Israel Hayom

"זו אפליה": התנגדות לצמצום הפיקוח על רישום תרופות

בעקבות חשיפת "ישראל היום" על ההקלות ברגולציה, בהתאחדות התעשיינים טוענים לפגיעה בחברות ישראליות ● צפויים שינויים בסעיפי חוק ההסדרים

- מיטל יסעור בית־אור

סעיפי חוק ההסדרים, הנוגעים לביטול רמות של פיקוח על מתן טיפול תרופתי, ממשיכים לעורר התנגדות. כמו כן, ל"ישראל היום" נודע כי חלק מהסעיפים הבעייתיים ישונו.

באיגוד הכימיה והפרמצבטיק­ה בהב תאחדות התעשיינים טוענים שביטול מערך הרישום במשרד הבריאות יגרום ל"חדירת תרופות נחותות" לישראל ולסיכון בריאותם של מטופלים, לצד פגיעה בתעשיית התרופות בישראל.

כפי שפרסמנו ב"ישראל היום", טיוטת חוק ההסדרים מבקשת לבטל את הצוב רך ברישום תרופות במשרד הבריאות, אם נרשמו ברשות רגולטורית במדינה אחרת (כמו הבFDA בארה"ב או בארב גון התרופות האירופי). סעיפים נוספים בחוק ההסדרים שזוכים גם הם להתנגב דות, נוגעים למכירת תרופות שלא על ידי רוקחים ובמכונות אוטומטיות וכן אפשרות להחליף טיפולים ביולוגיים בטיפולים דומים ביולוגית וזולים יותר, באופן שרירותי, ללא שיקול דעת רפואי, וכוללים החלפת תרופות גם עבור מטוב פלים "ותיקים".

חיים הורביץ, יו"ר ענף התרופות בהב תאחדות התעשיינים, פנה בנושא לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורוביץ. לדבריו "ההצעה לאישור אוטומטי של תרופות הופכת את גורמי המקצוע ל'חותמת גומי', ואנו מתנגדים להצעה זו".

הורביץ מציין כי התאחדות התעב שיינים תומכת בהורדת הרגולציה, אך מציין שאין מדינות מתקדמות אחרות שבהן הוסרו מנגנוני בקרה ופיקוח על יבוא תרופות, ולכן "אין כל הצדקה לצעד מרחיק לכת כזה בישראל". עוד הוא הזהיר במכתב שרישום אוטומטי של תרופות מחו"ל ללא בחיב נה או פיקוח יוביל ליבוא של תרופות שאינן מפוקחות. כמו כן, הורביץ טוען כי הצעד גם עלול לפגוע בתחום של החלפת תרופות מקור בתרופות חלופיות זהות (גנריות).

בהתאחדות התעשיינים חוששים שמהלך כזה, שיאפשר רישום אוטומב טי לתרופות מחו"ל אך יחייב תרופות ישראליות לעמוד באישורים של משרד הבריאות, שכיום מתעכבים מאוד ואורב כים 500 ימים, יפגע בתעשיית התרופות הישראלית. לדבריו "המדיניות תוביל באופן בלתי נמנע לאפליה ברורה לטוב בת תרופות מיובאות".

"במקום לחזק את תעשיית התרופות המיוצרות בישראל ולוודא רישום מהיר של תרופות ממפעלי התעשייה הפועב לים בישראל, אנו עדים למהלך שעלול להוות גזר דין מוות לחברות הישראב ליות", אמר הורביץ.

 ?? ?? חשש לחדירת תרופות נחותות
חשש לחדירת תרופות נחותות
 ?? צילומים: יהושע צילום: GettyImage­s ?? "ישראל היום", 27.05.22
צילומים: יהושע צילום: GettyImage­s "ישראל היום", 27.05.22

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel