Israel Hayom

"לפעמים אני נזכר באולפן במשפט שקראתי בספר, ואני יכול להשתמש בו"

- מוטי איוניר

"בגלל שיש לי לא מעט זמן פנוי, אני יכול לקרוא כמעט בכל שעה ביום", אומר המאמן וכדורגלן העבר מוטי איוניר. "אני לא מהמר על ספרים - אני תמיד מכוון לאותו מקום מוכר ואהוב עלי, ספרים שאני אוהב או שאני יודע שיהיו משמעותיים עבורי.

"הקריאה ירדה למקום האחרון בסדר עדיפויות של אנשים רבים מדי, ובגלל זה העולם עומד להיות מטומטם למדי. רק עכשיו אני מבין את הכוח של הקריאה. בצעירותי לא ממש קראתי, כי לא היתה לי ילדות רגילה - התחלתי לשחק כדורגל מקצועני בגיל .16 לא גדלתי בבית קורא, וספרים לא היו סביבי. רק אחרי שפרשתי נכנסתי לקריאה, וזה הפך לסוג של התמכרות. יש לי עכשיו תשעה ספרים ליד המיטה.

"ספרים מרגשים אותי בעיקר באמצעות השפה שלהם. אני נהנה מהאסתטיקה שלה, היא חשובה לי. סיימתי עכשיו את שני כרכי 'הר הקסמים' של תומאס מאן. הקריאה בספר אמנם התמשכה ארבעה חודשים, והיה לי קשה למדי, אבל לא נכנעתי. זה היה שווה, כי בסוף הספר אתה מבין שכדי ליהנות מהיצירה באמת - צריך לקרוא אותה שוב. 'בית בודנברוק' של מאן הוא אחד הספרים האהובים עלי.

"אם אני קורא פרוזה או רומן היסטורי, אני יכול לקרוא במקביל ספר עיון - שלא חודר לסיפור המקביל שאני קורא ולא מפריע לי. למשל, ספר על נשיאי ארה"ב, שקראתי לאחרונה. אבל אחרי שאני מסיים קריאה של ספר אני חייב יום של הפסקה, לחשוב על מה שקראתי ולעכל אותו. אני בעיקר אוהב קלאסיקות אירופיות ישנות, לא מתחבר לספרי בלש או מדע בדיוני. קראתי המון ספרים על תקופת השואה ועל ימי הביניים. הם נותנים לי גם פרופורציות לגבי קשיים ומכשולים בחיים, ומאפשרים לשנות כל מיני הרגלים מגונים שהם פינוק של העידן המודרני".

איך אתה מגיע אל הספרים? איפה מתקיים הדיאלוג שלך איתם?

"אני קורא ביקורות ספרים בעיתונים וגם מתעניין מאוד מה קורה בחנויות. אתמול קניתי 17 ספרים חדשים. את הספר החדש של ג'ונתן פראנזן קניתי כי הוא אמר בראיון שזה הספר הכי טוב שהוא כתב. אני גם ממשיך עם סופרים הלאה. קראתי את 'תיקון אחר חצות' של יניב איצקוביץ', וזה ספר ענק בעיניי - בטוח אקרא גם את ספריו האחרים.

"הספרות והקריאה סייעו לי מאוד בחיים. אני בנאדם עם זיכרון לא רגיל, וכל מה שאני קורא נספג בתוכי. בנוסף, הק ריאה שיפרה לי מאוד את העברית, וזה חשוב לי בהופעות שלי כפרשן בטלוויזיה. לפעמים אני נזכר תוך כדי דיבור באולפן במשפט מאיזה ספר שקראתי, ואני יכול להשתמש בו. זה נפלא".

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel