Israel Hayom

ואם אינם צאצאי הכנענים והיבוסים?

- יוסי ביילין

לא הבנתי מדוע החליט החוקר הרציני פרופ' אייל זיסר להסביר כאן אתמול, בפעם המי יודע כמה, שאין באמת עם פלשתיני, ושאם יש - מדובר ב"עולים חדשים" שלקחו טרמפ על מלחמת ששת הימים.

הערבים שחיו כאן תחת השלטון העות'מאני קמו בבוקר והרגישו שהם עם, על רקע קריסתה של האימפריה העות'מאנית לפני יותר ממאה שנה, ממש כפי שחשו כך קבוצות אחרות שחיו עד אז תחת כנפי האימפריה. הם ראו עצמם, קודם לכן, ערבים החיים בדרום המחוז הסורי של האימפריה. וכשזו נפלה, וכשהמעצמות החלו לחלק אותה ביניהן, וכאשר הבריטים העניקו לתנועה הציונית את הצהרת בלפור - התגברו אצלם תחושות לאומיות ואנטי ציוניות, שהפכו אותם, בהדרגה, לעם פלשתיני.

מאז, מנסים הפלשתינים להוכיח לנו ולעולם שהעם היהודי אינו עם, אלא קבוצת אנשים המשתייכת לדת היהודית )והם נעזרים בגורמים יהודיים לא מעטים בארץ ובעולם, בעיקר בקרב החרדים, המאמצים גישה זו(. במקום לחייך ולומר שאיננו צריכים להוכיח לאיש את עמיותנו, אנ חנו "נוקמים" בפלשתינים וטוענים שהם בעצמם אינם עם... אני מציע לזיסר לא להיגרר אחר המאמצים הפלשתיניים, שלא הניבו שום פרי וגם לא יניבו פרי בעתיד.

אינטלקטואל­ית, קצת משונה היה לראות כי במאמרו הוא מתעלם מן ההתייחסות הישראלית הראשונה והחשובה ביותר לעם הפלשתיני, והיא התייחסותו של ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, לעם הפלשתיני בהסכמי קמפ דיוויד, שנחתמו עם הנשיא המצרי אנואר אסאדאת לצד חתימת העד של הנשיא האמריקני, ג'ימי קרטר, על מדשאת הבית הלבן, ב 17 בספטמבר .1978

בהסכמי קמפ דיוויד, בנוסח המחייב שלהם בשפה האנגלית, יש התייחסות ל"זכויות הלגיטימיות של העם הפלשתיני ולדרישותיו הצו דקות". בגין, שחתם על המשפט הזה כשאינו מאמין שזה קורה לו, כתב מכתב רשמי לקרטר ו"הבהיר" כי מבחינתו - בכל מקום שבו מוזכר העם הפלשתיני, הכוונה היא ל"ערביי ארץ ישראל". קרטר, בחיוך ממזרי, שלח מכתב תשובה לבגין וכתב בו שהוא "רושם לעצמו" את הערתו של בגין. מבחינת המחויבות הישראלית להסכמיה הבינלאומיי­ם, אין, כמובן, שום משמעות לחילופי המכתבים הללו, אבל יש משמעות רבה לנוסח המחייב באנגלית.

אלא שהוויכוח ההיסטורי בשאלה אם יש עם יהודי ואם יש עם פלש תיני אינו אמור לפתור שום בעיה מדינית. נניח שנסכים כולנו כי העם הפלשתיני הוא "פברוק", כפי שמציע זיסר, וגם העולם ישתכנע בכך. מהי המשמעות? לגרש את "ערביי ארץ ישראל" כדי שלא יפריעו ליהודיה? לספח את כל השטח שממערב לירדן, ולהפוך למיעוט יהודי השולט ברוב הערבי? האם ההיסטוריון אייל זיסר אינו סבור שיהיה זה סוף הציונות?

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel