Israel Hayom

מנזקי הקורונה: מתקשים בהבנת הנקרא

בתום שנתיים של מגיפה ולמידה מרחוק כ 57% מהתלמידים דוברי העברית מתמודדים עם קושי בשפה ובלשון ● במגזר הערבי 3% בלבד קיבלו ציונים גבוהים במבחן השפה ● הפערים בין תלמידים מרקע כלכלי חברתי שונה - נותרו דומים

- נועם )דבול( דביר

כל תלמיד שני מתקשה בע ברית ולא נמצא ברמה הנ דרשת: בתום שנתיים של קורונה, כ 57% מהתלמידים דוברי העברית מתקשים להתמודד עם טקסטים. המשמעות היא שכל תלמיד שני במערכת החינוך במגזר היהודי לא נמצא ברמה המצופה ממנו. בקרב התלמידים דוברי הערבית, רובם המכריע מתקשה בהבנת הנקרא ונ מצא ברמה הנמוכה, כך עולה מתו צאותיו של מבחן השפה שנערך לכל תלמידי כיתות ד' במערכת החינוך בחודשים האחרונים.

המבחן נערך בתום שנתיים של קו רונה. תלמידי כיתות ד' היו באמצע כיתה ב' בשלב שבו פרצה המגיפה, בתי הספר נסגרו והם נשארו בבית.

במסגרת המבחן נבחנה שליטתם של התלמידים במיומנויות הבנת הנ קרא, הכוללות איתור מידע, הכללות והשוואות, זיהוי והערכה של אמצעים ספרותיים, וכן ידע בלשון. מהנתונים עולה כי 26% מהתלמידים הם ברמה הנמוכה. תלמידים אלו גילו שליטה בפעולות פשוטות בלבד במיומנויות הבנת הנקרא. לצידם, 31% מהתלמי דים דורגו ברמות ביצוע בינוניות.

לעומת הקבוצות הללו, 43% מהת למידים דוברי העברית נמצאים ברמה הגבוהה בהבנת הנקרא, מה שמצ ביע על שליטה שלהם בכל הפעו לות והמיומנויו­ת שתוכנית הלימודים בעברית מצפה מתלמידי כיתה ד'.

על פי משרד החינוך, בשפת אם עברית, ממוצע שיעור התשובות הנכונות עמד על 71% מכלל שא לות מבחן ההישגים - מדובר על ציון "כמעט טוב" במערכת חינוך שמושק עים בה כ 70 מיליארד שקלים בשנה.

בפערים בין הבנים לבנות, היו אלה התלמידות שהשיגו ציונים טו בים יותר.

השפעת הרקע הכלכלי

כבר שנים מנסים במשרד החינוך לצמצם פערים בין תלמידים מבתים בעלי הכנסה גבוהה לבין תלמידים מבתים מעוטי הכנסה, אלא שזה לא עבד עד כה. גם המבחן הזה הראה כי ככל שהרקע החברתי כלכלי של התלמידים טוב יותר, כך הישגיהם גבוהים יותר - ולהפך.

43% מהתלמידים שבאים מרקע כלכלי נמוך הם גם בעלי רמה נמו כה בשפה, לעומת 19% מהתלמידים שבאים מרקע חברתי כלכלי גבוה.

מנגד, כ 50% מהתלמידים שבאים מרקע חברתי כלכלי גבוה נמצאים ברמה גבוהה בהבנת הנקרא, לעומת 27% מהתלמידים מרקע נמוך.

בעוד הממוצע של תלמידים מרקע כלכלי חברתי גבוה הוא 310 נקודות, הממוצע של תלמידים מרקע נמוך הוא 278 נקודות.

במשרד החינוך מציינים כי הפע רים שנמצאו בין קבוצות ברקע הח ברתי כלכלי דומים לאלו שנמצאו במבחנים בשנים קודמות, וייתכן שהקורונה ותהליכים נוספים במ ערכת החינוך השפיעו באופן דומה על הקבוצות השונות, ולכן הפערים נותרו דומים.

דאגה במגזר הערבי

המבחנים בשפת אם עברית ובשפת אם ערבית הם מבחנים שונים, ולכן לא ניתן לערוך השוואה בין ההישגים בשני המבחנים.

בשפת אם ערבית יש נתונים מדאיגים עוד יותר: רק 3% מהתל מידים דוברי הערבית נמצאים ברמה הגבוהה בהבנת הנקרא. לעומתם, 48% מהתלמידים נמצאים ברמה נמוכה מאוד, שמצביעה על קושי רב בהב נת הנקרא, ובכלל זה קושי בקריאה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel