Israel Hayom

בתכנון: פארק לאומי ענק בין ירושלים לים המלח

האתגר המדיני הבא? באשכול יהודה ושומרון פועלים להקמת מתחם תיירות בשטח עצום של כמיליון דונם ● המטרה: לשלב בין מסלולי הטיולים והאתרים הקדושים

- חנן גרינווד

פארק לאומי בשטח של כמיליון דונם בין ירושלים לים המלח - זו התוכנית השאפתנית המתגבשת באשכול יהודה ושומרון. מדובר בתוכנית ראשונית, שעשויה לשנות את האזור ולהפוך אותו ליעד תיירות מבוקש.

השטח מתחיל במערב באזור כוכב השחר ומגיע עד אזור ההרודיון במזרח גוש עציון. על פי התכנון, הפארק יכלול כמחצית מהשטח שגובל בים המלח, מקסר אל־יהוד עד אזור נחל דרגה ונחל חצצון. המשמעויות המדיניות של המהלך עדיין לא ברורות. השטח נחשב לחלק היחיד שלא בנוי, המפריד בין יהודה לשומרון.

עשרות שנים שבימין דורשים לבנות בשטח E1 ליד מעלה אדומים כדי לסגור את הפער בין שני האזורים, צעד שלא התבצע.

הפלשתינים, הטוענים שהדבר ישים קץ באופן סופי לרעיון שתי המדינות, פועלים עם האיחוד האירופי כדי לקדם את הבנייה הבלתי חוקית באזור זה, כדוגמת חאן אל־אחמר, כדי לבלום את ישראל. על פי חלק מהתכנונים, אבו דיס, שממזרח ירושלים, אמורה להיות בירתה העתידית של המדינה הפלשתינית.

באשכול יו"ש מדלגים מעל השאלה המדינית ומתמקדים בפרקטיקה. לדבריהם, האזור כולל אטרקציות, אך הן לא משתלבות זו עם זו, כך שהיעד משמש בעיקר לטיולי יום. "אנחנו רוצים להקים פארק לאומי ענק, שלא נראה כמותו ביו"ש, וליצור רשת אחת, מוצר אחד", אומרת קרן גפן, מנכ"לית האשכול. בשטח יש אתרים רבים שחשובים לשלוש הדתות, בהם מנזר מרסבא, קסר אל־יהוד, מסגד נבי מוסא וארמונות החשמונאים. במסמך שהכינו באשכול לאחרונה בתום התייעצות עם מנהלי התיירות במועצות השונות, פורסמה התוכנית השאפתנית שתכלול, בין היתר, הקמת רשת מסעדות ניידות, קידום הקמת מתחם מלונות בצפון ים המלח, הקמת מרכז מידע והזמנות משותף ועוד. אף שמדובר בתכנון ראשוני, הוא אינו תיאורטי, והתכנון האסטרטגי כבר הסתיים. כעת פועלים באשכול לאתר שותפים שיסייעו למהלך לצאת לדרך.

 ?? צילום: דורון ניסים ?? ההרודיון. בנייה באזור מעוררת התנגדות פלשתינית
צילום: דורון ניסים ההרודיון. בנייה באזור מעוררת התנגדות פלשתינית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel