשיו עצרו אותנו למרות שהחרד"לים עושים פרויקטים רק לעצמם ולאף אחד אין בעיה עם זה. יש לנו פרויקט דיור בר־השגה בגני שפירא, שממנו למדנו על בעייתיות חדשה שבה השוכרים, בתום חמש שנים, צריכים לפנות מקום לבאים בתור, כי אתה לא נתת להם הבטחה לכל החיים.

"מנופי הפיתוח של העיר כל כך גדולים ומציבים הרבה אתגרים. אנחנו הולכים להתמודד עם Airbnb־ה במסגרת הארנונה, כאשר כל מי שמשכיר יותר משלושה חודשים מבחינתנו זה ביזנס לכל דבר והוא ישלם מס של עסק".

"רמת הפגיעה של פרויקט הרכבת הקלה לא מידתית בגלל הימשכות העבודות. כשרחוב בן יהודה עומד בשיממונו ואין פועל אחד לרפואה, ובינתיים עסקים קורסים ותושבים מתקשים - קשה לתת לזה הסבר"

שליחים, ניפגש בסיבוב

על תפקידה כמחזיקת תיק התחבורה חוטפת להבי ביקורות ברחובות וברשתות החברתיות, בין היתר משום שהנתונים מראים עלייה מתמדת בנפגעים בכל הקשור לשימוש בכלים החשמליים (אופניים, קורקינטים וכדומה). נוסף על כך, בתל אביב פתוחות כרגע 1,400 עבודות שונות - מהרכבת הקלה דרך התמ"א ועד שיפור התשתיות - מה שרק מעלה את רף הסיכון ביציאה מהבית.

אפשר לומר שתל אביב נמצאת כרגע בכאוס תח בורתי שכמוהו לא היה בהיסטוריה של העיר?

"אני מסכימה, יש כאוס, יש תחושת פחד כשהולכים ברחובות, צריך להיות מאוד־מאוד ערניים, ויש הרבה פעולות שאנחנו עושים כדי לטפל בזה. תל אביב היא עיר מובילה בפנייה לרשויות המדינה, בבקשה לקבל סמכויות אכיפה. אם זה הנת"צים ואם זה סמכויות אכיפה לפקחים ברחובות העיר. היינו מעדיפים שגם בנושא הזה של סכנות הקורקינטים ומהירות נסיעה ברחובות, נקבל סמכויות אכיפה אלקטרוניות ולא נסתמך על פקחים.

"העירייה נותנת לי תקציבים גדולים לבצע הסברה רחבה בבתי ספר, אנחנו לא מפרסמים את זה ואולי

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel