Israel Hayom

ובסוף היהודי מנצח

"פיקי בליינדרז" )סיום הסדרה(, נטפליקס

- ניר וולף עובר מסך

טומי שלבי הוא הטוני סופרנו של חבורת "פיקי בליינדרז". מנהיג של משפחת פשע צוענית, שלוקח את הלם הקרב שלו ממלחמת העולם הראשונה אל מחוזות הגנגסטריוּת המרוחקים ביותר. לטומי שלבי יש לב חם, קשרים בכל מקום, מוח קרימינלי ויצר שליטה אבסולוטי. הוא קוטל את יריביו, כובש את נשותיו, קולו השקט חודר עמוק, הקונ פליקטים מתנגשים בתוכו, והיותו הדמות הראשית - כשכל היתר מרחפים סביב לו - עושה את היצירה הזו כה יוצאת דופן ומעולה. ועדיין, טומי שלבי אינו הדמות הכי טובה ומוערצת בסדרה.

כי אף אחד לא יכול להתעלות על אלפי סולומונס - אולי דמות המשנה הטובה ביותר שנכתבה אי פעם לדרמת פשע, או בכלל. בכל סצנה בהשתתפותו, ויש כמות מצומצמת כזו לאורך שש העונות, תמיד גנב את ההצגה.

דמותו מבוססת על גנגסטר בשם אלפרד סולומונס, שלפני מאה שנה הנהיג כנופיה יהודית בקמדן טאון וניהל מזקקה לא חוקית. המו טיבים היהודיים נוטפים מאפיון דמותו הטלוויזיונ­ית. הוא ירא שמיים, אך חסר פחד על הקרקע; חובש מגבעת, ציצית כרוכה סביב צווארו כמין צעיף, מדקלם פסוקים מהתנ"ך, שומר מצוות ומנפץ לסתות.

"הוא יתעורר. נכון שלא יישארו לו שיניים, אבל הוא יהיה אדם נבון יותר הודות לכך", הסביר פעם אחרי שפירק מישהו במכות. סולומונס הוא מאסטר בניהול מו"מ, אדם מצחיק ואדג'י, אלים בצורה מחרידה, אך גם לויאלי, מפוכח וחבר אמת המסייע לעיוורים ולחלשים. תמיד יאמר את מה שהוא חושב, ולפיכך הוא מסוגל להעצים את בן שיחו בעזרת מילה, או לקבור אותו באמצעות אמירה חדה ומרושעת. איכ שהו השורות הכי שנונות בתסריט תמיד יוצאות מפיו.

איכויות המשחק של טום הארדי, שמגלם את סולומונס, מהפנטות. כריזמה מתפרצת ואיכויות שנדיר לחזות בהן על המרקע. מה שכנראה הופך את הדמות שלו למושלמת זה היותה כל כך עמוקה ומלאת רב דים, עד שלא ניתן לקבוע אם מדובר בנבל אימתני או בדיוק ההפך.

בסוף השבוע שוחררה לנטפליקס העונה השישית והאחרונה של הדרמה הבריטית המופלאה הנ"ל, "פיקי בליינדרז" )שקיבלה תרגום מזעזע לעברית: "כנופיית ברמינגהאם"(. היא אחת מהסדרות הטובות של העשור האחרון, יצירה תקופתית שמומלץ לצפות בה בזכות הד מויות, העלילה וגם הפסקול המשובח. היוצר כבר כותב סרט עתידי, ובתיאטרון קמדן טאון בלונדון יעלה החודש מחזה בהשראת הסדרה. אולם מעל הכל, "פיקי בליינדרז" וטומי שלבי חייבים המון לאלפי סולומונס - הדמות הכי טובה בטלוויזיה.

 ?? ?? אלפי סולומונס. לא היה כמוהו ולא יהיה עוד כמותו בטלוויזיה
אלפי סולומונס. לא היה כמוהו ולא יהיה עוד כמותו בטלוויזיה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel