Israel Hayom

איך באו הפלשתינים לעולם?

- אייל זיסר

מלחמת ששת הימים, שהחודש מלאו לה 55 שנה, מהווה נקודת מפנה היסטורית בתולדותיה של מדינת ישראל, כמו גם ביחסיה עם העולם הערבי הסובב אותה, שהרי המלחמה בקעה סדק ראשון בחומת העוינות והסרבנות הערבית, שנסמכה עד אז על האמונה כי בסופו של דבר יעלה בידי הערבים להכריע את ישראל ולחסלה.

אלא שלצד כל זה, מהווה המלחמה גם נקודת ציון חשובה בתולדותיו של הסכסוך הישראלי פלשתיני, שהרי תוצאותיה הן למעשה ש"יצרו" את העם הפלשתיני.

אמת, במאמץ לקדם את הנרטיב הפלשתיני ואת התביעה הגלומה בו לבעלות על ארץ ישראל, מרחיקים הפלשתינים לכת כדי הטענה כי לא רק קדמו למתיישבים הציונים של שלהי המאה ה 19 אלא גם לבני ישראל, שהרי - כך טוענים הפלשתינים - הם הינם צאצאיהם של הכנענים הקדמונים, דבר המקנה להם זכות ראשונים על הארץ.

אלא שלשכתוב, ובעצם לפברוק של ההיסטוריה ולהיתלות בכנענים וביבוסים, אדוניה של ירושלים טרם כיבושה בידי דוד המלך, אין קונים אפילו בקרב הפלשתינים עצמם. ולראיה, כשאלו מבצעים הרס שיטתי של שרידים ארכיאולוגי­ים במטרה למחות כל זכר לעבר היהודי של הארץ, הם אינם פוסחים גם על ממצאים ואתרים מן התקופה שקדמה לכיבושה של הארץ בידי בני ישראל.

לעומת זאת, רווחת מאוד הטענה, המוצאת אוזן קשבת גם אצל ישראלים רבים, ולפיה התנועה הלאומית הפל שתינית היא תמונת מראה של הציונות, וכי יש לראות בהופעתה עוד בראשית המאה ה 20 משום תגובה של האוכלוסייה המקומית לאתגר שהציבה בפניה התנועה הציונית, שביקשה בעזרת הבריטים ליישב את הארץ ולהקים בה מדינה יהודית.

אלא שהאמת היא, כי דווקא מלחמת ששת הימים היא שהפכה באחת את ערביי ארץ ישראל לפלשתינים.

עד למלחמת ששת הימים נתפסו תושבי יהודה ושו מרון, גם בעיני עצמם, כירדנים, וממילא החזיקו באזר חות ירדנית.

אריאל שרון חזר אמנם וטען, כי "ירדן היא פלשתין" בכל פעם שנדרש לדרך להביא לפתרון הסכסוך עם הפ לשתינים. אבל אמירה זו נטבעה דווקא על ידי המלך עב דאללה הראשון, אבי סבו של המלך הנוכחי, שייסד את ממלכת ירדן וסיפח לאחר מלחמת העצמאות את יהודה ושומרון לממלכתו.

לעומת תושבי הגדה המערבית, מצאו עצמם תושבי רצועת עזה נתונים תחת ממשל צבאי מצרי, שנהג ברצועה כאילו היא חלק מן המדינה המצרית, ומובן שלא העלה על דעתו להופכה לישות עצמאית.

אלא שביוני ,1967 גררו הערבים את ישראל למלחמה שאותה איש לא צפה ושבה איש לא רצה. מחיר הרפתקנותם היה אובדן יהודה ושומרון וחצי האי סיני.

לשכתוב, ובעצם לפברוק של ההיסטוריה ולהיתלות בכנענים וביבוסים, אדוניה של ירושלים טרם כיבושה בידי דוד המלך, אין קונים אפילו בקרב הפלשתינים עצמם

מיליוני ערבים, שחיו עד אז כירדנים או תחת ממשל צבאי מצרי, הפכו נתונים לשלטונה של ישראל, וברגע אחד "גילו" או בעצם היה מי ש"גילה בעבורם" כי הם פלשתינים. תביעתם כי יוכרו כעם בעל זכויות לאומיות נתמכה כעת בידי מדינות ערב, שקודם לכן לא העלו על דעתן להקים מדינה פלשתינית בשטחים שנמצאו תחת שלטונן, אך עתה מיהרו לאמץ אותה כדי לפגוע בישראל.

יש להודות כי חוסר ההחלטיות, ההססנות ובעיקר חוסר הרצון של ישראל להכריע באשר לעתיד השטחים שכבשה במלחמת ששת הימים, לא כל שכן לתבוע אותם לעצמה, שיחקו לידיהם של הפלשתינים שהפכו לחיל החלוץ במא בק הערבי בישראל.

למותר לציין, שגם ערביי ישראל מיהרו להצטרף לחגיגה, ותחת שיהפכו גשר לשלום ישראלי ערבי ומודל לחיים בדו קיום, הם אימצו זהות פלשתינית ההולכת מאז יוני 1967 ומקשה על השתלבותם בחברה הישראלית.

בסופו של דבר, נכנעה ישראל למה שנראה היה כתהליך בלתי נמנע וגם בלתי הפיך, ובהסכם אוסלו בספטמבר 1993 הכירה בפלשתינים כעם ובאש"ף כמייצג שלהם.

וכך, בזכות ניצחונה של ישראל במלחמת ששת הימים, באו הפלשתינים אל העולם.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel