Israel Hayom

רפורמה חדשה: פתיחת שוק הבשר הכשר; "תוביל להוזלה"

לפי יוזמת ח"כ מלינובסקי: כל גוף כשרות שמאושר על ידי הרבנות בחו"ל יוכל לאשר בשר לשחיטה ● המשמעות: הפחתה של עד 10% במחירים - שתגולגל לצרכן

- חנן גרינווד

רפורמה חדשה שמקדמת ח"כ יוליה מלינובסקי, שעומדת בראש הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, מבקשת לשבור את המונופול ארוך השנים על תחום הבשר המיובא לישראל, ולאפשר לגופי כשרות מוכרים למכור בשר כשר בארץ ללא צורך באישור הרבנות.

כיום מותר למכור בישראל רק בשר שעליו יש חותמת של הרבנות הראשית. אלא שלאורך שנים נטען שהדבר גורם לשוק ריכוזי וסגור, שבו כמה עשרות יבואני בשר בלבד תלויים בכ־006 שוחטים כדי לספק את כל הבשר הכשר שאותו צורכים אזרחי ישראל.

לטענת יוזמי החוק, רוב חברי מפלגת ישראל ביתנו, היבואנים "נאלצים לממן משלחות לחו"ל של צוותי שחיטה, שמשתכרים סכומים גבוהים, המגולמים בעלויות הבשר בישראל לצרכן". בדברי ההסבר להצעת החוק, שצפויה להיות מונחת על שולחן הכנסת בימים הקרובים וייתכן שאף תיכנס לחוק ההסדרים הבא, הם טוענים כי לנוכח הבעיות הרבות והמחסור בכוח אדם "ענף הבשר בישראל, לרבות מוצריו, סובל ממחסור, והעלויות האסטרונומי­ות מתגלגלות אל הצרכן, שסובל מיוקר המחיה".

מערך יציב בחו"ל

יוזמי החוק מציעים לפתוח את השוק לתחרות באמצעות אישור לגופי כשרות מתחרים לאשר מכירת בשר. לא מדובר בגופים אנונימיים, אלא בגופים המאושרים על ידי הרבנות הראשית, דוגמת ארגון הכשרות הגדול בעולם ,OU "כשרות "OK ועוד, שכבר כיום מספקים במדינות השונות בעולם בשר כשר על פי ההלכה. "ההיגיון מאחורי ההצעה פשוט - יהודי התפוצות אוכלים בשר של אותם גופי כשרות מוכרים בחו"ל, אשר מעניקים במדינתם הכשר לבשר על פי הלכות הזרם היהודי האורתודוקס­י, וכבר אושרו על ידי מחלקת היבוא ברבנות ליבוא מצרכי מזון. לפיכך, אין כל סיבה ששחיטה זו לא תיחשב כשרה בישראל".

כיום, נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, 60% מהבשר הכשר שנצרך בישראל מיובא מחו"ל, וסכום העלויות העודפות של הכשרות נע בין 550 ל־077 מיליון שקלים בשנה.

באמצעות הרפורמה, נטען, לא יצטרכו בישראל להוציא משלחות יקרות לחו"ל כדי לשחוט, והמחיר יופחת באופן משמעותי. לטענת היוזמים, בניגוד למצב בישראל, שבו טרם הוסדר מערך השחיטה, מערך השוחטים של הארגונים האורתודוקס­יים בחו"ל הוא יציב ועלויותיו נמוכות יותר.

"הבשר בחו"ל הוא בשר חלק, בעל כשרות ברמה גבוהה יותר מהכשרות הבסיסית בארץ, ולכן אין כל מניעה שלא לאשר אותם גופים למתן הכשר למוצרי בשר בישראל". יתרון נוסף, הם אומרים, הוא בכך שהבשר יישחט בחו"ל ולא בישראל. "הצעת החוק תאפשר לצמצם באופן משמעותי את המשלוחים החיים באמצעות הפחתת עלויות הבשר המיובא".

"כבר שלושים שנה שיש מונופול של הרבנות ועסקני דת בכל הקשור לתחום יבוא הבשר לישראל", אמרה ל"ישראל היום" ח"כ יוליה מלינובסקי. "ככל שאני מתעמקת בכך יותר, כך אני מגלה שהקרטל הזה גובל בדפוסי התנהגות מעולם הפלילים. השוק הזה מוחזק על ידי קבוצה מצומצמת של מקורבי אריה דרעי, וזה מה שמייקר לנו את הבשר.

"אין ספק שהבשר בארץ צריך להיות כשר, ולכן הצעת החוק שהגשתי תפרוץ את המונופול הזה ותאפשר לגופי כשרות בחו"ל שמוכרים על ידי הרבנות להעניק כשרות לבשר מיובא, דבר שיפחית לאזרחי ישראל את עלויות הבשר".

 ?? ?? "יפרוץ את המונופול הקיים עכשיו בארץ". דוכן בשר
"יפרוץ את המונופול הקיים עכשיו בארץ". דוכן בשר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel