Israel Hayom

"האיראנים לא רוצים שיהיו יחסי קרבה בין טורקיה וישראל"

דווקא ברקע התחממות היחסים בין שתי המדינות, הגיעה בימים האחרונים אזהרת מסע חריגה מהמל"ל ● בינתיים נראה שהשווקים המקומיים מלאים בתיירים, בהם גם ישראלים שממשיכים להגיע למדינה

- אבי כהן

"למרות ההיסטוריה הארוכה בינינו, האיראנים כנראה לא רוצים שיהיו יחסי קרבה בין הטו רקים לישראלים". כך אמר אתמול בורק אורטק, מדריך תיירים מקומי באיסטנבול.

אורטק, שעובד שנים רבות כמ דריך טיולים, לא חווה עדיין שי נוי בקבוצות שמגיעות בשל אזהרת המסע החריגה. למרות שהוא מדריך תיירים מכל העולם, לדבריו היש ראלים הרבה יותר נוחים. "ישראלים אוהבים ויודעים לטייל. אני פוגש אנשים מישראל שיוצאים לטייל שבע פעמים בשנה, בעוד שהתיירים משאר העולם זה אולי פעם אחת בשנה", אמר אורטק.

בינתיים, דווקא עם התחממות היחסים עם טורקיה והפוגת הקו רונה, הגיעה אזהרת המסע החרי גה מצד המל"ל שטרפה את הקל פים. אורטק עצמו עדיין לא מרגיש את הירידה, אולי חמישה אחוזים מהישראלים ביטלו, אבל לדבריו זה תמיד ככה במזרח התיכון, תמיד קורה שם משהו. "אנחנו במזרח התיכון והבלגן לא נגמר אף פעם. האיראנים לא רוצים שנהיה קרובים, כי נראה שאם טורקים וישראלים יהיו קרובים זה לא טוב למדינות אחרות במזרח התיכון".

"תמיד צריך להיזהר"

העות'מאנים היו בארץ ישראל 400 שנה, ואנחנו וישראל נמשיך להיות קרובים", אומר אורטק ומוסיף באשר לאיום: "אין ספק שיש משהו אמיתי באיום הזה, אבל לא צריך להשתגע יותר מדי. האיראנים מב סוטים ממה שקורה, כי הם גרמו לי שראלים לחשוב פעמיים לפני שמ גיעים לכאן.

"הם לא רוצים שנהיה קרובים, כי אחרת הם היו הולכים לדובאי או לאבו דאבי שגם שם יש הרבה ישראלים. אני מאמין שב מדינה שלכם יותר מסו כן מהאיראנים שמגיעים לטורקיה. הכל יכול לקרות".

בנוגע למה שמתרחש עכשיו באיסטנבול, אורטק מספר כי היש ראלים מודאגים כמובן הרבה יותר מהתיירים שמגיעים ממדינות אח רות ושאינם מודעים לדרמה המ תרחשת בימים אלו, משום שהתקשורת המקומית מת עלמת מכך כמעט לגמרי. יתרה מכך, על כל האזהרות מישראל היתה כתבה אחת בלבד בתקשורת המקומית.

בכל מקרה, לדבריו השו טרים שמוצבים ברחובות משרים אווירת ביטחון. "תמיד לדעתי צריך להיזהר, לדבר פחות במרכז ובאוטובוסי­ם ובמטרו, וזה נכון לא רק לישראלים אלא גם לטורקים שאני לוקח אותם לטיולים בעולם. גם אותנו לא אוהבים".

בינתיים, השווקים המקומיים - כמו השוק המצרי או הגראנד בזאר - עמוסים לעייפה בתיירים מקו מיים ומכל העולם, כולל ישראלים. אהמט, מוכר הפיצוחים בשוק המ צרי, סיפר לנו כי דווקא בתקופה האחרונה הוא שוב רואה ישראלים רבים, וכלל לא היה מודע לכך שיש אזהרה כל כך חמורה.

"אני אוהב את הישראלים. לא הייתי מודע כלל לכך שיש באיסטנבול סכנה לישראלים, למ רות שגם האיראנים מגיעים לכאן לקנות. דבר אחד בטוח - רוב הטו רקים אוהבים את הישראלים".

מוכר נוסף, אמין, טוען כי דווקא בשווקים העמוסים יש פחות סכנה לישראלים. "השוק כאן עמוס וגם מוצף בשוטרים. קשה לי להאמין שמישהו יבוא דווקא למקום כה עמוס וינסה לחטוף מפה בן אדם".

 ?? ?? מוכרים בשווקים בטורקיה
מוכרים בשווקים בטורקיה
 ?? ?? השוק המצרי באיסטנבול צילומים: אבי כהן
השוק המצרי באיסטנבול צילומים: אבי כהן
 ?? ?? בורק אורטק
בורק אורטק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel