Israel Hayom

"נמאס לנו מהבטחות השווא לחיזוק ביה"ח העמק"

בעקבות החשיפות ב"ישראל היום", עשרות הפגינו בעפולה בדרישה להפסיק את ההזנחה בבית החולים ● יותר מ 3,500 ישראלים חתמו על עצומה בנושא

- רן רזניק

"מהמרים על החיים שלנו" "דין עפולה כדין תל אביב", "משרד הבריאות קח אחריות" ו"בריאות זו זכות בסיסית" - אלה הן חלק מקריאות המחאה שנכתבו על השלטים שנשאו אמש עשרות מפגינים בהפגנה שהתקיימה בכיכר העצמאות בעפולה נגד ההזנחה, האפליה והקיפוח של בי"ח העמק בעפולה, המשרת כמיליון ישראלים בעמקים ובגליל.

זו הפעם השנייה שמתקיימת הפגנה כזו נגד הפגיעה המתמשכת בבית חולים ציבורי, והטענות בהפגנה כוונו גם לקופת חולים כללית, הבעלים של בית החולים שהוא מהוותיקים בישראל, וגם כנגד משרד הבריאות שאחראי לפי חוק לזמינות כל שירותי הרפואה בישראל ולאיכותם.

גם הפעם הדרישה המרכזית של המפגינים היתה לממש את ההבטחה הפומבית החגיגית שנתן לפני כשנה מנכ"ל כללית פרופ' אהוד דוידסון - הבטחה שמנכ"לית הקופה החדשה רות רלבג חזרה ממנה ואמרה שלא תוכל להתקיים - להפוך את בי"ח העמק לבית חולים שבו יש כל השירותים הרפואיים לחולים ולפצועים, דוגמת בתי החולים רמב"ם בחיפה או סורוקה בבאר שבע.

עוד הובטח להפסיק את ההזנחה בת עשרות השנים של בית החולים, למשל במחלקה לטיפול נמרץ שתנאי האשפוז בה הם הגרועים בארץ, להקצות ולתקצב באופן מיידי כוח אדם רפואי וסיעודי, ולהקים מחלקות חדשות כדי לשפר את תנאי האשפוז הקשים.

בין המפגינים היו מנהלי מחלקות בבית החולים; ח"כ רם בן ברק )עבודה(, תושב נהלל ויו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת; ח"כ נעמה לזימי )עבודה(, ילידת מגדל העמק ותושבת חיפה; תושבים מעפולה, וכן מקיבוצים וממושבים בעמק יזרעאל. כן בלטו בהפגנה עשרות מחברי המכינות הקדם־צבאיות החברתיות ע"ש יצחק רבין מקיבוץ מזרע ומחיפה, שארגנו את ההפגנה כחלק מהמחאה הציבורית יוצאת הדופן שהם מובילים בחודשיים האחרונים נגד הזנחת בית החולים בעפולה.

סיכון חיי אדם

ההפגנה התקיימה בעקבות החשיפה המתמשכת ב"ישראל היום" בעניין מאבק מנהלי המחלקות בבי"ח העמק וראשי הרשויות המקומיות בעמקים ובגליל, וטענות חסרות תקדים על קיפוח ועל הזנחה מתמשכים של בית החולים. נחשפו, בין השאר, תלונות חמורות במיוחד על סיכון חיים של ילדים בגלל עומסים קיצוניים, תלונות על בדיקות ריאה שמבוצעות בדרך שמסכנת את החולים, תלונות קשות של רופאים כי חולי קורונה במצב קשה מתו בגלל היעדר טיפול, תלונות של חולים במחלות דם נדירות ומסכנות חיים ושל שני הרופאים הבכירים המטפלים בהם, שהתלוננו על מחסור קיצוני בצוות הרפואי ועל תנאי טיפול בלתי הולמים, ומידע על כך שהוקמה יחידה חדשה לניתוחי חזה מבלי שתוקצבה וללא צוות רפואי מתאים ומיטות אשפוז.

"למען רפואה שוויונית"

ח"כ נעמה לזימי )העבודה(, שנולדה בעצמה בבי"ח העמק, אמרה בהפגנה כי "חיי תושבי הפריפריה אינם הפקר. כאשר אנחנו פוגשים את כל בעיות המערכת במקום אחד, כמו היעדר תקצוב והמחסור במחלקות, בשירותים חיוניים, ברופאים ובמיטות אשפוז - במקום להתעמר במי שמציפים את הבעיות, אנחנו צריכים להירתם ולסייע להם, כי הם ממלאים את התפקיד המצופה מהם - הצלת חיים".

ד"ר בועז בלוך, יו"ר ועד הרופאים בבית החולים, אמר בהפגנה כי "בבית החולים יש צוותים ערכיים מקצועיים ומצוינים, שעובדים לילות כימים עם לב ונשמה גדולים. המאבק שלנו הוא למען רפואה שוויונית והוגנת לתושבי הפריפריה, ואנחנו דורשים לכבד הסכמים והבטחות כפי שנתן מנכ"ל קופת חולים כללית".

לימור רגב, תושבת נהלל וממובילות המאבק הציבורי למען בי"ח העמק, אמרה: "אנחנו כאן בגלל האפליה, ההזנחה והקיפוח, ואנחנו, מיליון הלקוחות שמטופלים ב'העמק', לא מוכנים להסתפק במה שהמדינה נותנת לנו. אנחנו כאן כדי להילחם על המובן מאליו - הבריאות והחיים שלנו. אנחנו דורשים, כפי שהובטח לנו, להפוך את 'העמק' לבית חולים שייתן את כל השירותים בשגרה ובחירום, ולא מוכנים עוד לקבל הבטחות ללא כיסוי. זה הזמן להבטיח ולקיים.

"אני קוראת מכאן לקופת חולים כללית להשוות את התנאים ב'העמק' לאלה שבבתי החולים במרכז הארץ, ולמשרד הבריאות לתקצב את בית החולים. מרכז רפואי חזק הוא אבן יסוד לביטחון בריאותי ולגאווה אזורית, ואני משוכנעת שזו תקווה של מדינה שלמה".

בינתיים, חתמו 3,620 ישראלים על העצומה נגד הזנחת בית החולים שמופנית לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולהנהלת קופת חולים כללית, ואשר בה נכתב: "מאסנו בהבטחות. אנו חרדים לבריאותנו. אנו לא מוכנים להיות קורבנות של אפליה מתמשכת בין מרכז לפריפריה, לתשתית רפואית רעועה שללא ספק תעלה בחיי אדם. אין לכם הזכות לפגוע בבריאותנו, וזוהי זכות יסוד של כל אחת ואחד מאיתנו לקבל את המובן מאליו: בית חולים ראוי, עם מיטב היכולות לתת מענה לכל בעיה וצורך בריאותי".

מקופ"ח כללית ומבי"ח העמק נמסר בתגובה: "המרכז הרפואי העמק נמצא בתנופת פיתוח חסרת תקדים. בזכות תנופת פיתוח זו מטופלים שבעבר הופנו למרכזים אחרים, זוכים כעת לטיפול רפואי איכותי ב'העמק'".

דרישת המפגינים: להקצות ולתקצב באופן מיידי כוח אדם רפואי וסיעודי, ולהקים מחלקות חדשות כדי לפתור את תנאי האשפוז הקשים

ח"כ נעמה לזימי: "חיי תושבי הפריפריה אינם הפקר. יש לסייע לרופאים, כי הם ממלאים את התפקיד המצופה מהם - הצלת חיים"

יו"ר ועד הרופאים: "אנחנו דורשים לכבד הסכמים והבטחות כפי שנתן מנכ"ל קופת חולים כללית"

 ?? צילום: גיל אליהו/ג'יני ?? ההפגנה בעפולה, אתמול
צילום: גיל אליהו/ג'יני ההפגנה בעפולה, אתמול
 ?? ?? "ישראל היום", 18.04.2022
"ישראל היום", 18.04.2022
 ?? ?? "ישראל היום", 17.03.2022
"ישראל היום", 17.03.2022

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel