Israel Hayom

מרוקו כמו שלא הכרתם

לא רק מרקש וטנג'יר - קזבלנקה, העיר הגדולה במרוקו, פחות מסורתית ומביאה את הצד המודרני של המדינה ● מה יש לחפש בעיר המסקרנת הזו ולמי היא מתאימה? קפצנו לבדוק

- קרני אלדד

מרוקו הפכה ליעד פופולרי לאחרונה, לא מעט בזכות קו הטיסות הישירות והס כמי אברהם. רוב המטיילים בממלכה יבקרו במרקש, בפאס ובטנג'יר. אלו באמת יעדים מרתקים וכבר נכתב עליהם רבות. הפעם נתמקד דווקא בעיר הגדולה במרוקו, קזבלנקה, יעד פחות מתויר אבל מהנה לא פחות.

קזבלנקה היא עיר מודרנית על חוף האוקיינוס האטלנטי, ובה מרכז העסקים הגדול במרוקו. יש בעיר הזאת הכל: שוק וארכיטקטור­ה, קניות ובתי ספא, חופים וחיי לילה סוערים, ומעל לכל - מסגד עוצר נשימה.

מסגד חסן השני הוא מונומנט שקשה להכיל את גודלו ויופיו. הוא הושק ב 1993 ומכיל 100 אלף מתפללים בפנים ובחוץ. באופן מפתיע, אין במסגד מיזוג, אבל יש כפתור סודי שלחיצה עליו תפתח את הגג ותאפשר לאוויר נקי לזרום פנימה.

מאיפה הכסף? כל תושב במרוקו תרם לבניית המסגד, גם היהודים. זהו המסגד השלישי בגודלו בעולם, ולו הצריח הגבוה ביותר בתבל. והיופי ניכר: שיש וזהב, עבודות עץ, קרמיקה ואבן, בהר מוניה וביופי שקשה להסביר אותם במילים. הכני סה בתשלום 130) דירהם למבוגר לסיור(, ותיירים מוזמנים בין התפילות.

מכאן נמשיך לשוק. ברובע הבוס (Habous) תוכלו למצוא שוק מרוקאי טיפוסי, אבל רגוע בה רבה מזה שבמרקש. כמו בכל שוק גם כאן מקובל להתמקח, אבל זהו שוק שבו קונים גם מקומיים, כך שהמחירים הוגנים ולא תיירותיים מדי.

שוק צבעוני וטעים

אפשר לקנות כאן מזכרות, בגדים, נעלי עור יפות, תבלינים ועוד. באחת מסמטאות השוק תמ צאו את "פטיסרי בניס האבוס", שאפילו ה"ניו יורק טיימס" המליץ עליו, ובו תוכלו להצטייד בעוגיות מרוקאיות וצרפתיות במחירים מצחיקים. השוק יוצא מרחוב חאג' עמאר ריפי. בפינת הרחוב מצד ימין תמצאו בית קפה עם גגון ירוק, שבו נהגו מתנגדי האימפריאלי­זם הצרפתי להתכנס ולתכנן את פעילות ההתנגדות. מימין לבית הקפה - מבנה מדהים: המחקמה דו פאשה.

מבנה זה היה בית משפט של העיר וכיום משמש בניין משרדים. אחרי השעה שש בערב ותמורת שוחד קטן 100-50) דירהם(, יאפשרו לכם השומרים במקום להיכנס ולשוטט בו. זוהי פנינה אדריכלית מעוררת השתאות ופוטוגנית להחריד, אל תוותרו.

התעייפתם? זה הזמן לפינוק האולטימטיב­י: חמאם מרוקאי טיפוסי. החמאם, המופרד מגדרית, מציע סאונה רטובה, פילינג ועיסוי. העלות: 250 דירהם )כ 75 שקלים(. המקום נקי מאוד והצוות סימפטי. פתוח מדי יום בשעות ,21:00-07:00 אין צורך להזמין מקום מראש. הכתובת: Gauthier ‪.Bain Turc 25, rue Jean Jaures‬

כמה מאות מטרים מהחמאם, תוכלו לראות את כנסיית הלב הקדוש - מבנה לבן ענקי הב

נוי בשילוב סגנונות אירופי מרוקאי, ששימש את הקהילה הקתולית שחיה בעיר בעבר. אם יתמזל מזלכם, תוכלו להציץ פנימה ולראות את הוויטראז'ים המקסימים. הכנסייה ממוקמת בסמוך לפארק הליגה הערבית, פארק ענקי עם גנים, מדשאות, בריכות נוי, גני שעשועים, ומקום נהדר ליהנות מתה מרוקאי ומספר טוב. בפארק עצמו נמצא גם ארמונו של המלך הקודם, מוחמד החמישי. אם תמשיכו ברחוב חסן השני, תחלפו על פני מבנה הדואר המרכזי המרהיב, תגיעו לכיכר מוחמד החמישי היפה.

בית כנסת מרהיב

הגיע הזמן לבקר בבית כנסת. בקזבלנקה 26 בתי כנסיות הפעילים בשבתות, בחלקם פעילים מניינים גם בימי חול. בית הכנסת "בית אל" בר חוב ג'בר בן הבנה הוא בית כנסת מרוקאי טיפוסי עם עיטורים מרשימים. את הוויטראז'ים, שעליהם סמלי שבטי ישראל, הביאו מישראל.

למי שנשאר עוד כוח אחרי כל אלו מוזמן לבקר בקניון מרוקו - הקניון הגדול באפריקה, שבמרכזו אקווריום עצום וחנויות של מיטב המותגים, לשו טט ב"שוק באדר" ולטעום אוכל רחוב מעולה, לטייל לאורך הטיילת בערב עם צעירי קזבלנקה או ללכת לרקוד בשכונת אנפה הטרנדית. הבי קור בעיר מתאים לצעירים, לזוגות ולמבוגרים.

מומלץ להתנייד בעיר במוניות הרבות שחור שות את רחובותיה, שמחירן נמוך בהרבה מבארץ 20-10) דירהם, 7-3.5 שקלים(. לעיתים תכופות תמצאו את עצמכם מצטרפים לנסיעה עם נוסעים נוספים, חוויה מעניינת. התעקשו להפעיל מונה. מערכת אוטובוסים מרשתת את העיר, ומחיר הנ סיעה 3 דירהם )שקל אחד(, אך קשה להסתדר בה למי שאינו דובר את השפה או מכיר את העיר.

מבחר מלונות באיכות ובתעריפים מגוונים מאפשר למבקר בעיר לינה בתקציב וברמת הפי נוק המתאימים לו. מזג האוויר בקזבלנקה מתון, נעים וקריר בכמה מעלות מבישראל, אבל שימו במזוודה ז'קט או של לערב, כי גם בקיץ אולי תזדקקו לו.

 ?? ?? עיר מודרנית עם מסורת עתיקה. רחבת מסגד חסן בקזבלנקה צילום: קרני אלדד
עיר מודרנית עם מסורת עתיקה. רחבת מסגד חסן בקזבלנקה צילום: קרני אלדד
 ?? ?? השוק בקזבלנקה צילום: קרני אלדד
השוק בקזבלנקה צילום: קרני אלדד
 ?? ?? מסגד חסן צילום: קרני אלדד
מסגד חסן צילום: קרני אלדד
 ?? ?? המחקמה צילום: קרני אלדד
המחקמה צילום: קרני אלדד
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel