Israel Hayom

ארה"ב מקדמת: פורום ביטחוני אזורי עם ישראל וסעודיה

דרמה לקראת ביקור ביידן ● בין המשתתפות שצפויות לקחת חלק גם מצרים, ירדן ומדינות הסכמי אברהם ● שגריר ארה"ב ל"ישראל היום": "המטרה היא להרחיב את מסגרת הביטחון"

- אריאל כהנא ולילך שובל

השגריר ניידס: "ביידן מגדיר את עצמו 'ציוני'. אכפת לו מאוד מביטחון ישראל, והמסע הזה ידגיש את הקשר הבלתי ניתן לשבירה"

שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, אומר כי אחת ממטרות ביקורו של הנשיא ביידן בישראל תהיה חיזוק הקשרים בין ישראל לס עודיה. בראיון ל"ישראל היום", לרגל ביקור הנשיא ולקראת יום העצמאות האמריקני, הדגיש ניידס כי הביקור בא בראש ובראשונה להביע את מחויבותם של ביידן וממשלו ליש ראל ולביטחונה.

"ביידן אוהב את ישראל. זה יהיה הביקור העשירי שלו, ואני מתערב איתך שבמצטבר זה יותר מכל הבי קורים של כל הנשיאים הקודמים ביחד. הוא מגדיר את עצמו 'ציוני', והוא פגש כאן את כל המנהיגים מאז גולדה מאיר. אכפת לו מאוד מביטחון מדינת ישראל, והמסע הזה ידגיש את הקשר הבלתי ניתן לשבירה עם יש ראל. הוא יבקר גם בגדה המערבית ויבטא את הקשר שלו והדעות שלו עם העם הישראלי ועם העם הפלשתיני".

מה מטרת החלק הסעודי של הבי קור, וכיצד הוא מתקשר לישראל?

"החלק הסעודי של המסע הוא חלק מהביטחון הלאומי האזורי, וזה של ישראל. לביטחון ארוך הטווח של ישראל, חשוב שיהיו יחסים דו צדדיים חזקים בין ארה"ב לסעודיה, וגם לוודא שהיחסים האזוריים יהיו חזקים. לא רק לבוא לישראל לחזק את הקשרים הבלתי ניתנים לשבירה עימה, אלא גם לחזק את המסגרת האזורית עם סעודיה, בתקווה לעזור לבנות גשר למסלול של יחסים טובים יותר בין ישראל לבין סעודיה.

"המטרה היא להרחיב את מסגרת הביטחון האזורי על ידי ביקור בסעו דיה. חיזוק הקשר בין ארה"ב וסעו דיה, בין סעודיה וישראל, וכל הצ דדים באזור.

רשמית היום אין קשרים בין יש ראל לסעודים, ואתה מדבר על "חי זוק" הקשרים האלה.

"כן. להתחיל את המסלול של חיזוק הקשרים האלה, אני מקווה שזה יע זור, אבל הכי חשוב הוא חיזוק הקש רים האזוריים והביטחון האזורי, עבור המזרח התיכון מול איראן. זו המטרה של ביקור הנשיא".

מה זה אומר במונחים קונקרטיים יותר? לדוגמה, העסקה עם ארבעת הצדדים על איי טיראן סנפיר, או טי סות ישראליות מעל שטח סעודיה. "אני לא יכול להיכנס לזה". הבית הלבן ולשכת ראש הממשלה הודיעו אמש באופן רשמי על ביקורו המתוכנן של ביידן בארץ בעוד חודש. כפי שנחשף ב"ישראל היום", הביקור יתקיים ב 14-13 ביולי .2022

מלשכת בנט נמסר כי "במסגרת ביקור הנשיא, ייחשפו צעדים של ארה"ב לחיזוק השתלבותה של יש ראל במזרח התיכון".

בבית הלבן אמרו כי ביידן יבקר בישראל, ברשות הפלשתינית ולאחר מכן בסעודיה, שם ישתתף בין היתר בוועידה אזורית של מדינות המפרץ.

בתוך כך, בישראל מעריכים כי במהלך ביקורו יכריז ביידן על כינון פורום או הסדר ביטחוני שבו תהיינה חברות ישראל, סעודיה, מדינות הסכ מי אברהם, מצרים וירדן. מדובר במה לך שנועד בעיקר להתמודד עם האיום האיראני ההולך וגובר באזור כולו – ובין היתר חתירתה של איראן לגר עין ותוקפנותה המתבטאת גם בשי גור כלי טיס בלתי מאוישים במרחב. גורמים הבקיאים בפרטים ציינו כי עדיין לא מדובר בהסכם נורמליזציה עם סעודיה, אך מדובר על שיתופי פעולה ביטחוניים בין המדינות.

הראיון המלא עם השגריר ניידס - בשישי במוסף "ישראל השבוע".

 ?? ??
 ?? ?? השגריר ניידס. "לחזק את האזור" צילום: אורן בן חקון
השגריר ניידס. "לחזק את האזור" צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel