Israel Hayom

"בכל מקום מפחיד, גם בארץ יכול להגיע מחבל"

הישראלים המגיעים לטורקיה שמעו את האזהרה, אך לא ממהרים לבטל את הטיסות ליעד הנחשק ● זוג מנצרת: "עד עכשיו אנחנו רק נהנים מהאוכל הטוב" ● ישראלית באיסטנבול: "הילדים מצלצלים כל הזמן, אבל אני חוששת יותר מהלחץ מישראל"

- אבי כהן שליחנו לאיסטנבול

טיסת הבוקר לאיסטנבול היתה מלאה. רק מקומות בודדים במטוס נשארו ריקים. ככל הנראה, אפילו האזהרה החריגה של שר החוץ יאיר לפיד לא לטוס לאיסטנבול נפלה על אוזניים ערלות. הטיסות עצמן, כך גם מציינת רשות שדות התעופה, עדיין יוצאות עם תפוסה מלאה. באיסטנבול נראה שהכל כרגיל. שו טרים ניצבים בכל מקום, ובסך הכל נראה שדי בטוח. אולם מתחת לפני השטח אף אחד לא יודע מה קורה. בשדרות איסתקלאל פגשנו ישראלים שממשיכים לערוך קניות. "כל מקום זה מפחיד. אי אפשר לדעת מאיפה זה יבוא לך. גם בארץ יכול להגיע מחבל", אומרת זיווה. היא הגיעה ביום ראשון עם בעלה נחום וביום שישי הם יחזרו לארץ. "היו חששות. הילדים מצלצ לים כל הזמן ואומרים לנו לא להתבלט יותר מדי. נראה לי שאני יותר חוששת מהלחץ שמגיע מישראל", היא אומרת.

ליאור רוט מבית שמש הגיע לאיסטנבול עם לקוחות לטיפולי שי ניים והשתלת שיער ביום ראשון. לד בריו, הם נמצאים בעיקר במלון, ממנו הם יוצאים לטיפולים. "הלקוחות לא

חוששים. הם אמרו שהיות שהם קנו כרטיסים וזה בסדר מבחינתם, הם רו צים לגמור את הטיפול", אומר רוט.

"אם הייתי שומע מראש על כל הדבר הזה, לא בטוח שהייתי קונה כר טיסים, אבל הלקוחות חייבים לסיים טיפולי שיניים. אנחנו נזהרים יותר ומקפידים מאוד". רוט מספר שהטי סות עדיין מפוצצות וגם בתי המלון מלאים בישראלים. "בכל מקום אתה רואה ישראלים. כשאתה פוגש אותם, כל אחד מזהיר את השני ואומר לו 'תלכו בזהירות שלא יזהו אתכם'".

"תמיד יש אזהרות"

את הטיסות לטורקיה ממלאים בין היתר נופשים, אנשי עסקים וישראלים שמגיעים לטיפולים רפואיים. ירון טס עם משפחתו ליוון. לדבריו הוא חשב לטוס לנופש בטורקיה, אבל בגלל כל האזהרות החליט לא להסתכן. "למה צריך לחשוב אם הילדים יוכלו לדבר

עברית או לא. אני יוצא לחופש לא בשביל לחשוב יותר מדי".

גאסן וקמילה, זוג מנצרת, אומ רים שכבר שנים הם יוצאים לחופשה באיסטנבול ומעולם לא היתה להם בעיה או חשש. "כבר שנים אנחנו טסים מדי שנה לחופשה באיסטנבול. רק בקורונה פספסנו שנה אחת", אומר גאסן, "תמיד יש אזהרות על איסט נבול, אם זה לא פיגועים אז שיעצרו אותך, אבל עד עכשיו אנחנו רק נהנים מאוכל טוב, קניות זולות ובילויים".

יוסף, חובש כיפה, המתגורר באיסטנבול וחוזר לביתו לאחר שבי קר את משפחתו בישראל, טוען של דעתו אין בעיה בעיר. "אני לא מסתיר את היהדות שלי, אני הולך בגאווה עם הכיפה. רוב השכנים שלי הם טו רקים ואף פעם לא היתה לי איתם בעיה. יש יחסי שכנות מצוינים, הם לא מתייחסים אלי שונה. אני מא מין שכוחות הביטחון הטורקיים יט פלו באזהרה היטב. לפיד אומר 'תב רחו מאיסטנבול'. בישראל לא מסוכן? מחבל לא רצח באלעד? אם מחפשים פחדים אפשר למצוא בכל מקום למה לא להגיע".

"בישראל לא מסוכן?"

בין הנוסעים פגשנו גם כמה חברות מאזור חדרה שיצאו לטיול והשאירו את הבעלים והילדים מאחור בארץ. חלקן מספרות שהמשפחה חששה מעט וניסתה להניא אותם מלנסוע. "דחינו את הטיול הרבה פעמים", מספרת שוש מזרחי. "פעם בגלל הקורונה, אחרי זה בגלל המעצר של בני הזוג. כשהתחיל הבלגן החדש, ישבנו ביחד ואמרנו, תמיד יהיה משהו והחלטנו לא לוותר". למרות הודעת לשכת שר הביטחון בני גנץ על הכוונה להתחיל כבר בימים הקרובים בה ליך מינוי הרמטכ"ל ה 23 של צה"ל, ל"ישראל היום" נודע כי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, לא היה מרוצה מההודעה, בלשון המעטה. האחרון ניסה לשכנע את השר גנץ לדחות עד כמה שניתן את תחילת הליך מינוי הרמטכ"ל.

החשש של כוכבי הוא מפני הפי כתו ל"רמטכ"ל צולע", כלומר, שה צבא יתיישר לפי רצונו של מחליפו בתפקיד. כוכבי אף טען שבדיוק מה סיבה הזו לא נוהגים למנות רמטכ"ל זמן כה רב לפני החילופים. כידוע, הרמטכ"ל צפוי להתחלף בחודש ינואר, בעוד יותר מחצי שנה.

למרות זאת, גנץ החליט להק דים את ההליך בשל המצב הפוליטי המורכב, והחשש מנפילתה הקרבה של הממשלה. גנץ חושש גם ממצב שבו תרחיש פוליטי ישתק את יכו לת הממשלה לקבל החלטות, והליך מינוי הרמטכ"ל לא יתבצע בזמן. לבסוף המהלך תואם בין שר הביט חון לרמטכ"ל.

גנץ חושש ממצב דומה לזה שאליו נקלעה המשטרה, שבו לא הצלי חה הממשלה למנות למפכ"ל מח ליף במשך זמן רב. נזכיר שגם לאחר ההחלטה על מינוי הרמטכ"ל הבא, נדרש המועמד הנבחר לעבור בחינה נוספת, ובדיקה של הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.

סביר להניח שגנץ ביקש להאיץ את התהליך גם מתוך חשש שב קונסטלציה פוליטית כזו או אחרת יעמוד נתניהו כבר בתקופה הקרובה בראשות הממשלה. לנתניהו, כידוע,

תהיה דעה ברורה מי צפוי להיות הרמטכ"ל הבא. אין זה סוד שנתניהו מעריך מאוד את האלוף אייל זמיר, סגן הרמטכ"ל לשעבר ואחד משני האלופים המובילים בתפקיד.

על רקע דברים אלה, ההחלטה על תחילת הליך מינוי הרמטכ"ל הבא התקבלה באופן סופי בשבוע שעבר. גנץ כבר זימן את המועמדים הרל וונטיים לראיונות. המועמד המוביל לתפקיד הוא סגן הרמטכ"ל הנוכחי ומפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, אלוף הרצי הלוי.

עם זאת, בסביבת גנץ מנסים לשדר שההתמודדות פתוחה ושהשר מתכוון לבחון את כל המועמדים. מועמד שלישי, שסיכוייו להתמ נות אפסיים, הוא מפקד זרוע היבשה לשעבר, אלוף יואל סטריק, שלא פרש מהצבא רק כדי להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל הבא, ואולי סגנו.

בתוך כך, גנץ מתכוון לקיים תה ליך התייעצות בנושא עם שרי בי טחון ורמטכ"לים לשעבר. בפועל, גנץ מתכנן להיפגש עם המועמדים לתפקיד כבר בימים הקרובים.

ליאור רוט מבית שמש: "אנחנו מקפידים יותר. בכל מקום בטורקיה רואים ישראלים. כל אחד מזהיר את השני כדי שלא יזהו אותו"

צה"ל: ההליך תואם

מצה"ל נמסר בתגובה כי "תה ליך בחירת הרמטכ״ל ה 23 החל על ידי שר הביטחון והוא תואם בהסכ מה מלאה בינו לבין הרמטכ״ל. כל אמירה אחרת היא שקרית. הקשר בין השר לרמטכ"ל מצוין ואין בפרסום זה דבר מעבר לרכילות שקרית".

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה כי "תהליך בחירת הרמטכ"ל החל בהחלטת שר הביטחון ובתיאום מלא בינו לבין ראש המטה הכללי והמועמדים. כל אמירה אחרת היא שקרית. הקשר בין שר הביטחון לרמטכ"ל מצוין, והם עובדים ביחד לטובת ביטחון מדינת ישראל".

 ?? ?? איסטנבול. התיירים מישראל סומכים על כוחות הביטחון צילום: אבי כהן
איסטנבול. התיירים מישראל סומכים על כוחות הביטחון צילום: אבי כהן
 ?? ??
 ?? ?? גנץ עם כוכבי. הרמטכ"ל חושש להפוך ל"ברווז צולע" צילום: אלעד מלכה
גנץ עם כוכבי. הרמטכ"ל חושש להפוך ל"ברווז צולע" צילום: אלעד מלכה
 ?? ?? הישראלים נהנים מהקניות. השוק באיסטנבול צילום: רויטרס
הישראלים נהנים מהקניות. השוק באיסטנבול צילום: רויטרס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel