Israel Hayom

עובדה: התחקירים נעלמו

"שישי עם אילה חסון", רשת 13

- עובר מסך

האם גם המשנה לפרקליט המדינה לשעבר, עו"ד יהודה שפר, נהנה מהנחת סלב אחרי תאונה שבה נהרג אזרח? התחקיר של "שישי עם אילה חסון" זעק שכן, והשאלה שעלתה ממנו היא האם אחרי פר שיות שי ניצן והספרייה הלאומית, ליאת בן ארי והנכס המפוצל, אביחי מנדלבליט וההחזקות בגרון - כולם בכירים במערכת המש פט - מדינת ישראל מתחלקת לקאסטות ולמעמדות, ולא כולם בה שווים בפני החוק?

אבל השאלה הגדולה יותר שמעניינת את טור הטלוויזיה הזה היא איך ייתכן שבסיכום שנה לממשלה רק עיתונאית תחקירים אחת מפירה את אווירת "הכל אחלה", ועוסקת בנושאים שיכולים לגרום לה אי נוחות?

כדי לענות על כך זפזפתי ל"אולפן שישי", שם התרונן מנחה הפאנל, דני קושמרו: "מספיק להגיד שאנחנו משבחים!" גם הוא יודע שפעם, לפני שנה, המערכת שלו ידעה להרים תחקירים מטלטלים, ושהעיתונאי­ם בפאנל לא רק משבחים תכופות את ממשלת השינוי, אלא עוסקים בשרידותה באופן פעיל )לבן כספית ולדנה ויס נפלט לא פעם, כמי שנשלחו להתערב ולהתערבב לטובת שרידותה( אבל הבולט מכל: האינסטינקט העיתונאי שלהם נעלם. ולא רק שלהם, אלא של כל עיתונאי התחקירים ותוכניות התחקירים עתירות התקציבים.

כי כאן אין מקום לפרשנות, אפשר לבדוק: למעט תחקירי אילה חסון, בשנה האחרונה אין שום תחקיר שמבקר את השלטון. הכל נבדק והכל נמצא באתרי התוכניות ברשת. אותו כלי עיתונאי בסיסי שנקרא "סיפור" - העומד לרשות "אולפן שישי", "עובדה", "המקור", "זמן אמת" ודומותיה - מאז הממשלה החדשה פשוט לא עוסק בביקורת עליה ולא סביב מוקדי הכוח שלה: בתי המשפט, המשטרה, הפרקליטות.

סיכום שנה לממשלת השינוי הוא גם סיכום לשינוי המדהים בתק שורת, בהנחה שאינכם חושבים שכולם מציגים רק ניהול תקין. מעבר על כל נושאי תוכניות התחקירים חושף תמונה מדהימה: תחקירי הביקורת על השלטון נעלמו, והתחקירים הבולטים נעים בין מנהלת בית השאנטי לבין יוסי כהן והדיילת, בין רבני כתות מטרידים לבין עוד רבני כתות מטרידים. נושאים חשובים לכל הדעות, אבל יכול להיות שעשרות עיתונאים ומיליוני שקלים להפקה - ואין סיפור אחד שיכול לחשוף משהו לא תקין בשלטון שהתחלף?

להבנת פוטנציאל, אפשר להיזכר בשנות הממשלה הקודמת: אילנה דיין וצוות "עובדה" עסקו באם שרה נתניהו מנהלת את הכוורת של ראש הממשלה, ובתחקיר ההטרדות של ח"כ מאיר כהן מיש עתיד. רביב דרוקר וצוות "המקור" הרימו הדמיה של החשדות והראיות בתיק ,4000 ותחקיר נגד ראש המוסד לשעבר יוסי כהן. כלומר, הכישרון והרעב לטלוויזיה טובה קיימים - אולי השינוי נוגע למוטיבציה.

וזה לא שבאמת יש השנה בצורת בסיפורים. הנה רק חלק ממה שח שפה חסון: העברת מעון ראש הממשלה לרעננה וההוצאה ללא אישור של 50 מיליון שקלים בשיפוץ, מעורבות רע"מ בכספי עמותות חמאס, משרת רקטור הספרייה הלאומית שלכאורה נתפרה עבור שי ניצן, עינוי הדין שעובר גל הירש במשך שנים בידי המשטרה והפרקליטות.

סיפורו של שפר בשישי האחרון הוא לכאורה אייטם שהתיישן, אך הוא חלק מפאזל גדול יותר שמרתק חלקים גדולים בציבור בשנה האחרונה: האם שומרי הסף של מדינת ישראל כבר מזמן אינם עו סקים בצדק - אלא בתפירת תיקים, בפרימת תיקים, ואולי אפילו בהפיכה שלטונית?

עובדה: תוכניות ועיתונאי התחקירים ממלאים את פיהם מים כבר שנה, והצופים בישראל לא נהנו משום תחקיר שכזה. אז מה אומ רים? לא אומרים.

 ?? צילום מסך מתוך התוכנית ?? נגד זרם "הכל אחלה". חסון
צילום מסך מתוך התוכנית נגד זרם "הכל אחלה". חסון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel