Israel Hayom

המילים שמבעד למסך

"המאהב", "שלושה ימים וילד", "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", ועוד רבים אחרים ● יצירתו הכתובה של א. ב. יהושע זכתה לעיבודים רבים בקולנוע ובתיאטרון, שחלקם זכו בפרסים בארץ ובחו"ל ● "הילד שלי הוא הספר, כל היתר כבר לא", אמר הסופר

- ישי קיצ'לס ומאיה כהן

א. ב. יהושע הוא סופר שכבש גם את התיאטרון ואת הקולנוע. לצד מחזות שכתב היו גם ספרים שקיבלו חיים מחודשים על הבמה ועל המסך, עם עיבודים ליצירתו הכתובה. הוא היה מהסופרים הנדיבים ביותר, ששחררו את היצירה מרגע שעברה למדיום אחר. הוא העניק חופש אמנותי לבמאים שני כסו אותה לשלהם, וכל מי שעבד איתו מתאר חוויה יוצאת דופן, נעימה, אדיבה, ובעיקר פורה ויצירתית.

העיבוד הטוב מכולם שנעשה לקולנוע היה ונותר "שלושה ימים וילד", של אורי זוהר ז"ל, שיצא לאקרנים ב .1967 בהתבסס על סיפור קצר של יהושע מ ,1965 שבמרכזו מורה למת מטיקה )עודד קוטלר( המתבקש לשמור על הילד של אהובתו לשעבר, זוהר הגיש סרט ישראלי מצוין שהושפע מסרטי הגל החדש הצרפתי. קו טלר קטף את פרס השחקן בפסטיבל קאן והסרט נחשב עד היום ליצירת מופת מקומית.

עם זאת, באופן אירוני, יהושע התקשה מאוד לחבב את התוצאה ובראיונות הוא סיפר כי לקח לו שנים עד שלמד לאהוב ולקבל אותה, בעיקר מפני שזוהר ביצע שינויים שלא מצאו חן בעיניו.

"בשעתו קצת תקפתי את הסרט בעיתונות", אמר יהושע ב ,2008 "ואז פגשתי את אורי זוהר ברחוב אחרי כמה שנים והתנצלתי על ההתקפה. אמרתי לו: 'הסרט יותר טוב משחשבתי'. הוא אמר: 'אל תתנצל, אני חושב שהסרט יותר רע ממה שחשבתי'".

עיבוד נוסף שנחל הצלחה לא מבוטלת בארץ ובחו"ל הוא "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", של ערן ריקליס, שקטף חמישה פרסי אופיר ב 2010 )ביניהם פרס הסרט, הבמאי והת סריט( ושנבחר לייצג את ישראל בטקס האוס קר. הסרט, שבו משתתפים מארק איווניר, גורי אלפי, רוזינה קמבוס וגילה אלמגור, מתחקה אחר מסעו של הממונה על משאבי האנוש של מאפייה ירושלמית בשעה שהוא מלווה לקבורה עובדת זרה במאפייה שנהרגה בפיגוע.

ריקליס אמר אתמול ל"ישראל היום": "זו היתה חוויה משותפת ומדהימה בעיקר בגלל שהוא אמר לי: 'כתבתי ספר, אתה תעשה סרט טוב, אני מאמין בך'. זו היתה מהות היחסים בינינו, אמון הדדי".

סרטים נוספים שנעשו על פי ספריו של יהושע כוללים את "המאהב" (1986) של מיכל בת אדם, בכיכובם של יהורם גאון, בת אדם ורוברטו פולק, ו"השיבה מהודו" (2002) של מנחם גולן, בכיכובם של אקי אבני וריקי גל - שניהם נחשבים ללא מוצלחים.

"זה כבר לא הילד שלי", אמר יהושע בראיון ב 2001 כאשר נשאל כיצד הוא חי בשלום עם העיבודים הפחות טובים לספריו. "זה מעין קרוב רחוק. הילד הוא הספר עצמו; כל עיבוד אחר הוא סוג של מוטציה, ולכן כבר לא שלי".

בשדה הטלוויזיונ­י זכורות במיוחד שתי המי ני סדרות המצוינות שיצר הבמאי רם לוי, "מר מאני" (1986) ו"גירושים מאוחרים" ,(2006) שעמדו במשימה הלא פשוטה שבהעברת המורכבות שבספריו של יהושע אל המסך. שתיהן זכו לשבחי הביקורת, כמו גם לשב חיו של יהושע. בתחילת האלף גם הופק סרט טלוויזיה בהתבסס על "מול היערות", בבימויו של דני וקסמן.

הסקרנות בעולם

כידוע, ספריו של יהושע עוררו עניין רב גם מחוץ לגבולות ישראל, והדבר הוביל בין השאר להפקה איטלקית של "המאהב" ,(1999) ולהפקה גרמנית של "מול היערות" .(1996) ב 2001 גם פורסם שהבמאי המהולל אנג לי )"הר ברוק בק", "נמר, דרקון"( עשוי לעבד את "מסע אל תום האלף" למסך הגדול, אך הדבר לא הבשיל.

בשנה שעברה עמד יהושע במרכז הסרט התי עודי המומלץ "הפרק האחרון של א. ב. יהושע", של הבמאי יאיר קדר, שהציג את יהושע תוך שהוא מסכם את חייו ומכין את עצמו למותו.

לצד המסך, הגיעו יצירותיו גם לבמה עם המחזות "לילה במאי" שעלה ארבע פעמים בע שורים האחרונים, "חפצים" ו"הילכו שניים יח דיו". ספריו "המאהב" ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" זכו לעיבוד מחודש לבמה.

גם לאופרה הישראלית הגיעה יצירתו כשס פרו "מסע אל תום האלף" היה הבסיס לאופרה שהועלתה ב .2005 יהושע כתב את הליברית להפקה, שבמרכזה סיפור המעמיד במבחן את המוכנות והנכונות שלנו כעם לחיות בסובלנות עם בני עמנו.

 ?? ?? מתוך הסרט "שלושה ימים וילד"
מתוך הסרט "שלושה ימים וילד"
 ?? ?? א. ב. יהושע בחגיגות יום הולדתו ה 80
א. ב. יהושע בחגיגות יום הולדתו ה 80
 ?? ?? מתוך הסרט "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" צילום: ולאד פלאיאסו
מתוך הסרט "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" צילום: ולאד פלאיאסו
 ?? ?? מתוך ההצגה "המאהב" צילום: יוסי צבקר
מתוך ההצגה "המאהב" צילום: יוסי צבקר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel