Israel Hayom

"פולין רצתה להתערב בתוכן הלימודי"

בעיות אבטחה? שר החוץ לפיד חשף סיבה נוספת להקפאת המשלחות למחנות ההשמדה ● גורם המעורה בפרטים: "בוורשה ביקשו לעמעם את הנרטיב היהודי במסעות, וזה לא היה מקובל עלינו"

- תמיר מורג

המתח ביחסים בין פולין לישראל הוא סוד גלוי מאוד. אתמול הת ברר שיש לו סיבה נוספת.

לאחר שמשרד החינוך הודיע כי המ שלחות לפולין מוקפאות בשל בעיות אבטחה, אתמול נודע כי ורשה רוצה להתערב בתוכן שמוצג במסעות. בת דרוך של שר החוץ יאיר לפיד עלה כי הפולנים חשים שבני הנוער מקב לים מסרים שליליים לגביהם, וחוזרים לארץ "עם דעה לא נכונה עליהם".

גורם המעורה במגעים בנושא אמר ל"ישראל היום": "הפולנים ביקשו לע מעם את הנרטיב היהודי במסעות, ומובן שזה לא היה מקובל עלינו. נוסף על כך, הייתה בעיה גם בנושא האבטחה. הם דרשו שהדברים ייעשו על פי דרכם".

סוגיית האבטחה עלתה לכותרות כבר לפני שבועיים, אז הודיע משרד החינוך כי נוכח בעיות בתחום יש להיערך לאפ שרות של ביטול המשלחות המתוכננות. למסעות בחודשים יולי אוגוסט נרשמו עד כה כ 7,000 תלמידים.

על רקע סוגיות האבטחה והתכנים, נשארת המתיחות הכללית בין המדינות שהתעוררה כבר לפני כמה שנים, בעק בות "חוק השואה" הפולני. החוק הטיל סנקציות פליליות על מי שיאשים את פולין באחריות לפשעים בשואה. ב 2018 תיקנה פולין את החוק והסירה ממנו את המרכיב הפלילי. למרות זאת המשבר התחדש לפני כשנה, לאחר שהפרלמנט בוורשה העביר חוק נוסף, שקבע כי כל התביעות הפתוחות של ניצולי שואה שדורשים פיצויים, שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות - יימחקו.

בעקבות החוק יצא שר החוץ לפיד במתקפה דיפלומטית חריפה נגד ורשה, ואמר כי "פולין מעבירה חוקים הגובלים בהכחשת השואה". בין השאר, משרד החוץ החזיר לישראל את הממונה הז מנית על השגרירות בוורשה, טל בן ארי יעלון, והעביר מסר לשגריר הפו לני בארץ, ששהה בחופשת מולדת, כי מוטב שיישאר בפולין.

המשבר שאינו עובר

לנוכח התגובה הישראלית התקיפה ביצעו הפולנים כמה צעדים דיפלומ טיים ששיפרו את היחסים בין המדינות, ביניהם חרם שהטילו על ועידה אנטי ישראלית שנערכה באו"ם, אימוץ הגדרת המושג אנטישמיות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת השואה, ותגובות תקיפות לתקריות אנטישמיות שאירעו בשטח פולין.

בעקבות צעדים אלה ציפו הפול נים שישראל תודיע באופן רשמי על תום המשבר, אולם משרד החוץ נמנע מכך. בן ארי יעלון אמנם חזרה לפולין, אך באופן רשמי לא חודש דרג השגרירים ביחסים בין המדינות. גורם נוסף שעו רר את הזעם בוורשה היה מה שהגדירו כ"התבטאויות אנטי פולניות" בישראל. משרד החוץ הפולני אף הורה לפקידי הממשלה ולמוסדות האקדמיה במדינה להימנע ככל שניתן מפגישות עם נציגי ישראל, ולדווח עליהן מראש.

 ?? ?? תלמידים מסיירים באושוויץ בירקנאו צילום ארכין: יוסי זליגר
תלמידים מסיירים באושוויץ בירקנאו צילום ארכין: יוסי זליגר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel