Israel Hayom

המתחזים: גרסת אלג'יריה

"מאדאם מאיה" התחזתה לבתו של הנשיא לשעבר בוטפליקה והשיגה בדרך זו קרקעות וטובות הנאה ● כעת היא צפויה לעמוד לדין על קשריה עם מושל המחוז

- שחר קליימן

בית המשפט באלג'יריה צפוי לדון בקרוב שוב בפרשת "מא דאם מאיה", שהתחזתה לבתו של הנשיא המנוח עבד אל עזיז בוטפליקה.

על פי הפרסומים בעיתונות הערבית, התיק החדש בפרשה, שהתפוצצה בשנת ,2019 מתייחס להטבות שקיבלה הנוכ לת המכונה "מאדאם מאיה" ממושל המ חוז א שלף שבצפון המדינה. מדובר בלא פחות מהמושל המחוזי, מוחמד אל ראזי, שהפך לימים לשר העבודה בממשלת אלג'יריה. בימים אלה הוא נמצא במאסר בעקבות מעורבותו בפרשה, שבמסגרתה העביר לגברת קרקעות.

בתיק הנוכחי המתחזה זוליג'א נש נאש ואחת מבנותיה חשודות בכך שקי בלו שטחים עצומים בגודלם כדי להקים עליהם פארק שעשועים ומתקן בנזין. נשנאש חשודה בכך שניסתה למכור את הנכסים שניתנו לה, ולטענתה היא לא השיגה רישיונות להשלמת המיז מים בגלל "חסמים ביורוקרטיי­ם". זאת, בידיעה שחוק ההשקעות אוסר מכירת קרקעות שהמדינה מחלקת למשקיעים.

לפי ממצאי החקירה, המושל המחו זי אל ראזי העניק למתחזה הטבות על בסיס "הנחיות מהנשיאות" שהיא שלחה אליו. היא, מצידה, טענה במהלך החקי רות שמעולם לא הציגה את עצמה בתור "בתו הלגיטימית של הנשיא בוטפלי קה". לדבריה, הנשיא ניהל קשר ידידות אמיץ עם אביה והתייחס אליה ממש כמו לבתו. לנשיא בוטפליקה, אגב, לא היו בנות מעולם, והוא אף לא התחתן.

במשך שנים ארוכות התחזתה נש נאש לבתו של הנשיא, וכך פתחה לע צמה דלתות לטובות הנאה ללא הגבלה. ואולם ביולי 2019 הכל השתנה. בוטפ ליקה החליט להתפטר ולהסיר את מו עמדותו בבחירות על רקע המחאות נגד השחיתות ומצבו הבריאותי המידרדר. שלושה חודשים לאחר מכן פשטו כוחות הביטחון על מגוריה והחרימו כסף ות כשיטים בשווי של יותר ממיליון יורו.

בינואר 2021 הודיע בית המשפט לערעורים כי הבת המתחזה תרצה 12 שנות מאסר בעקבות עבירות שחיתות. שתי בנותיה, שהיו מעורבות במעשי הנוכלות, נידונו לחמש שנות מאסר ולתשלום קנס בשווי 22 אלף דולר. החקירות העלו כי נשנאש קיבלה במשך שנים טובות הנאה מצד פקידים שבה משך קודמו לתפקידים בכירים. במהלך המשפט טענה המתחזה כי השיגה את רכושה הודות לעבודתה כאשת עסקים המתמחה ביבוא סחורות.

משקיפים סבורים כי פרשת "מאדאם מאיה" היא רק קצה הקרחון לשחיתות העמוקה באלג'יריה ב 20 שנות שלטונו של הנשיא המנוח בוטפליקה

במהלך שנת 2021 הורשעה נשנאש גם באשמת שחיתות בתיק שבו היה מעורב מפקד המשטרה לשעבר, הג נרל עבד אל ר'ני האמל. האחרון ני דון לעשר שנות מאסר בפועל. כתב האישום כלל "הלבנת הון, שימוש לרעה בעמדות השפעה, הענקת זכויות יתר, בזבוז כספי ציבור והברחת מטבע חוץ לחו"ל".

הגנרל נאלץ להודות כי דאג לצייד את מעונה של המתחזה במצלמות אב טחה לבקשת "גורמים משפיעים בבית הנשיא". נוסף על כך, הגנרל הורשע בכך שהפעיל את השפעתו כדי שה מתחזה תקבל חלקות אדמה להקמת פרויקטים תיירותיים. לדבריו, מזכירו האישי של הנשיא בוטפליקה נתן לו הוראות לסייע לנוכלת.

משקיפים סבורים כי פרשת "מאדאם מאיה" היא רק קצה הקרחון לשחיתות העמוקה באלג'יריה ב 20 שנות של טונו של בוטפליקה. אחרי הטלטלות שעברה המדינה בשנים האחרונות, הנשיא הנוכחי עבד אל מג'יד תבון, בעצמו בכיר בממשל הקודם, מתווה מדיניות חוץ לעומתית. בשנת 2021 הודיעה אלג'יר על ניתוק היחסים עם רבאט בגלל "הריגול המרוקאי", ובש בוע שעבר הודיעה על נסיגתה מחו זה הידידות עם ספרד. זאת על רקע תמיכת מדריד בתוכנית האוטונומיה של רבאט לחבל הסהרה המערבית, שם ארגון חזית הפוליסריו תובע משאל עם להקמת מדינה עצמאית.

 ?? ?? לא היו לו בנות. בוטפליקה
לא היו לו בנות. בוטפליקה
 ?? ?? שתי פרשיות מרמה. מאדאם מאיה
שתי פרשיות מרמה. מאדאם מאיה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel