Israel Hayom

"אין כאן בשורה אמיתית - התוכנית רק תגרום לעליית המחירים"

- סוניה גורודיסקי

לפני חצי שנה הציגו שלושה שרים האמו נים על שוק הדיור בישראל תוכנית מקיפה לטיפול במחירי הדירות, שזינקו נכון לאותה עת ב 9% בשנה. מאז קצב עליית מחי רי הדירות לא רק שלא נבלם, אלא הכפיל עצמו ועומד על יותר מ 16% בשנה. ספק אם התוכנית שהוצגה אתמול על ידי ליברמן, אלקין ושקד תצליח להפחית את מחירי הדי רות. בשוק הנדל"ן מעריכים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות, וכאשר קצב העלייה ייבלם סוף סוף זה יקרה לא בזכות תוכניות הדיור הממשלתיות, אלא בגלל העובדה שהמחירים טיפסו כל כך גבוה עד שמספר המעוניינים לרכוש דירה יקטן מעצמו.

מהשוואה של יעדי התוכנית כפי שהוצגה בסוף אוקטובר לתוכנית שהוצגה אתמול עולה כי על אף ה"הצלחה" של התוכנית הקודמת - היעדים, ובהם מספר התחלות בנייה ומספר מכרזים ליחידות דיור בקרק עות מדינה, כלל לא שונו ולא הועלו. מעבר לכך, הכוונה לשנות את שיטת המכרזים בק רקעות המדינה מ"כל המרבה במחיר" לשי טה אחרת נעלמה כלא היתה. נזכיר כי לפני שלושה חודשים היה זה שר האוצר שדיבר על השיטה הזאת כאחד הגורמים המובילים לעליית מחירי הדירות.

עוד אין באמת פתרונות

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ סקפטיים בנוגע ליעילות התוכנית. לדברי ראול סרוגו, מדובר ב"שלל החלטות שלא מוסיפות אפילו דירה אחת להיצע הדירות החסר בישראל". סרוגו מסביר בשיחה עם "ישראל היום" כי אחת הבעיות המרכזיות בתוכנית היא הות רת שיטת המכרזים של רשות מקרקעי יש ראל לפי השיטה הבעייתית של "כל המרבה במחיר זוכה".

לפי סרוגו, שיטה זו מובילה ל"ספסרות בקרקע" ומתדלקת את מחירי הדיור. "רשות מקרקעי ישראל תמשיך למכור את הקרקע לכל המרבה במחיר ובכך תמשיך לתדלק את מחירי הדירות", הוא אומר.

מעבר לכך, סרוגו סבור כי כמה מסעיפי התוכנית, ובהם שינוי חוק המכר, יכבידו על הקבלנים ואלה יגלגלו את העלויות לצר כן, כלומר יעלו את מחירי הדירות. לדבריו, "ביטול הצמדת מחיר הדירה למחיר הקרקע והמענקים שהבטיחה הממשלה לקידום דירות על ידי עיריות והועמסו על הקבלנים, צפויים להתגלגל לכיס רוכשי הדירות בשוק החופשי".

אז מה אמור להיות הפתרון? סרוגו סבור כי "רק הצפת השוק בקרקע שבידי רמ"י במחירים קבועים וטיפול בהקטנת הרגול ציה והביורוקרט­יה ברשויות המקומיות יביאו לבניית 300 אלף דירות לפחות בשלוש שנים שיבלמו את מחירי הדיור. הפתרון היחיד להתמודד עם עליית מחירי הדירות הוא על ידי הגדלת ההיצע, תוך ויתור על עליית מחירי הקרקעות".

נקודת האור שבכל זאת אפשר למצוא בתו כנית היא הגדלת מספר הדירות המוגדרות בתוכנית "דירה בהגרלה", דבר שאמור לה גדיל את סיכוי הזכייה של הזוגות הצעירים. עם זאת, לא מדובר בהגדלה משמעותית. "אין כאן בשורה לשוק עצמו. כל אותם צעירים שלא יזכו בדירה בהנחה יצטרכו לבנות דירה במחיר מלא".

מדובר ב"גימיק שיווקי"

גם מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, משוכנע כי התוכנית שהוצגה היא "גימיק שיווקי". "אנחנו צופים שהמחירים ימשי כו לעלות בכ 10% נוספים השנה". לדבריו, "התוכנית הזו לא תטפל במה שבאמת חסר, והוא דירות נוספות והפשרת קרקעות".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel