Israel Hayom

האינפלציה - מתונה יחסית בהשוואה לעולם

-

איך מחושב מדד המחירים לצרכן?

מדד המחירים לצרכן מתפרסם פעם בחודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והוא מורכב מכמה שירותים ומוצרים. כך בנוי המדד: כ 25% מדד השכירות, כ 19% תחבורה ותקשורת, כ 15% מזון, כ 9% אחזקת דיור, כ 11% חינוך ותרבות, ועוד. המדד מתפרסם בכל 15 בחודש.

מה המשמעות של מדד המחירים לצרכן ועלייתו?

מדד המחירים לצרכן מודד את שינוי המחירים של מוצרים ושירותים שונים. כאשר המדד עולה, המשמעות היא שרמת המחירים במשק עולה - כלומר, יש אינפלציה. בישראל הממשלה מאשרת יעד אינפלציוני בהתאם להמלצת בנק ישראל, שעומד כרגע על .3%-1% האינפלציה חרגה מטווח היעד וכבר עברה את רמת ה4% ב12 החודשים האחרונים.

איך אנחנו בהשוואה בינלאומית?

בישראל האינפלציה אמנם החריפה בחודשים האחרונים ונמצאת בשיא של יותר מעשור, אך עדיין נחשבת למתונה יחסית למדינות מפותחות אחרות שבהן קצב האינפלציה כפול מבישראל. בארה"ב, למשל, זינקה האינפלציה ל 8.6% ב 12 החודשים האחרונים, בגוש היורו ב 8.1% ובבריטניה ב .9% למה האינפלציה בישראל מתונה יחסית בהשוואה בינלאומית?

הסיבות המרכזיות לכך הן רמת מחירים התחלתית גבוהה בישראל ויציבות יחסית במחירי האנרגיה. האחרונה מוסברת על ידי חוזים ארוכי טווח שעליהם חתומה חברת החשמל לאספקת גז טבעי מתמר ומלוויתן. הסיבה הנוספת, ולא פחות חשובה, היא המדיניות השמרנית שאותה נקט בנק ישראל במהלך משבר הקורונה בהשוואה לארה"ב ולגוש היורו, שהגדילו את קצב הדפסת הכסף ובכך יצרו לחצים אינפלציוני­ים כבירים. למה בכל זאת הכל מתייקר?

גל עליות המחירים החל בישראל, כמו גם ברחבי העולם, עוד בסוף שנה שעברה עם העלייה בביקושים לאחר שנתיים של קורונה. האינפלציה החריפה עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מחירי האנרגיה והסחורות )למשל, חיטה, תירס, פחם ועוד( זינקו בעשרות ובמאות אחוזים. לדוגמא, מחיר הנפט שחצה את ה 120 דולר לחבית גורם לעליית מחירי הדלק בארץ ובעולם, וכתוצאה מכך - להחרפת הלחצים האינפלציונ­יים. המומחים לא צופים שמחיר הנפט יירד בזמן הקרוב. לפי התחזית של יונתן כץ, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון, הנפט עלול להמשיך לזנק ויגיע ל 140 דולר לחבית בעוד שנה מהיום. חלק גדול מההתייקרוי­ות בארץ הן "אינפלציה מיובאת", אבל חלק נובעת מהנסיבות שנוצרו בישראל - למשל עליית מחירי הדירות ומחירי השכירות. מה יעשה נגיד בנק ישראל? כדי למתן את רמת האינפלציה במשק בסוף מאי העלה בנק ישראל את הריבית במשק ב 0.4% לרמה של .0.75% ההודעה הבאה של בנק ישראל על גובה הריבית במשק תהיה ב 4 ביולי, וההערכות בשוק הריביות נעות בין העלאה של 0.25% ל .0.5% האם ישראל בדרך למיתון?

קצב הצמיחה של כלכלת ישראל וכלכלת העולם הואט בחודשים האחרונים, וכלכלנים רבים מדברים בימים אלה על חשש מסטגפלציה - המצב שבו האינפלציה נשארת גבוהה, ובגלל שהריבית עולה הכלכלה נכנסת למיתון. עם כל הכבוד לנבואות הזעם, בישראל יש כמה גורמים ייחודיים שהם תומכי צמיחה - כך שמרבית ההערכות מדברות כיום על האטה בפעילות המשק ללא כניסה למיתון. הגורמים שתורמים לצמיחה גבוהה יחסית בישראל הם קצב הגידול הגבוה של האוכלוסייה - כ ,2% יצוא מגוון ופחות רגיש לצמיחה בחו"ל, כגון יצוא ביטחוני ותרופות. בנוסף, צפויה עליית שכר ריאלי אשר תתמוך בצריכה הפרטית, וכן גידול בהשקעות בתשתית ובבנייה למגורים. האם ארה"ב בדרך למיתון?

הסיפור של ארה"ב מורכב יותר - בגלל שהאינפלציה כפולה מזו של ישראל, גם קצב העלאת הריבית יהיה שם גדול יותר. כץ )מלידר שוקי הון( צופה כי המיתון בארה"ב יגיע רק בעוד כשנה, כשהריבית תעלה ל .4% התשובות בעזרת יונתן כץ, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel