Israel Hayom

אבסורד זועק לשמיים

-

אלכס גן: "ההתנגדות שלי לא נובעת מזה שאני חי בעמק. אני לא אפגע, ערך הנדל"ן שלי דווקא יעלה. אבל יש דברים שהם מעבר לאישי, שנוגעים לכלל המדינה ולחשיבות העתיד שלנו"

שניכם טייסים לשעבר, אנשי חיל האוויר שמכירים את הנושא היטב, והנה, רק כשאתם פושטים מדים, אתם מציגים עמדה מנוגדת לחלוטין לעמדה הרשמית. איך זה קורה?

גן: ״חשוב לי להבהיר שההתנגדות שלי לא נובעת מזה שאני חי בעמק יזרעאל. אישית אני לא קרוב ולא אפגע מזה, אם כבר ההפך - ערך הנדל"ן שלי יעלה. אבל יש דברים שהם מעבר לאישי, שנוגעים לכלל המדינה ולחשיבות העתיד של כולנו. אני מספיק זקן כדי לזכור את הנסיגה של חיל האוויר מסיני כשאמרו שאי אפשר, ומצאו דרכים להסתדר, אני זוכר שחיל האוויר התנגד לטיסות ירדנים מעל ארץ ישראל ורבין אמר להם 'חבר'ה, אל תבלבלו לי את המוח', והסתדרנו״.

הבסיס והמנוף

אחד היחידים שבקיאים בטיעונים הביטחוניים ויכולים להגיב הוא ח״כ רם בן ברק, יו״ר ועדת החוץ והביטחון, אשר חבריה המסווגים שמעו בפירוט את הטיעונים הביטחוניים של חיל האוויר. ״הופתעתי לרעה לגלות שמשרד הביטחון קיבל את ההחלטה על רמת דוד ללא בדיקת שום חלופה מתוך הנחה שדעתו כל כך נחשבת, שהיא הקובעת", אומר בן ברק, "אבל אנחנו מדינה שיש לה צבא, ולא צבא שאין לו מדינה. הצבא לא אמור לבוא ולהגיד למה אי אפשר, אלא מה צריך לעשות כדי שיהיה אפשר.

"להבנתי, 95 אחוז מהבעיות פתירות בתשתיות, אתה יכול להעביר טייסות ממקום למקום ולבנות מיגונים שונים, שלחתי את אנשי חיל האוויר לעשות שיעורי בית ולהביא חלופות אחרות לרמת דוד. בסופו של דבר המדינה היא שתחליט אם ההשקעה הזאת שווה לה. שדה תעופה בונים למאה שנים קדימה לפחות, וכשמסתכלים על עתודות הקרקע והמבנה הטופוגרפי הישראלי, אתה מבין ששדה התעופה הזה חייב להיות בנגב. זה הבסיס והמנוף להרבה מאוד דברים אחרים הנחוצים כדי שהנגב יתפתח, ובאר שבע תהפוך למרכז הארץ לא רק גיאוגרפית, אלא גם מהותית״.

גם ח"כ מיכאל ביטון, שהיה בין מייסדי מועצת הנגב והוביל את המאבק להקמת שדה התעופה בנבטים, רואה אופק חיובי: ״שדה תעופה בנבטים הוא המיקום האידיאלי לפיתוח הנגב כולו ובאר שבע כמטרופולין. לאורך השנים נוכחנו בהתנגדות השבה ונשנית של מערכת הביטחון, ואני שמח שהראשון שביקש מהמערכת לבדוק את עצמה זה שר הביטחון בני גנץ שדרש מהצבא להציג את הבעיות שמקשות הקמת שדה תעופה אזרחי בנגב. עמדת שר הביטחון היא שיש לעשות הסדרה כוללת של בסיסי נבטים, חצרים ורמון, בתחום התעופה האזרחית והצבאית בדרום״.

ניסן בן חמו, יו"ר מועצת הנגב וראש עיריית ערד: "כל ניסיון למצוא פתרון אחר מלבד נבטים נועד לכשלון, זה המקום היחידי שיש עליו הסכמה מצד כל הנוגעים בדבר. זה המקום הנכון שממנו הנגב ומדינת ישראל ימריאו אל העתיד.

למודי ניסיון, אנשי המאבק להקמת שדה התעופה בנבטים עדיין חוששים שחיל האוויר יגיח במפתיע וינצח את תושבי הדרום בקרב על הנגב. שירה סויסה מדימונה, סטודנטית למשפטים במכללת ספיר, רוצה להבהיר שתושבי הנגב צריכים להתעורר דחוף: ״אנשים כנראה לא מבינים את העוצמה העתידית של הדבר הזה, הם אדישים וישנים בעמידה. זו הזדמנות חד־פעמית שלא תחזור, הזדמנות של אחת למאה שנה. אם לא נעשה רעש עכשיו, ואם שדה התעופה לא יוקם בנגב, נפספס הזדמנות היסטורית לצמצם פערים מול המרכז ואני קוראת לאזרחים בדרום ובכלל ישראל - הקמת שדה תעופה בכל מקום אחר פרט לנבטים תהיה פגיעה בכולנו, ובכייה לדורות. תעשו רעש, ותהיו חלק מהמאבק על העתיד של כולנו״.

 ?? צילום: אפרת אשל ?? "חיל האוויר פשוט לא רגיל שלא מצדיעים לו". גן
צילום: אפרת אשל "חיל האוויר פשוט לא רגיל שלא מצדיעים לו". גן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel