Israel Hayom

מכת גניבות ארצית של ציוד חברת החשמל: "נזק של מיליוני שקלים"

לא רק בדרום הארץ: המלחמה באירופה והזינוק במחיר המתכות הובילו לעלייה חדה בגניבות ונזקים רבים שנגרמים לציוד ● "יש לכך השלכות קריטיות על מתן השירות והזמינות לתקלות"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

"אנחנו נמצאים בתקופה ארוכה מאוד של גניבות ציוד, שאפשר לייחס אותן פחות או יותר לתקופה שבה התחילה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה".

"כשמחיר המתכות עולה, יש תנופה גדולה של גניבות, המרוכזות בעיקר בדרום הארץ, אבל לא רק". כך אמר ל"ישראל היום" משה כהן, מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת ומנהל אגף רשת ירושלים ונגב בחברת החשמל.

את הדברים אמר כהן על רקע גניבות ציוד ונזקים רבים, המדווחים לאחרונה על ידי צוותי חברת החשמל הפועלים להתקנת רשתות מתח

גבוה בדרום הארץ, באזור שגב שלום ובבאר שבע. כך, למשל, לפני שבוע נגנבו כמויות אדירות בעיקר באזור הדרום, אך גם באזור הצפון.

יש לציין כי לגניבות ולהשחתת הרכוש יש השלכות קריטיות. מעבר לאיחורים הנוצרים במתן מענה ללקוחות האזור, עבודות אחרות מתמשכות זמן רב יותר עקב הסטת משאבים לתיקון נזקים ושחזורים נשנים של הקמות הקווים. הנזקים הם רוחביים ומשפיעים גם על אמינות האספקה, התגובות וזמני השירות, חיבורי המתקנים החדשים והקמת אזורי תעשייה ושכונות.

"מספרים אסטרונומיי­ם"

לדברי כהן, "הגניבות מאופיינות בכך שגונבים את הנחושת שנמצאת בתוך השנאים. לוקחים שנאי שמרוחק מהעין, מפילים אותו, שולפים את החלק הפנימי שלו, שזו ליבת נחושת, ולוקחים אותו וזורקים את כל השאר. זה אירוע שנמשך עשר דקות עד רבע שעה גג. נתקלנו במספרים אסטרונומיי­ם של גניבות. אנחנו בקלות סופרים 60-50 שנאים שנגנבו לנו.

"עכשיו הגיעה תופעה שלא כך כל הכרנו בעבר והיא של גניבות אפילו באזור חיפה־עתלית. התחילו לגנוב תיל אווירי היות שהם זיהו שהתיל עשוי נחושת. הם חותכים את התיל ואז אוספים אותו וגונבים אותו, בדרך כלל בחשכת הליל".

מה הן המשמעויות הכלכליות של זה?

"כל שנאי כזה עולה 70-60 אלף שקלים, שזה מסתכם ב־3-5 מיליון שקלים בתחום של השנאים. המשמעויות הנוספות כבדות יותר והן כוללות הפסקות חשמל ללקוחות. כמו כן, במקום להשקיע עובדים בתוכניות פיתוח, אני צריך לשקם באמצעות חפירות מחדש".

 ?? ?? עבודת תחזוקה צילום: יוסי וייס
עבודת תחזוקה צילום: יוסי וייס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel