Israel Hayom

"עם אלזה מורנטה בטיסה כל הדרך לסן פרנסיסקו"

- דב מורן

"

גדלתי בתקופה שבה לא היתה טלוויזיה, והדבר שהילדים עשו זה לקרוא ספרים", אומר היזם ומ שקיע הון סיכון דב מורן. "הייתי הולך בכל יום לספרייה, ועד היום אני קורא בקצב גבוה. אשתי דתייה, ובשבת אני לא פותח טלוויזיה בשבת ולא נוסע, ובכלל - אין לי טלוויזיה בסלון. אני קורא. שבת זה יום בשבוע שבו הדבר היחיד שאני עושה חוץ מלישון ולאכול זה לקרוא.

"מאז שהפכתי למנכ"ל של חברה עסקית אני קורא המון ספרי ניהול, אבל גם ספרי הגות. כל ספר של מלקולם גלדוול הוא פנינה בשבילי; בספרו לפני האחרון, 'לדבר עם זרים', הוא עוסק במקרה של בחורה שחומת עור שעוברת ממדינה למדינה בשביל ראיון עבודה, ובעטיו של מפגש שרירותי עם שוטר תנועה היא נעצרת, ואחרי יומיים בכלא היא מתאבדת.

"גלדוול מנתח את המקרה מכל צדדיו, ובאמצעות הני תוח שלו מתואר כיצד שיח בין אנשים שמדברים בצורה שונה ובהבנה אחרת של מילים יכול להפוך לטרגדיה. והרי כמה פעמים זה קורה לנו בחיים - מין מאבק או ריב או הבנה לא נכונה של האדם שעומד מולנו. זה ספר שמ בחינתי משפיע על החיים.

"אני אוהב פרוזה עברית, קראתי לאחרונה את החדש של מאיר שלו, 'אל תספר לאחיך', ומאוד נהניתי ממנו. יש לי בת, מיתר, שעבדה בהוצאה לאור, היא חיית ספרות, כל הזמן קוראת ומעדכנת אותי, וכך אני חי באקו סיסטם של ספרות. אין לי שעות קבועות לקריאה, אבל בדרך כלל אקרא לפני השינה".

הספרים הם איזשהו גורם מתווך בינך, כיזם וכמנכ"ל, לבין עובדים או עמיתים סביבך?

"היתה תקופה ב'אם סיסטמס' שבה הייתי קונה ספרים לכל העובדים שלי. 'על העיוורון' של סאראמאגו, למשל, כדי לעסוק ולחשוב על עולם אחר שבו אתה רואה מי בן אדם ומי לא. הסוף של 'על העיוורון' הוא ברמת ההיי לייט של החיים שלי, כלומר האושר שהוא הביא אותי אליו. זה ספר שנוגע לקשר אנושי ומדבר על חמלה, ביטוי שאנחנו לא כל כך משתמשים בו.

"חוויה דומה היתה עם 'אלה תולדות' של אלזה מורנ טה. התחלתי לקרוא אותו בטיסה לסן פרנסיסקו, קראתי כל הטיסה, וגם בדרך משדה התעופה למלון. לא פרקתי מזוודות כשהגעתי. נפלתי למיטה עם הספר, וסיימתי אותו באותו הלילה. כשזה קרה, פרצתי בבכי נורא. כל כך נגע הספר הזה לליבי".

"קראתי כל הטיסה, וגם בדרך משדה התעופה למלון. לא פרקתי מזוודות כשהגעתי. נפלתי למיטה עם הספר, וסיימתי אותו באותו הלילה. כשזה קרה, פרצתי בבכי נורא. כל כך נגע הספר הזה לליבי"

מה בין משקיע קרן הון סיכון לבין אדם קורא? איפה החיבור?

"שניהם עוסקים באנשים. מה עושה מנהל קרן הון סיכון כשהוא רוצה להשקיע בחברה? הוא מסתכל על המנכ"ל, על המנהלים, על האנשים, לא על האיי.קיו שלהם אלא על האי.קיו - על היכולת להוביל ולתקשר עם אנשים. המנכ"ל צריך להיות איש שמסוגל לעמוד בטלטלות.

"להיות סטארטאפיסט זה קשה, ובדרך כלל סטארט אפ לא נגמר בסיפור גבוה. כשאתה קורא ספר, אתה לומד על אנשים ועל העולם.

"שתי טיפות של מים נראות זהות בהתחלה, אבל לאט לאט מגלים שהטיפות שונות זו מזו ומורכבות בדרכן. הקריאה מביאה איתה את החמלה, את ההבנה ואת הת חושה העמוקה יותר לגבי אנשים, מאיפה הם באים, לאן הם הולכים".

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel