Israel Hayom

האם עבודת ילדים זה דבר רע?

- רז פרוגל הכותב הוא מנכ"ל עמותת סחר הוגן ישראל

לא. מי אנחנו שנשפוט אותם שמעבידים ילדים? למה המוסר שלנו צריך להתאים לכולם? יש תרבויות שבהן זה מקובל.

אלו התשובות שמקבלים כאשר שואלים את השאלה שבכותרת. האם ישנו הורה אחד בעולם, שישלח את הילד שלו לעבודה ולא לבית הספר, במידה שיש לו מספיק כסף? חד משמעית, לא. הסיבה היחידה לעבודת ילדים היא עוני. רק אדם עני יסכן את עתיד ילדיו כדי לשרוד.

עבודת ילדים היא המציאות של 115 מיליון ילדים בעולם עד גיל ‪115 .14‬ מיליון ילדים וילדות שעובדים יום יום במקום ללכת לבית הספר.

היום מציינים בכל העולם את היום הבינלאומי נגד עבודת ילדים. אף שאנחנו לא רואים את הילדים העובדים בשדות מחוץ לבתים שלנו או במפעלים בישראל, יש לנו קשר אליהם. אותם ילדים עובדים בגידול הקקאו בחוף השנהב, בקטיף הכותנה לבגד שאנחנו לובשים, וכורים את הקובלט בקונגו שממנו מר כיבים את הטלפונים שלנו. אנחנו יום יום צורכים תוצרת של הסבל של הילדים הללו. אנחנו יכולים לצרוך גם מוצרים שהם ללא עבודת ילדים - סחר הוגן הוא תו שנמצא על מוצרים ומבטיח שמשלמים משכורת ראויה לעוב דים שייצרו אותם.

המשכורת הראויה שהם מקבלים, כשאנחנו קונים סחר הוגן, מספיקה להם כדי שיוכלו לבחור לשלוח את הילדים שלהם לבית הספר. כפרים שעברו לעבוד בתנאי סחר הוגן וקיבלו שכר ראוי, שולחים 90% יותר מהילדים שלהם לבתי ספר לעומת כפר מקביל שלא עובד בתנאי סחר הוגן. זה תלוי רק בנו, רק אם נתחיל להקפיד לצרוך מוצרי סחר הוגן.

איך מזהים את תו הסחר ההוגן? הוא נראה כמו אדם שמחזיק את ידו למעלה בצבע שחור, מסביבו הצבעים כחול וירוק. בכל פעם שתיתקלו בתו יהיה כתוב לידו גם FAIRTRADE או סחר הוגן. הוא נמצא על מוצרים כמו "בן אנד ג'ריס" ושוקולד "שוקולונלי" שניתן למצוא בכל קיוסק ורשת שיווק בישראל.

החברות הישראליות צריכות את ה"דחיפה" שלנו כדי לעבור לעבוד על פי תנאי סחר הוגן, וכך לסייע לילדים נוספים לזכות בילדות "נורמלית" ללא סבל יומיומי. זה לא כל כך קשה. זה רק דורש מאיתנו לבחור, כשאנחנו הולכים בסופרמרקט, שוקולד סחר הוגן, קפה סחר הוגן ותה סחר הוגן.

עבודת ילדים זה דבר רע. אף אחד מאיתנו לא יכול אפילו לדמיין את הילד הקטן שלו עובד, או את אחותו הקטנה עובדת. לכל ילד וילדה בעולם מגיעה ילדות טובה. המעט שאנחנו יכולים לעשות - לדרוש, מרחוק, סחר הוגן.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel