Israel Hayom

כך כמעט נפלה ישראל למלכודת אמנת איסטנבול

האמנה מאפשרת למיליוני נשים לבקש מעמד פליטות ● ישראל למדה מכישלון דומה בפולין - ודחתה את ההצטרפות

- תמיר מורג

ישראל היתה קרובה להכניס עצמה לתסבוכת משפטית שהיתה עלולה לכפות עליה שינוי עמוק במדיניות ההגירה שלה - כך עולה מממצאים חדשים בנוגע לסאגה סביב אמנת איסטנבול.

האמנה, שמטרתה להיאבק באלימות במשפחה, כוללת סעיפים שנויים במחלוקת - ביניהם סעיף 60 שקובע כי כל אישה שנפלה קורבן לאת לימות מגדרית תוכל לבקש מעמד של פליטה, וסעיף 61 שקובע כי אין להחזיר לארצות מות צאן נשים שקיים חשש כי יסבלו בהן מאלימות מגדרית.

כדי לעקוף סעיפים אלה, שפותת חים פתח למיליוני בקשות מקלט, הציע הדרג המקצועי במשרד המשת פטים שישראל תפרסם "הצהרה פרת שנית", המחריגה סעיפים שהמדינה אינה מעוניינת לממש, במקביל להת צטרפותה לאמנה.

ל"ישראל היום" נודע כי במהלך הדיונים שערך שר המשפטים סער עם בכירים במשרדו ועם מומחים חית צוניים, העלה ד"ר יונה שרקי, מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, את העובדה כי פולין, שכבר חתות מה על האמנה, ניסתה לנקוט אותה שיטה כדי לעקוף את סעיפי ההגירה הבעייתיים - ונכשלה.

חברות אחרות באמנה הודיעו כי הן דוחות את ההצהרה הפרשנית שפרת

סמה ממשלת פולין, והגוף שהוקם לפיקוח על יישום האמנה לא התייחס כלל להצהרה בדו"ח שפרסם. לאור זאת החלה פולין בחקיקה לביטול חבת רותה באמנת איסטנבול. שרקי אומר: "נכחתי בישיבה, והרושם שנוצר הוא שהטעו את השר במכוון". שרקי מביא גם את נוסח ההצהת רה הפרשנית שפרסם משרד המשפטים, הקובע כי "ישראל תחיל את סעיפים 61-60 לאמנה בהתאם להוראותיה בדבר מעמדם של פליטים משנת ,1951 כפי שהן מתת פרשות ומוחלות על ידי מדית נת ישראל". למעשה, ישראל מצהירה שתפת על על פי פרשנותה לאמנת האו"ם לפליטים ולא על פי סעיפי אמנת איסטנבול. אולם, בפסק דין של השות פטת דפנה ברק ארז 2020תמ נקבע כי "במסגרת אמנה זו (אמנת איסטנבול) מחויבות המדינות החתומות עליה להבטיח כי אלימות מגדרית תוכר כעילת רדיפה לפי אמנת הפליטים, אף על פי שאינה מנויה בה במפורש".

במילים אחרות, בעוד ההצהרה הפת רשנית קובעת שישראל תפעל בהת תאם לאמנת הפליטים של האו"ם, קובע פסק הדין כי על מדינות שחת תומות על אמנת איסטנבול לפרש וליישם את אמנת האו"ם באופן שמת כיל גם רדיפה על בסיס מגדרי. "זו פשוט הטעיה סיבובית", אומר שרקי.

שר המשפטים סער קידם את הצטת רפות ישראל לאמנת איסטנבול, אולם לאחר שלמד על הבעיות שפורטו בכת תבה זו ועל בעיות נוספות באמנה, החליט לדחות את תהליך ההצטרפות של ישראל אליה.

במשרד המשפטים דחו את טענות המרכז למדיניות הגירה להטעיה של השר, וטענו כי הן "מופרכות וחסרות כל בסיס". לגבי הטענות המקצועיות שהעלה ד"ר שרקי נמסר כי "בשלב זה הסוגיה נמצאת בבחינה, ולכן לא נתייחס מעבר לכך".

ד"ר יונה שרקי:

"נכחתי בישיבה, הרושם שנוצר הוא שהטעו את השר במכוון" משרד המשפטים: "טענות מופרכות וחסרות כל בסיס"

 ?? ?? השר סער. רצה להצטרף לאמנה
השר סער. רצה להצטרף לאמנה
 ?? ?? מפגינות באיסטנבול בעד האמנה
מפגינות באיסטנבול בעד האמנה
 ?? ?? ד"ר שרקי
ד"ר שרקי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel